Vad säger STC om munkpeppar??

tinafinis

Trådstartare
Kanske inte så smart att lägga de i fodret om man vill ha en pigg häst i loppet, men vad säger STC om denna ört?
Är den tillåten tros?

Sv: Vad säger STC om munkpeppar??

Saxat från Travsport:

Information till dig som använder naturläkemedel

Tänk på att sådana medel för att få användas till tävlingshäst måste vara godkända som naturläkemedel hos Läkemedelsverket. Tänk på att naturläkemedel alltid har en karenstid på minst 96 timmar men att de även kan innehålla substanser med längre karenstid. Det är inte ovanligt att koffein/teobromin/teofyllin ingår i sådana medel. Kontrollera detta innan användning då dessa substanser har en karenstid på 14 dygn! Dessa substanser kan exempelvis förekomma i kaffe, te och kakao som ibland är tillsatt naturläkemedel!

Senast ändrat 050908

jag hade en stallkompis som gav sin pålle munkpeppar (otravare) för brunstens skull! men hennes häst var mkt understimulerad och fick bara gå promenader. när jag började ta henne på släp i skrittjobben så upphörde "överbrunsten" och munkpeppar blev överflödigt! Finns det nån anna anledning att ge munkpeppar?

Munkpeppar kan funka på hingstar som är mkt hingstiga och har svårt att konsentrera sig på det som de ska.

Man kan även ge det till valacker som har "koncentrationssvårigheter". För att få dom "jämnare" i humöret, gäller väl iofs. både ston, hingstar och valacker.

jag hade en stallkompis som gav sin pålle munkpeppar (otravare) för brunstens skull! men hennes häst var mkt understimulerad och fick bara gå promenader. när jag började ta henne på släp i skrittjobben så upphörde "överbrunsten" och munkpeppar blev överflödigt! Finns det nån anna anledning att ge munkpeppar?
Japp på hingstiga valcker!

går inte munkpeppar som hormonpreparat? har før mig att jag hørt nånting om det och att det dærfør ær typ ett års startkarens? Har dock aldrig sjælv varit i den sitsen, men har hørt att det ska vara mer æn vanliga naturlækemedel.

Jag har ingen aning, jag har inte hört nåt sånt. :confused:

Kanske Martha kan upplysa oss? Hon är ju bättre på det där med örter...

Jag testade Temperemental på min hormon-pålla och på den stod det med stora bokstäver att Valeriana var bortplockat för att man skulle kunna tävla på det? :confused:

Munkpeppar i sig är väl inte lugnande på SÅ sätt?
Eller funkar det både lugnande och hormonstillande? I så fall borde ju min supercoola donna hamnat i koma. ;)

Jag har ingen aning, jag har inte hört nåt sånt. :confused:

Kanske Martha kan upplysa oss? Hon är ju bättre på det där med örter...

Jag testade Temperemental på min hormon-pålla och på den stod det med stora bokstäver att Valeriana var bortplockat för att man skulle kunna tävla på det? :confused:

Munkpeppar i sig är väl inte lugnande på SÅ sätt?
Eller funkar det både lugnande och hormonstillande? I så fall borde ju min supercoola donna hamnat i koma. ;)
Ja du, hur det fungerar i kroppen har jag inte en aning om. Men min ponny trodde han var hingst o dom symtomen försvann alla fall. Sedan så blev han väldigt mycket snällare och latare oxå. Men om det beror på det vet jag inte.

Jag maila STC och detta svar fick jag: "Vi har inga karenstider på humana läkemedel, varför dessa används på egen risk."

"knapplån"
Munkpeppar används även på ston som får ett jäkla humör vi brunsterna....

Fråga remiracle för mer upplysningar, hon är Equiterapeut......

www.hippoK9.se och så var det nån länk till där det var billigare. Sök på munkpeppar och gå till tråden som jag skapat. Där står den adressen. Tror det var nåt med borgeby! Minns inte i vilket forum jag skrev just nu.... hoppas du hittar.

Tack så jättemycket! :)

Var inne på travsport, kan fortfarande inte tyda om munkpeppar går som hormonpreparat (vilket jag hört från rätt många travmänniskor) men isf är det detta som gäller:
*Häst intagen i STC:s register eller häst som tränar och/eller tävlar i Sverige och som tillförts hormonpreparat med långtidsverkan för att skjuta upp brunst får ej starta inom 12 månader efter sista behandling. Implantat av glaskulor eller annan fysikalisk påverkan i livmodern för att skjuta upp brunst är förbjuden.

Så jag skulle kolla upp det både en och två gånger innan jag testade...

STC:s svar ovan var ju deras standardsvar men inte sjutton kan munkpeppar gå som humanmedicin. :confused:

Förvirringen sprider sig...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar