Vad säger ni om detta?

giowanna

Trådstartare
Hej!

Om ni såg följande på en uppfödares hemsida:
E-kulls valparna är nu vaccinerade, id-märkta, besiktigade och även ögonlysta. Alla fick resultatet U.A

Och sedan såg detta på SKK´s hunddata (ang. en av valparna i E-kullen):
2006-11-16 Weidman Agneta PPM

Samtidigt står det såhär på den aktuella valpen (på uppfödarens hemsida):
Ögonlyst: Har ej åldern inne för kontroll

Saxat från skk.se:
Persisterande pupillmembran (PPM)

Hur skulle ni reagera på detta? Valpen verkar dessutom redan vara redo för export.

PPM är tunna trådar som utgår från regnbågshinnan. De är rester av pupillmembranet, en vävnad som täcker pupillöppningen under fosterstadiet. I grava fall kan större delen av pupillöpningen vara täckt av en mörk hinna av samma färg som hundens iris och som fäster mot iris med tunna trådar. I lindrigaste fall är en PPM-tråd tunn som spindelväv och bara synlig vid undersökning med stor förstoring. Trådarna kan gå från en del av iris till en annan del av iris eller från iris till linsen eller från iris till hornhinnans insida. I de båda senare fallen ses ofta en lokal grumling i linsen (katarakt) respektive en grumling i hornhinnan.

PPM förekommer sporadiskt i många raser. Frekvensen är hög hos basenji och petit basset griffon vendéen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad säger ni om detta?

Min spontana reaktion är att uppfödarens hemsida inte är uppdaterad.

Vad gäller registerutdragen så kan jag inte, utifrån det du angivit, tolka om de säger att en aktuell hund är affekterad aller om den bara är testad så där har jag ingen aning
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Min spontana reaktion är att uppfödarens hemsida inte är uppdaterad.

Vad gäller registerutdragen så kan jag inte, utifrån det du angivit, tolka om de säger att en aktuell hund är affekterad aller om den bara är testad så där har jag ingen aning

Problemet är att hemsidan uppdaterades med infon (Om att valparna var U.A.) 2006-11-19. Sen vär det möjligt att uppfödaren glömt uppdatera just inne på hundens info?

Vad menar du med att hunden är affekterad eller bara testad?
Det står just precis så:
Undersöknings datum: 2006-11-16
Veterinär / Klinik: Weidman Agneta
Resultat: PPM

Medan det står samma på valpens två kullsyskon, med skillnaden:
Resultat: U.A.

Känns som att uppfödaren undanhåller information?
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Läs ditt första inlägg igen så ser du att för en oinvigd är det inte lätt att se vad som avses. I inlägg två hade du ju förtydligat.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Beroer på om det är iris-iris eller iris-cornia hur allvarligt man ska se på det.
Oftast spelar ett ppm ingen roll för hundens syn, om det inte är abnormt stort, och det är ju också så att iris-iris är en lindrigare form, än iris-cornia. Rekomendationen är att inte avla på en hund som är ögonlyst iris-cornia, men för en ren sällskapshund spelar det ju ingen större roll.

Dock är det oseriöst av uppfödaren att inte lägga ut fullständig information om valpens ögonlysning på hemsidan, istället för att lägga ut fals information om att alla valpar har ögon ua :mad:
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Läs ditt första inlägg igen så ser du att för en oinvigd är det inte lätt att se vad som avses. I inlägg två hade du ju förtydligat.

Ja, jag ser det, kopierade direkt från SKK hunddata, men allt kom inte med :(
ber om ursäkt för missförståndet :)
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Beroer på om det är iris-iris eller iris-cornia hur allvarligt man ska se på det.
Oftast spelar ett ppm ingen roll för hundens syn, om det inte är abnormt stort, och det är ju också så att iris-iris är en lindrigare form, än iris-cornia. Rekomendationen är att inte avla på en hund som är ögonlyst iris-cornia, men för en ren sällskapshund spelar det ju ingen större roll.

Dock är det oseriöst av uppfödaren att inte lägga ut fullständig information om valpens ögonlysning på hemsidan, istället för att lägga ut fals information om att alla valpar har ögon ua :mad:

Ja, det vet man väl inte, om man inte får tag i veterinärpapperna?
Som du kanske förstår rör detta samma uppfödare som sist :(
Tycker inte hon tar sin del av ansvaret... Att hunden ska exporteras kan ju betyda att den ska till en kennel, och jag tror inte de skulle va intresserade om de visste allt, men jag ve ju inte allt, tyvärr.
 
Sv: Vad säger ni om detta?

Ring och fråga skk:s veterinäravdelning :devil:

Tråkigt och oseriöst är det i alla fall :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp