Vad säger ni om stammen?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ellan84
  • Startdatum Startdatum
E

ellan84

Jag har köpt mig ett sto från tyskland med stammen

http://www.allbreedpedigree.com/eskonda

och jag kan absolut ingenting om avel och stammar, har förstått att hon har ganska bra stam men är det något som är attraktivt?

Hon har artros i EN hasled, skulle ni våga köpa ett föl med den stammen men som har en mamma med artros? (antagligen pga överbelastning då endast ett ben är påverkat)

Nu vill jag att ni tittar på stammen ur ett friskt perspektiv för jag förstår att självklart drar artrosen ner det hela men jag hoppas vi kan se förbi det;)

å sen ta en diskussion hur mkt artrosen drar ner det..

Sv: Vad säger ni om stammen?

Stammen är intressant! Escudo är en mycket populär hingst (googla så hittar du massor) men hingstarna på mödernet är inte ritkigt lika kända. För att kunna utvärdera stammen mer vore det önskvärt att ta reda på mer om mödernet, vad mamman lämnat mer osv. Dessutom vad har stoet gjort själv? Tävlats? Lämnat avkommor?

En fördel med en sto med denna stam är att du har mycket hingstar att välja på så hon representerar lite annat blod än vad som är mest använd inom hopphästaveln idag!

men Cyllene -jag vet ju att du är "fena" på utländska stammarna, så det tänker jag abslout inte lägga mig i.
Men anser du att det är Ok att använda stoet i avel även med artros?

Jag kan bara svara för mig själv. Men de flesta tyska hästar är alla mer eller mindre välstammade och det finns gott om släktingar om det är stammen man är ute efter. Så därför går alla tyska hästar med någon typ av defekt går bort för min del. Om det inte kan styrkas att den kommer från en olycka.

Så som svar på frågan, jag hade inte köp ett föl från det stoet.

Vet för lite för att svara på dina frågor, men om man följer mödernet några generationer så blir det snabbt okänt? (Det slutar med ett sto som heter Fontanelle någon gång på 20-talet). Det tror jag drar ned lite på attraktiviteten för avel?

Eller?:confused:

Jag har själv ett till synes välstammat sto från tyskland, där mödernet försvinner ganska snabbt...nu är det inget problem för mig då jag gillar min häst och ser andra kvaliteer i henne, men någon toppstam anser jag inte att hon har p g a detta. Hon är e Wolkentanz u Werena ue Wanderbursch II.

Escudo II som är far till ditt sto är en bra hingst men inte lika framgångsrik som sin bror Escudo I. Största slkillnaden mellan de 2 är avkommeindexet i hoppning. Tvåan har 127 (92%) och ettan 152. Dressyrindex är medel, tvåan 101 (94%) och ettan 99.
Escudo II lämnar väldigt snygga hästar index på typ är höga 150 (91%) , huvud 142, hals 171, sadelläge 103, extremiteter 130.
Gångarter (92%)
skritt 86
trav 93
galopp 102
ridbarhet 101
Såg att din häst vunnint 17 euro=170 kronor i prispengar 2006.

Hitchcock avkommeindex är ingen höjdare om man vill avla på hoppning.
Dressyr 104 (97%)
Hoppning 55 (94%)

När det gäller Galan (e.Shagya araben Gazal VII) hittar jag bara ett
Dressyrindex på 68 med 76% säkerhet. Han tävlades i höga klasser i dressyr.

Såg att din häst vunnint 17 euro=170 kronor i prispengar 2006.

vart hittade du det nånstans?:D
vet att hon tävlat lite smått i både hoppning och dressyr och hittat lite resultat men är ingen fena på tyska så jag vet inte riktigt vilka klasser det handlar om, fått höra att det är 1,10 hoppning och LA dressyr vilket säkert kan stämma.

Nu är ju jag en inbiten dressyrare så om det nångång blir ett föl så blir det med en dressyrhingst:D

men Cyllene -jag vet ju att du är "fena" på utländska stammarna, så det tänker jag abslout inte lägga mig i.
Men anser du att det är Ok att använda stoet i avel även med artros?

Nej, den frågan kan jag inte ta ställning till om jag inte vet mer om hästen.

Typ "hon har hoppat OS" - svar betäckt henne med en hingst som presterat och är frisk.

Typ "hon har inte gjort nåt alls men han ändå förslitningar" - betäck inte alls.

Om man ska förenkla det hela alltså! :angel:

Kände på mig att vi hade samma åsikt angående det hela:) - ville bara ha det "skriftligt";):bow:

Ansvaret att sätta in stoet i aveln tillfaller ju var och en, eller hur?
Hade det varit mitt eget sto hade jag inte satt in henne i aveln, det kan/måste inte komma surt efter, tanke på att du vill sälja fölen.
Det är ett svårt beslut.

Hennes prissumma hittade jag i Jahrbuch Zucht. Med den stammen ser jag ingen höjdare när det gäller dressyravel.....fick du henne billigt ??

Om det nån gång blir föl så blir det antingen till mig själv eller någon som redan innan vet om hennes "tillstånd", har 2 beställningsföl redan:D Skulle aldrig kunna avla på henne och sälja avkomman utan att köparen vet om hela historien (har sjukt svårt för att ljuga för folk)
Men jag vet inte om det någonsin blir något.. är dock nyfiken på andras åsikter då jag mött många med väldigt olika åsikter, vissa bryr sig inte alls och vissa tycker hon borde tas bort redan idag, helst igår...

Med tanke på att jag själv knappt kan ta mig runt ett LB program med godkända poäng så duger hennes dressyrgener mer än väl åt lilla mig:D,
Jo, det var ett bra pris på henne, skulle inte vågat köpa en häst med den diagnosen för dyra pengar...

Sa var det ja. Blandar alltid ihop de tva high-hingstarna. :o Highcruiser är ue Lauries Crusador, Highlander är ue Hill Hawk. Den ena rör sig bättre, och den andre är snyggare. Nan gang ska det väl fastna.:o

Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Avel Kära vänner och bekanta, obekanta och hästkollegor. Startade en diskussion inne på forumet för Irish cob, som är den ras vi föder upp...
2
Svar
30
· Visningar
3 184
Senast: Caspadia
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 156
Senast: Alexandra_W
·
Western Jag har tänkt betäcka mitt sto med Bad Like I Wanna Be. Jag har ett sto som heter Crimson Doc Odoll...
Svar
19
· Visningar
1 701
Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka