Vad ser ni?

Sv: Vad ser ni?

superstar skrev:
Jag ser en rygg, som av bilden att döma ser tunn och muskelfattig ut. Smuts eller "bulor" i sadelläget. Sadelknutor? Proteinknölar?

Detta är mina första spontana rektioner när man ser bilden. Men det kan ju vara en missvisande bild också.

Ullis

tänkte precis likadant

Kan du ta ett i mot ett PM (tömma din in-låda) ?

typ sadelknutor...min häst hade några (oömma) knutor på ryggen när jag köpte han, gick bort när han slapp sadeln och efter lite massage :)

aj min f*tta att sitta på den hästen barbacka !:mad: :banana: haha
den ser lite klen ut :( det är iaf en hästrygg som sagt!

*Gissa*
Låsningar.
T6 T7
T18 L1
Hö. SI
Vä. Fem.
Vä. Scap.
C3 Hö.
OA Hö.
Käkled Vä.
Ögonen ej i linje.

Detta är ju bara en bild men jag upplever hästen S-formad i ryggraden - vid övergång bröstrygg och ländrygg på vänstersidan ser det mystiskt "inåtbuktande" ut (längs ryggraden). Längre fram i bröstryggen är ryggraden svängd till höger för att sedan i halsen svänga tillbaka åt andra hållet (?).

Nu har jag sett fler bilder på hästen i fråga så det kan vara lite av en efterkonstruktion efter vad jag sett innan, men den ser ut att ha "krupit upp" i SI-leder, ser ut att "skjuta rygg".

CarolaLind skrev:
*Gissa*
Låsningar.
T6 T7
T18 L1
Hö. SI
Vä. Fem.
Vä. Scap.
C3 Hö.
OA Hö.
Käkled Vä.
Ögonen ej i linje.

lite nyfiken då, men hur kan du veta/gissa att det är problem i vissa kotor utan att känna på?? syns det ? min et säger att man inte enbart kan se på tornutskotten för de kan ha olika form, utan att man måste typ känna på rörelse tror jag hon förklarat, nyfiken!

Equine skrev:
lite nyfiken då, men hur kan du veta/gissa att det är problem i vissa kotor utan att känna på?? syns det ? min et säger att man inte enbart kan se på tornutskotten för de kan ha olika form, utan att man måste typ känna på rörelse tror jag hon förklarat, nyfiken!

Vant öga och erfarenhet.

Om man hittar punkt A så vet man att man hittar punkt B.

T, L och SI problemen ser jag med blotta ögat.

:p

Har jag sagt det ? Var? :confused:

Förmodligen är det en gissning på det man ser eller en känsla man får utav det man ser men jag har nog inte sagt det va? *Senil*

CarolaLind skrev:
Vant öga och erfarenhet.

Om man hittar punkt A så vet man att man hittar punkt B.

T, L och SI problemen ser jag med blotta ögat.

hm du måste va duktig du...

Kul!
Kanske skulle ha ställt frågan: Var är det inte låsningar?:D :p
Kan du förklara det där med ögonen? <-På grund av att nacken är sned eller vad menar du?

(Såg du helbilden från sidan på samma häst i den andra tråden)?

Nej, det var jag som tidigare nämnde att hon är rädd om öronen till Djurjouren, vilket jag inte vet, men gissar att det har med öm nacke/ låst och spänd käke att göra. CL är INTE senil....;)

Senast ändrad av en moderator:

Intressant: stämmer din S-form med CL's "formler" (antaganden på låsningar)?

Rikkan skrev:
Kul!
Kanske skulle ha ställt frågan: Var är det inte låsningar?:D :p
Kan du förklara det där med ögonen? <-På grund av att nacken är sned eller vad menar du?

(Såg du helbilden från sidan på samma häst i den andra tråden)?

Jaså det var samma häst :D

Jag tittade inte så noga måste jag säga för jag har fullt upp här :crazy:

Det med ögonen var en...hm..vågar man säga det här? Något jag "såg"

Jag tror faktiskt inte att det räcker med L1, titta igen ska du se. Hästen är uppdragen i höger sida saccralt, här kan man antagligen även finna både L6 och L7. Se hur den sista delen av ländryggen viker sig, man skulle kunna tro att hästen var lite karpryggad men så är inte fallet. Förstod du min luddiga förklaring?:crazy:

Vad tycker du när du ser helbilden på henne i den andra tråden?

Boj, CL mfl. -> hur många låsningar kan en häst ha och ändå vara någolunda ridbar?

Senast ändrad av en moderator:

Boj skrev:
Jag tror faktiskt inte att det räcker med L1, titta igen ska du se. Hästen är uppdragen i höger sida saccralt, här kan man antagligen även finna både L6 och L7. Se hur den sista delen av ländryggen viker sig, man skulle kunna tro att hästen var lite karpryggad men så är inte fallet. Förstod du min luddiga förklaring?:crazy:

Jadå, såklart förstod jag,:D men en undran jag hade nu när jag kikat, var om det inte sitter Lumbosacralt mot vänster också, efetrsom högran ser så skum ut. (Uppmärksammade också Hö. SI.)

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 064
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
309
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka