Sv: Vad ser ni på detta benställ ???
Knölarna vid knäet, är de de på insidan vi diskuterar nu? De 'ska' sitta på samma höjd ja, men om hästen stått på öronen i hagen t ex och blivit 'sned' kan man se ganska stor diff. Behöver inte ge några andra symptom. Lite manipulation senare är de i jämnhöjd igen.
Givetvis kan de vara i ojämn höjd av annan anledning, att hästen helt sonika har olika långa ben etc.
Vad gäller exteriörbedömning av ben så ett av mina ston fick både vid en vetbes som åring, och vid visning som tvååring påpekandet 'lindrig tåvid HF, i övrigt korrekt', resp 'obetydligt tådvid HF, i övrigt korrekt'. SJua på benen poängmässigt.
Och jag ifrågasätter inte att hon var marginellt tåvid. Men JAG kunde inte se det, min hovslagare kunde inte se det, och klinikveterinären kunde inte se det. Men så är ju extbedömarna proffs som ser minsta lilla. Så som någon sa, har du kanske träffat på 'ytterligheterna' mellan domarna, och sanningen ligger mittemellan?
Jag ger mig inte på att bedöma bilderna, dels för bilder är ett ögonblick, dels för resten av hästen inte syns, bog etc. Vore det min häst skulle jag kalla den för 'hyfsat korrekt' i sina ben, men inte helt korrekt. Jag skulle inte förvänta mig en 8:a på benen, däremot en sjua.