Vad säger ni om denna hov?

Sv: Vad säger ni om denna hov?

Otäckt :( ser utfluten och lång ut... byta hovis? elelr ringa honom oftare? :idea:

Den där har inte uppkommit över en natt.
Hästägaren måste ha koll o ta itu med problem innan de blir värre.

aj, det där har nog tagit ett tag..

har hästen varit vanvårdad?
dålig hovkvalitet?
dålig hovslagare?

Hej, vad vill du man ska säga och vad vill du få ut med tråden??

jag ville höra vad andra säger om hoven därav denna tråd.

Detta är min unghäst ena bakhov, de andra fötterna är fina. Han står på hingstbete, undre en period var jag inte där på 3 veckor, och sedan uppkom den stora sprickan i mitten. Pratade med betesägaren då vi även betalat en verkning, han ovade mig då en verkning veckan efter bara haft svårt att få tag på hovslagare då hans två orginala är sjuka. Kom nu tilbaka efter lite mer än en vecka när jag kom hem efter min "resa" och trodde det blivit gjort, nu har de blivit värre.

Händer iget före onsdag när vi ska förbi igen får jag ta ut min hovslagaresjälv.

Men jag tänker så här, jag har betalat för en hovslagare som inkl. i betes avgiften. Kan jag ta och ge honom denna räkning sedan?

Får lägga till detta också, är detta mitt ansvar? eller beteshållaren? Jag betala för att han ska hålla koll på hästen! När jag var där och märkte sprickan kommenterade beteshållaren att de inte ar någonting. Bad honom ta ut hovslagare och ha skulle göra de, men inget har hänt än..

Senast ändrad av en moderator:

en enkel fråga att svara på:

Vad säger ni om denna hov?

Jag är inte expert på hovar men har en del erfarenhet av hovsprickor. Jag har lite svårt att tro att sprickan på bilden har kommit på tre veckor men det är kanske möjligt. Om jag var du hade jag nog sett till att ta dit en duktig hovslagare i första hand. Jag hade nog struntat i hur det skulle ersättas och vem sim var ansvarig. Det viktiga måste i detta läget vara att göra något åt sprickan. Annars tror jag att det kan bli ännu dyrare. Jag är lite extra hysterisk med hovsprickor eftersom min förra häst hade stora problem med detta. Jag vet inte hur många hovslagare jag anlitade. Alla började med att säga att detta är inte något problem. Det kommer att växa bort. Men det har jag förstått i efterhand att om det ska göra det måste man ha en duktig hovslagsre.

ja klart jag klandrar mig själv också just nu, men då tänker jag lite så, tänk om jag bara lämnat hästen och sedan kommigt i oktober och hämtat den igen. Då jag menar att betalar man för full "koll" ska ju man inte själv behöva Kolla hästen... Finns en häst vars ägare finns i göteborg. Alltså kan de inta ha "koll" på sin häst och lömnat över ansvaret på betesägaren.

Japps 3 vekor handlar de om, hade märkt den innan då när jag är där lyfter jag fötterna och gör en ordentlig koll på honom.

de r inte de hela i pengar de handlar om pengarna finns där, jag bara i frågar sätter beteshållaren i frågan. Då vi fått ett datum när de skulle ha verkats.

Nå väl, har nu pratat med sambon och är inte de gjort innan onsdag får vi försöka få dit en egen hovslagare, hmm.. får se om min hovslagare är villig att åka 7 mil, elle om jag får hitta en annan..

Nä, det är sant det du säger, och i en perfekt värld skulle det kunna fungera, att betala för tillsyn av hästen. Men det finns så många rötägg som bara tänker på pengarna.. Därför kan man aldrig lita på att det blir som det är sagt. Jag utgår alltid från att jag själv måste hålla koll på min häst. Min häst, mitt ansvar.

Har ni skrivit några kontakt sinsemellan, du och beteshållaren? Om det står ordagrannt på papper att han har ansvaret för hästen då den går på hans bete så är det klart att du skall ha ersättning. Tycker jag i a f. Visst ligger det i hästägarens ansvar också men du har varit där och sett och pratat med beteshållaren. Han lovade något som han inte höll. Tycker jag är dåligt. Skall man hålla bete för ett gäng hästar skall man se efter dem också. Bara ta den där hästen vars ägare bor flera mil bort. Om den hästen bryter benet eller nåt, skiter beteshållaren i det då? En hovspricka är väl kanske inte lika allvarlig i början men den kan bli.

Jag tror inte att sprickan har uppkommit p g a att din häst har gått på just det det här betet. Det är väl så att i den avgift du betalar för betet och hovvård ingår bara sedvanlig verkning av din häst. Däremot tycker jag att den ansvarige för betet skulle kontakta dig och tala om att din häst behöver hovvård utöver det som ingår i beteshyran. Det här räcker nog inte med en vanlig verkning för att få stopp på sprickan. Den kommer nog att fortsätta upp mot kronranden om inget görs. Det kan gå in bakterier i sprickan som gör att det blir ett större ingrepp än om behandling sätt in snabbt. Det är du som hästägare som är ansvarig för din häst och jag tycker att det är bara att ringa din hovslagare och be henne/honom fixa fötterna! Vad tror du det kan komma att kosta om du måste sätta in specialbehandling om du väntar?

Senast ändrad:

Pratade med betesägaren då vi även betalat en verkning, han ovade mig då en verkning veckan efter bara haft svårt att få tag på hovslagare då hans två orginala är sjuka.

Har man som betesägare tillgång till hela två hovisar och båda är sjuka så måste man ha en "himla otur":angel:

Mina kunder har bara en hovis och den hovisen är ingen klövverkare.:crazy:

Händer inget snart så är det presic en klövverkare du bör söka.

Bara för att man "utifrån att det är sommar" och gärna vill ha lite semester så är inte hästarna lika roade av att ägarens ansvar för den enskilda individen genom försök flyttas över till någon person som erbjuder sommarbete och daglig tillsyn.

Hästägaren har alltid det yttersta ansvaret för sin hästs välbefinnande enligt lagen.

Jag blir skit trött på folk som tror att man inte har ett dagligt ansvar för sin egen häst.

Att ha häst är en livsstil,, hästar bryr sig inte om Nyår,Jul,Påsk,Midsommar, femveckors semester på sommaren, Höstlov, Vinterlov och allt annat vi människor anser vara vår rättighet till at ta ledigt för.

Hästar behöver daglig skötsel av sin ägare. Det är jätte enkelt och i så fall helt omöjligt att klandra ngn annan för att ha miss skött sitt åtagande. Lagen är inte för dagen skriven på det sättet och tur är väl det.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 837
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros