Googlade min egen fråga. En stad med en population på 10 miljoner eller mer definieras som "megacity".
Det finns just nu 47 megacities i världen enligt wikipedia;
Visa bifogad fil 18069
Tycker ändå det är värt att ta upp om vi diskuterar "Sverige mot världen"
Jag har varit i Tokyo. Nu lär det finnas slumområden där med som jag inte såg, men renare innerstad har jag sällan sett. Dessutom för att det knappt finns soptunnor heller
Det behöver inte betyda att Tokyo är renare än andra städer än att de är bättre på att gömma avfallet liksom sina fattiga.
Det har kommit upp i ett antal trådar tidigare att även om Sverige är ett litet land så är vi en av de värsta länderna vad gäller Earth Overshoot day, dvs där vi börjar konsumerar över våra tillgångar. Om alla konsumerar som Sverige skulle vi behöva fyra jordars resurser (vår overshoot day infaller i april). Jag har för mig att Qatar är nummer 1, vilket inte är konstigt. Frågan är då, tex väger sopsortering upp en resa till Thailand. Åsikterna spretar åtskilligt. Med stor sannolikhet kommer inte vi som sitter här idag att drabbas men däremot våra barnbarn och barnbarnsbarn och deras avkomlingar. Vi vet att jorden är på väg till en ny istid. Men frågan är hur mycket människan har påverkat och fortsätter att påverka den redan naturliga klimatförändringen. Sverige är en av 'vinnarna' eftersom vi kommer få ett medelshavsklimat (om inte gulfströmmen ändrar riktning, då är vi fucked) vilket innebär bl.a att svenska bönder får ändra sina grödor och sätt att odla. Kommer svenska hästägare att kunna använda den del av skörden som idag går åt hästnäringen? Det vet vi inte idag men är något som det behövs forskning runt snarast möjligt. En del svenska bönder kommer att gå i konkurs så är det bara. Australiens bönder kommer att till slut inse att deras farmar inte längre är hållbara. Kalifornien kommer att fortsätta brinna. Har vi riktig otur så blir sommaren 2019 att likna den här och då räcker inte resurser som inte finns.
Tämligen nyligen höjdes bensinskatten, delvis med motivationen att svenskar ska konsumera mindre bensin som vi vet vetenskapligt är en faktor vad gäller miljöförändringar och det blev ett herrans liv här på buke där många bor på landet eller i glesort med dålig lokaltrafik. Det argumenterades häftigt att de som använder mest bensin ska ha sänkt skatt. Lokaltrafik kostar pengar som mindre glesortskommuner inte har pengar till. Ska staten gå in och skjuta till resurser för att bygga ut lokaltrafiken.
Ja Sverige är ett litet land, men det spelar fortfarande roll om vi får ner vår konsumtion så att vi inte använder lika mycket av jordens resurser som idag och blir mer klimatneutrala.