Vad säger lagen?? (långt)

F

FjantaZ

Hej!!

jag har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska tackla.
Jag har en kompis som jag lärde känna i somras som arbetskollega och denne kompisen har en hund i medelåldern. Jag gillar promenadsällskap och ringer ibland och frågar om de ska med. oftast kommer kompisen utan sin hund, "rastade den snabbt innan", "Kan ju låna en av dina istället" brukar det heta. kompisens hund är lite reserverad mot andra hundar men har träffat och lekt med båda våra hundar dock en i taget.

Var hemma hos kompisen igår och då låg hunden bunden vid sängen. kompisen lossade hunden och denne fick hälsa på oss o blev glad...jag klappar o kliar på hunden som tycker detta är underbart samt försöker få hunden att peppas upp o bli leksugen... märker då att så fort kompisen kommer in i rummet slickas hundens öron bakåt. när kompisen är i ett angränsande rum så reses öronen stundtals upp (upprättstånde öron). Hux flux går hunden iväg från mig till andra sigan bordet och kissar på mattan där. Hunden blir uppbunden vid sängen igen och kompisen förklarar att hunden gör detta oftast när denne är själv hemma därför är hunden alltid uppbunden vid sängen när den är själv...denna kompisen har jobbat massor tills för en vecka sedan då denne fick sparken.

Hur lagligt är det att ha hunden uppbunden vid sängen i strypkedja och kort koppel?? kan lägga sig i sin säng som står precis intill.

Jag försöker ca 1 gg varannan vecka få med kompisen och dennes hund när vi själva ska iväg och tränar spår, sök, lydnad. Vil med i början men bokar av i sista sekund eller kommer utan hund

VAD SKA JAG GÖRA?? tycker extremt synd om denne hund som är en importerad gathund från början och väldigt vek o reserverad??
 
Sv: Vad säger lagen?? (långt)

oj, svårt läge. men jag tycker ju jättesynd om hunden. jag har ingen aning om vad som är lagligt eller ej. men om jag minns rätt så får du ju inte ha hundar i bur hemma regelbundet. så det borde ju vara samma eller värre om den e uppbunden kort. dom får ju inte ens sitta i löplina utomhus. satt det borde inte vara så jättebra...:crazy:

ja mena om det är förbjudet med löplina - där dom ändå kan röra sig väldigt fritt på stor area - så borde det vara förbjudet att ha den kort kopplas i lägenheten medan man är borta. tänk om den skulle tvinna fast sig och strypas?? efetrsom den hade stryp till och med..:mad: det är väl onödigt. den gör ju ingen som helst nytta där.

nä jag tycker du ska prata med henne och säga som du tycker att hon inte borde ha den uppbunden... om hon inte klarar av att ha den så borde hon ju inte ha kvar den. det är ju inte hundens fel att den är som den är.. och den lär ju inte bli bättre med den metoden heller.
nä, säg till henne vad du tycker och ge henne råd om hon behöver för att hon inte vet hur hon skall lösa problemet själv.. hon kanske behöver hjälp??

lycka till. usch vad hemskt.. :cry:
 
Sv: Vad säger lagen?? (långt)

från djurskyddsmyndighetens hemsida (www.djurskyddsmyndigheten.se)

"...Inomhus får hundar endast tillfälligt hållas bundna och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Med tillfälligt menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period binda upp en hund kan därmed inte betraktas som tillfälligt. Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga uppbindningen vara längre än ca en timme..."
 
Sv: Vad säger lagen?? (långt)

det är tillåtet att binda en hund i löplina

"Om hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina. I 10 § av Djurskyddsmyndighetens föreskrifter L 102 (DFS 2004:18) anges hur löplinan ska vara konstruerad och att det ska finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja."
 
Sv: Vad säger lagen?? (långt)

Gör en anmälan till djurskyddet. Precis som chillamuffins skriver är det helt olagligt att göra så.
 
Sv: Vad säger lagen?? (långt)

ska fixa att få tillbaka allt som personen lånat som är mitt först...vill ej bli av med det...personen kommer veta att det är jag som anmäler även om jag gör det anonymt tyvärr
 
Sv: Vad säger lagen?? (långt)

Men en sån :devil: människa din kompis är. Importera en gathund för att den ska få det bättre osså behandla den på det viset. Får en känsla bara att av att binda upp den är det "snällaste" hon gör med hunden.
Nädu, se till att göra något åt det här :devil:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 316
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 888
Relationer Ååååh. Sliter mitt hår av frustration. Behöver råd utifrån, från oberoende personer som inte känner varken mig eller min pojkvän...
2
Svar
28
· Visningar
5 744
Senast: Got2Be
·
Övr. Hund Nu är jag hur lycklig som helst. Vid mina fötter ligger världens klokaste, vackraste och mest underbara schäfer som finns. Kan berätta...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp