Vad ser ni på detta benställ ???

Sv: Vad ser ni på detta benställ ???

Nu har jag tittat ännu närmare på bilderna och jag håller inte med dig om att hovarna är så 100 %-igt symmetriska... I grund och botten ser det ut att vara en häst med rätt ok benställning, inget jag skulle reagera särskilt mycket på. Men om man nu verkligen tittar (vilket du ju bett oss om) så kommer jag fram till följande:
vä fram är mycket riktigt det bättre benet. Det är lite svårt att se på bilden och jag är inte så snitsig att jag kan mäta i datorn, men mitt ögonmått säger att den yttre hovhalvan kan vara något större. Den hovväggen är också något längre än den inre (kronranden högre upp). Tycker också det ser ut som att den yttre väggen har blivit raspad (för att ta bort utflutet horn), men det säger du ju att den inte har, så det kan också vara bilden som spökar.
Så över till det högra benet. Bortsett från parallellförskjutningen så kan man ju inte ens med bästa vilja säga att den har en rak yttre hovvägg... Sedan är något snett med hoven, kronranden är rak men skon sned. Kanske beror det på underlaget, men blir skon rak (vågrät) så blir ju kronranden sned. Hur som helst så är den yttre hovväggen längre även på denna hov, och konkav.
Från sidan tycker jag som tidigare att det är ett tryckt knä och knipt under knät.
Det skulle vara mycket intressant att få se en bild på benen något upplyfta, går det att ordna? (Man håller en hand under knät och lyfter något, fotot tas framifrån. Även en bild tagen från knä och nedåt på ben upplyft bakåt, som när man kratsar hovarna skulle vara roligt att se).

Blandar du inte ihop benen nu? Tycker att bildernas skuggor gör att din bedömning av hovarna är orelevant.

Jag säjer ändå att det är omöjligt att göra en rättvis bedömning på en stillastående häst, än mer utifrån ett foto.
Det är lättast att se live och på en häst som rör sig på plant underlag.

Instämmer till fullo;)

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar? Hur då blandar ihop benen? Det faktum att hovarna inte är symetriska beror på att hästen inte belastar hovarna jämnt och kan alltså tyda på fel i benstället som inte syns på bilden. Vad ser du?

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar? Hur då blandar ihop benen? Det faktum att hovarna inte är symetriska beror på att hästen inte belastar hovarna jämnt och kan alltså tyda på fel i benstället som inte syns på bilden. Vad ser du?

Jag ifrågasätter inte din bedömning. Jag bara menar att det kan vara svårt att dra slutsatser från ett kort, där skuggor faller mot bakgrund och motiv vilket kan göra att bedömningen inte blir relevant mot verkligheten!
Gör du en bedömning av benen framifrån eller bakifrån (tänk: vänster/höger)?

Bilderna är faktiskt märkta med höger och vänster ;). Det är absolut svårt att göra en bedömning på en bild, men nu är ju det vad som finns att tillgå. Och att hovväggarna är ojämna tycker jag inte att det råder någon tvekan om. Men som du säkert läste så bad jag ts om fler bilder. Är inte alls ute efter att kritisera hästen, tyckte bara det var roligt att analysera :), och ts bad ju om våra åsikter.

Bilderna är faktiskt märkta med höger och vänster ;). Det är absolut svårt att göra en bedömning på en bild, men nu är ju det vad som finns att tillgå. Och att hovväggarna är ojämna tycker jag inte att det råder någon tvekan om. Men som du säkert läste så bad jag ts om fler bilder. Är inte alls ute efter att kritisera hästen, tyckte bara det var roligt att analysera :), och ts bad ju om våra åsikter.

Jag ser att bilderna är märkta hö/vä. :) Jag håller nog inte med dig i din bedömning, ville bara kolla så du inte skrivit fel ben i all hast innan man säger emot. Tycker också att det skulle vara kul om Gylle ville lägga ut fler bilder, det är roligt att försöka se vad man tycker och sedan jämföra det med andras åsikter. Det är nog tur att vi inte samarbetar som exteriördomare, alla vi som tittat på Gylles häst. Jäklar vilket liv det hade blivit i ringen då, med alla olika åsikter om hästens ben :rofl:

Men du skriver inte något om hur du tycker benen ser ut? Sedan får man nog ta alla bedömningar här med en nypa salt eftersom det inte går att göra en riktig bedömning på en bild. Det skulle vi ju ha sluppit i en bedömningsring :D. Men tala om vad du tycker, du kanske kan övertyga mig ;).

Men du skriver inte något om hur du tycker benen ser ut? Sedan får man nog ta alla bedömningar här med en nypa salt eftersom det inte går att göra en riktig bedömning på en bild. Det skulle vi ju ha sluppit i en bedömningsring :D. Men tala om vad du tycker, du kanske kan övertyga mig ;).

Jag tycker vä fram är sämre inskenat än det högra. Men va sjutton! Det är ju precis som alla säger, väldigt svårt att se på kort. Så vi får väl ha rätt allihopa..:D

Liknande trådar

Avel Provar att lägga tråden här istället och hoppas få fler svar :) Har läst mkt om olika benställningar och hur det påverkar hästen, men...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Har läst mkt om olika benställningar och hur det påverkar hästen, men tkr det är svårare att se på riktiga hästar än på de tecknade...
Svar
1
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka