Vad ser ni? (hältfråga, film)

Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Stoet i fråga har haft höft/ländproblem tidigare, men detta har alltid hållits efter med regelbunden massage och kontroller. Dock kan det ju som någon skrev sitta i ett knä bak.

Hästen är som jag skrev innan mycket duktig på att maskera och drar sej inte för att börja snedbelasta hej vilt för att ändå fungera. Hon hade lindrig kotledsinflamation för två år sedan, då tyckte jag att hon kändes lite snubblig och ville inte länga sej i galoppen. då pratades det också om att det satt högt bak alt. ryggen och visade sej sitta lågt i fram...:cautious:

Men jag kan filma en gång till utan lindor och inspänningar som någon ville se, något annat jag ska filma? Skritten? Galopp känns ju ganska meningslöst att filma.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Men varför massör om problemet sitter i låsningar?
Skulle rekomendera att du och fler, vanligt att folk inte gör något vettigt åt just problem som sitter högt, kontaktar en mycket bra rekomenderad kiro.

Jag andvänder en sådan och istället för att dessa låsningar, som kan komma av så många olika orsaker, som till slut ger riktiga hältor och vidare utdömning med avlivning som följd, kan man med en behandling ha en häst som är 100% ridbar.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Men varför massör om problemet sitter i låsningar?
Skulle rekomendera att du och fler, vanligt att folk inte gör något vettigt åt just problem som sitter högt, kontaktar en mycket bra rekomenderad kiro.

Jag andvänder en sådan och istället för att dessa låsningar, som kan komma av så många olika orsaker, som till slut ger riktiga hältor och vidare utdömning med avlivning som följd, kan man med en behandling ha en häst som är 100% ridbar.

Hon är genomkollad av equiterapeut och kiro.. :)
Jag är av den tron att veterinär först och kiro/et sen..

Mvh Domino_s
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Det bäste är att trava upp hästen på asfalt "så man kan hö".
Filma framifrån och bak.
Man vill se hur hästen rör huvud, kors och steg.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Håller med LHR. Trav fram och tillbaka på hårt underlag, så blir det lättare att se.

/V
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jag hade gissat på högt upp bak eller möjligen strålben, de brukar kunna ge lustiga hältor som man inte kan se riktigt vart det kommer ifrån. Kanske långt ner hf och något vb, men jag tycker också att det ser olika ut i olika varv. O_o
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Hon hade lindrig kotledsinflamation för två år sedan, då tyckte jag att hon kändes lite snubblig och ville inte länga sej i galoppen. då pratades det också om att det satt högt bak alt. ryggen och visade sej sitta lågt i fram...

Men det här är väl ändå ett klassiskt scenario?

Hästen har problem i t ex ryggen, får gå så länge att symptomen visar sig som en ledinflammation (oftast kotled) och man nöjer sig med att behandla symptomen utan att söka efter problemet.

Det kan gå jättemycket tid mellan första och andra omgången, men det är ju så vansinnigt vanligt just "problem högt blir symptom fram som behandlas och sedan avslutas"
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Men det här är väl ändå ett klassiskt scenario?

Hästen har problem i t ex ryggen, får gå så länge att symptomen visar sig som en ledinflammation (oftast kotled) och man nöjer sig med att behandla symptomen utan att söka efter problemet.

Det kan gå jättemycket tid mellan första och andra omgången, men det är ju så vansinnigt vanligt just "problem högt blir symptom fram som behandlas och sedan avslutas"

Jag kan lova dej att min häst går inte med några ryggsmärtor/problem en längre tid. Jag är själv massör och kollar igenom henne regelbundet, känner jag mej minsta osäker tar jag hjälp av E.T eller kiro.

Efter förra kotledsinflamationen blev hon genomgången och kollad 2 ggr när behandlingen var avslutad innan jag satte igång henne ordentligt, utan att de hittade något. Jag kommer göra likadant denna gången också. Först veterinär och sen kiro/E.T oavsett vad de hittar på kliniken så kommer hon att gås igenom efter behandling..:)

Jag har haft hästen i 10 år och tycker själv att jag har lärt mej känna ganska väl när det är muskulärt "uppepå" och när det sitter "veterinärt" i ett ben.. Sen kan alla ha fel, även jag. Men hon beter sej inte som när höfterna/länden har krånglat tidigare. Hon känns mjuk och fin muskulärt och hennes beteende säger mej att det sitter i något/några ben.

Jag hoppas nu att jag får en tid snabbt så jag får veta vad det är!

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Det bäste är att trava upp hästen på asfalt "så man kan hö".
Filma framifrån och bak.
Man vill se hur hästen rör huvud, kors och steg.

Jag ska försöka med detta. Jag kan själv höra en oregelbundenhet kopplad till ena bakbenet när jag låter henne skritta på hårt underlag. Detta hade hon sist när det var kotlederna fram också...O_o Även att det låter som om det är ett bakben som inte är med i "takten".

Ska be sambon följa med upp till asfaltsvägen och filma i eftermiddag så lägger jag upp filmerna här sedan.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jag skrev inte ryggen, jag skrev t ex ryggen. Det kan lika gärna vara höfter, knä eller något annat högre upp som ger symptom längre ner. Det kan vara symptomfritt i år, för att sedan komma tillbaka av kända eller okända anledningar.

Det jag vill ha fram (uppenbarligen utan att lyckas) är att det kan vara alla anledning att tänka helhet hos veterinären, inte bara hos de olika behandlarna.

Har hästen kända problem högre upp (aktiva eller vilande) vill jag nog mena att detta spelar in i förloppet.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Jag skrev inte ryggen, jag skrev t ex ryggen. Det kan lika gärna vara höfter, knä eller något annat högre upp som ger symptom längre ner. Det kan vara symptomfritt i år, för att sedan komma tillbaka av kända eller okända anledningar.

Det jag vill ha fram (uppenbarligen utan att lyckas) är att det kan vara alla anledning att tänka helhet hos veterinären, inte bara hos de olika behandlarna.

Har hästen kända problem högre upp (aktiva eller vilande) vill jag nog mena att detta spelar in i förloppet.

Jag förstod vad du menade, men är ganska trött idag så mitt svar lät nog tyvärr lite grinigare än vad det var menat.
Självklart kan det sitta högre upp. Höfterna känner jag igenom själv regelbundet då det är de som har krånglat mest tidigare. Men absolut kan det vara så att jag har missat något. Som sagt så är hästen tyvärr expert på att knipa och ska inte tala om att det gör ont i första taget..:( Jag har också funderat på knäproblematik, en bekants häst hade liknande problem som min och det visade sej sitta i bägge bakknäna. Men det kan lika gärna sitta någon annanstans..

Jag har valt en veterinärklinik som jag hört är väldigt duktiga på att se till helheten på hästen och inte bara gå in och behandla t ex en ledinflamation och inte är främmande för att föreslå kiropraktik m.m.

Jag är dock fortfarande hård på veterinär först och E.T/kiro sen/eller i samarbete med veterinär, ialla fall i detta fallet när hästen visar så tydligt att den inte är fräsch på det här sättet..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Knän kan vara väldigt luriga, och framförallt svåra att ställa diagnos på. Höfter har jag (tack och lov!) inte erfarenhet av vad gäller problem, så det är bara att gratulera mig så här långt.

Jag hoppas att kliniken hittar felet, och vågar leta efter vad som är bakomliggande orsak, även om man kanske hittar en lättdiagnostiserad ledhälta.
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Läste lite nogrannare på hemsidan för kliniken (jag har själv inte använt denna klinik innan, men den har mycket bra rykte) de har en veterinär som är kiropraktor på plats så kommer be om att jag får tid en dag denne finns på plats. Ger mej inte förrens hästaskrället är genomgånget från öron till svansspets..:sneaky:

Lika bra att göra allt på en gång, nu när ni satt igång tankebanorna i huvudet på mej ordentligt. Så missar vi förhoppningsvis inget..

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Knän kan vara väldigt luriga, och framförallt svåra att ställa diagnos på. Höfter har jag (tack och lov!) inte erfarenhet av vad gäller problem, så det är bara att gratulera mig så här långt.

Jag hoppas att kliniken hittar felet, och vågar leta efter vad som är bakomliggande orsak, även om man kanske hittar en lättdiagnostiserad ledhälta.

Ja, det ska du vara glad för. De kan ställa till det ordentligt. Min fick problemen efter det att hon fastnade i sitt egna transportskydd (lång, krånglig historia) i transporten och fick panik, dängde sej själv rätt ordentligt i mellanväggen ett par gånger och fick därefter problem med höfterna. Framför allt den ena.

Ja, jag kommer be att de går igenom hästen helt och hållet när jag ändå är där. Jag brukar innan jag åker till klinik skriva ner hästens hela levnadshistoria (nåja, nästan ialla fall) med minsta lilla grej som har hänt för att jag inte ska glömma något när jag väl är där. Tack för alla kloka råd och hjälp.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Överlåt det till vet.

Förövrigt är den i VÄLDIGT gott hull. Jag skulle definitivt banta den.

Hur blir det sen om den måste vila:banghead:
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Överlåt det till vet.

Förövrigt är den i VÄLDIGT gott hull. Jag skulle definitivt banta den.

Hur blir det sen om den måste vila:banghead:

Ja, hon är inte mager.. Hon har halvvilat nu ett par dagar sedan jag blev misstänksam på henne och hon samlar på sej direkt, tack och lov är det mycket vatten, en rejäl ridtur och hon slankar till sej direkt.. Om hon måste vila helt blir det däremot grushage, finns inget annan alternativ, annars får vi rulla henne fram och tillbaka..:o

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Tid bokad till den 24/7.. Tyvärr lång väntetid till den kliniken och den veterinären.. Men då har de satt av en hel förmiddag för henne så de hinner gå igenom hela hästen..:) Men fram tills dess skulle hon ridas lite försiktigt, skrittas och ev travas.

Mvh Domino_s
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Tack Domino.

tick-tick-tick-tock tick-tick-tick-tock.
Som jag kan se hon belästa inte vänster bak lika med den höger. Du se hur hon vill svänga in den över mitt linje.
Jag misstänka knä VB, 1-2 gradig halt, (kan har fel).
Se vad dom säj på klinik.

Thank you for the film, det hjälper bytidligt. :up:
 
Sv: Vad ser ni? (hältfråga, film)

Tack Domino.

tick-tick-tick-tock tick-tick-tick-tock.
Som jag kan se hon belästa inte vänster bak lika med den höger. Du se hur hon vill svänga in den över mitt linje.
Jag misstänka knä VB, 1-2 gradig halt, (kan har fel).
Se vad dom säj på klinik.

Thank you for the film, det hjälper bytidligt. :up:

Då är det samma taktstörning som jag hör.. Jag skulle nog också sätta mina pengar på en bakbenshälta, som säkert stör både hur hon jobbar med överlinjen som sen stör frambenen som gör henne snubblig. Just nu känns den 24:e väldigt långt borta..

Mvh Domino_s
 

Liknande trådar

Hästvård Min nordsvensk gör något jag inte sett tidigare med huvudet. Sambon berättade för några veckor sedan att han sett henne göra så, och...
Svar
13
· Visningar
2 542
Senast: Andrii
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 860
Senast: lomuxx
·
M
Hästvård Efter diskussion i en annan tråd där jag la in denna filmen så måste jag undra vad ni andra ser egentligen på denna hästen. Ser någon...
2
Svar
31
· Visningar
6 308
Senast: lewellyn
·
Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp