Vad ser ni på detta benställ ???

gylle

Trådstartare
Två bedömningar (olika domare) totalt olika resultat, då är frågan vilken är mest korrekt ? Har roat mig med att plocka bort tecken odyl som kan förvilla ögat och även plockat bort stökig bakgrund, kvar är ett ben med linje ditritad på samma sätt som ett exteriörhäfte jag har. Så vad ser ni på bilderna på benaxlarna ?
Finns inget avvikande i rörelsemönstret och de "fel" som borde finnas enligt en av bed ses bäst på stillastående ben. Så shot vad ser ni för avvikelser ?

Vänster fram
vafr1.jpg

Höger fram
hofram1.jpg

Från sidan (benet bakom bortraderat för att inte störa)
hofrsidan.jpg

Sv: Vad ser ni på detta benställ ???

Det vänstra frambenet ser ut att vara både lite parallell förskjutet och/eller fransysk. Svårt att se då bilden inte är riktigt tredimensionell

Ja, något parallel förskjuten men inget som jag skulle reagera så mycket på. Men nu är det svårt att avgöra hur mycket det är på kort...

Tycker också det ser lite parallellförskjutet ut. Och en anings utåtvridet, från knät eller kotan, svårt att se.

Jag säjer ändå att det är omöjligt att göra en rättvis bedömning på en stillastående häst, än mer utifrån ett foto.
Det är lättast att se live och på en häst som rör sig på plant underlag.

Två bedömningar (olika domare) totalt olika resultat, då är frågan vilken är mest korrekt ? Har roat mig med att plocka bort tecken odyl som kan förvilla ögat och även plockat bort stökig bakgrund, kvar är ett ben med linje ditritad på samma sätt som ett exteriörhäfte jag har. Så vad ser ni på bilderna på benaxlarna ?
Finns inget avvikande i rörelsemönstret och de "fel" som borde finnas enligt en av bed ses bäst på stillastående ben. Så shot vad ser ni för avvikelser ?

Vänster fram
vafr1.jpg

Höger fram
hofram1.jpg

Från sidan (benet bakom bortraderat för att inte störa)
hofrsidan.jpg

hasten är sabel ben.
Arizona

Jag säjer ändå att det är omöjligt att göra en rättvis bedömning på en stillastående häst, än mer utifrån ett foto.
Det är lättast att se live och på en häst som rör sig på plant underlag.

Vist är det lättare att se "live" men uppenbarligen inte lätt nog iom att två domare har varit så väldigt oense om dessa ben.
Jag har ju min egen uppfattning och vet vilken av dessa domare jag själv känner att jag litar mest på och jag brukar inte vara "hemmablind" när det gäller benställ utan i stort sett i nästan alla fall vetat exakt vad domaren kommer att klanka på om den klankar och vilka poäng de kommer att hamna på benen är inte många gånger genom åren jag haft fel och då är det många visade hästar, det är ju oftast inte så svårt att se felaktigheter på benen om man granskar dem kritiskt.

Denna sista bedömning denna fått på benen kom däremot som en fullkomlig överraskning och därför undrar jag om någon annan ser något jag missar. Med tanke på poängen den fick på sista bedömningen så borde det vara väldigt tydligt vad som är felet och borde inte gå att missa ens på bild. Nu rör det sig även som sagt om fel som klart syns på bild stillastående om det är av den graden som det borde vara med tanke på poängen.

Jag kan avslöja att hästens andra bedömning var "nöjaktigt korrekt och väl inskenad från sidan" - 8

Den "nya" bedömningen anger både fel "framifrån" och från sidan.

Nej hästen är definitivt inte sabelbent, om du tror det från den bilden då har du ingen aning om hur en sabelbent häst ser ut.

Har du möjlighet att fixa foton tagna rakt bakifrån?
Och lägga ut bilder utan lodlinjen på?
(den förvirrar mer än den hjälper, tycker jag - som är ganska van vid att bedöma benställ iom mitt yrke)

Nej hästen är definitivt inte sabelbent, om du tror det från den bilden då har du ingen aning om hur en sabelbent häst ser ut.

OT
Kan du förklara för mej hur en sabelbent häst ser ut? En vän fick d på en bedömning för några år sen o jag undrar fortfarande då hästen ifråga ser ytterst normal ut..

Bilden är ju suddig, men jag skulle absolut inte säga att hon är bra från sidan, även om hon inte ser sabelbent ut.

Har du möjlighet att fixa foton tagna rakt bakifrån?
Och lägga ut bilder utan lodlinjen på?
(den förvirrar mer än den hjälper, tycker jag - som är ganska van vid att bedöma benställ iom mitt yrke)

Jag skall fixa nya kort får se om jag hinner ikväll, nu skall jag gå ut och sno lite av ditt yrke och slå på hingstskrället en tappsko medans det finns någon form av hovvägg kvar, 6e veckan på totalvila gör att skorna börjar flyga sin väg, det går att ha mkt rodeo i en sjukhage och hovarna blir så vackra när man drar av skorna med våld :cool:

OT
Kan du förklara för mej hur en sabelbent häst ser ut? En vän fick d på en bedömning för några år sen o jag undrar fortfarande då hästen ifråga ser ytterst normal ut..

Ett sabelbent ben är konkavt bakåt alltså lite som en båge bakåt om man ser från sidan med knäet "bakåtbrutet".

Jag tycker att den där hästen ser ganska korrekt ut. Håller med om "nöjaktigt korrekt", utan att ha sett bakbenen förstås.

Bilden är ju suddig, men jag skulle absolut inte säga att hon är bra från sidan, även om hon inte ser sabelbent ut.

Vad menar du skulle vara fel ?
Enligt den exteriörboken jag har är hon fullkomligt korrekt från sidan, ser man till hur lodlinjen från ballen tangerar de olika områdena så är exakt där de skall vara.

Jag tror uttrycket tryckt(a) knä(n) skulle passa och möjligen en gnutta knipt under knät? Bilderna framifrån skulle jag gärna velat ha haft på lyft ben, vissa avvikelsen kan man "trolla bort" med skoning/verkning men de syns när man lyfter benet eller hästen rör sig.

Jag tror uttrycket tryckt(a) knä(n) skulle passa och möjligen en gnutta knipt under knät? Bilderna framifrån skulle jag gärna velat ha haft på lyft ben, vissa avvikelsen kan man "trolla bort" med skoning/verkning men de syns när man lyfter benet eller hästen rör sig.

Här börjar vi närma oss det jag också ser. Håller jag för bilden från knät och uppåt får jag känslan att det är ett bakben.

Liknande trådar

Avel Provar att lägga tråden här istället och hoppas få fler svar :) Har läst mkt om olika benställningar och hur det påverkar hästen, men...
Svar
6
· Visningar
1 536
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Har läst mkt om olika benställningar och hur det påverkar hästen, men tkr det är svårare att se på riktiga hästar än på de tecknade...
Svar
1
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka