Vad säger era hundar om majs?

Blueberry

Trådstartare
Majskolv alltså.

Mina blir tokiga.
De reagerar mer på majs än på de kött och fisk, och de äter och gnager gladeligen på kolven både med och utan majskorn på.

Men så har jag läst att det är väldigt farligt med majs (här till exempel), och jag lämnar de inte ensamma med dem. (Läs: Jag släpper den inte ens, utan håller i den under tiden de gnager lite.) Funderar lite på om jag kan låta dem äta/gnaga på ett säkert sätt, eller om det är helt kört?

Vad har ni för majserfarenheter?

Sv: Vad säger era hundar om majs?

En kompis till mig har en hund som snodde en maskolv från grillen och käkade upp. Ett par timmar senare började hunden må dåligt. Jag tror hon spydde mm. Hon ringde till veterinären och de sa direkt att hon var tvungen att komma in med hunden med en gång. De var tvungna att öppna upp hela hunden och plocka ur majskolvsbitarna ur magen/tarmen. Jag skulle aldrig låta min hund äta eller gnaga på en majskolv!

Det måste väl rimligen vara ofarligt om du inte låter hunden gnaga på den okontrollerat? Vad skulle kunna hända?

Majskolven kan fasta i mag/tarmkanalerna! Majskolvar rekommenderas inte ges till hund. Inte ens under uppsikt. Var på nyhetsmorgon i morse till och med

Jag känner lite samma sak. Det är ju inte giftigt, och så länge de bara gnager (under strikt uppsikt) så känns det ganska ofarligt. De äter även majskorn och gnager gärna av dem om det finns några kvar.
De får inte i sig stora bitar av själva kolven, om de ens får i sig något alls. Och det är, som de skriver i artiklarna, storleken på bitarna som ställer till problem. (Mina hundar är som bekant inte särskilt stora)

Hade jag haft en glupsk labrador hade jag antagligen resonerat annorlunda.

En fd granne fick åka in och låta operera sin hund som tjuvat åt sej en majskolv, kolven fastnade.

Jag har en glupsk rottis ... och om hon inte blev sa dalig i magen av majs skulle hon gladeligen fa en majskolv nu och da. Har ar det mycket vanligt ... och mycket fa hundar far besvar.

Ge dem burkmajs eller bara kornen?

Min är tokig i majs, men får inte äta majskolv. Däremot får han gärna äta majs, endera avskrapad från kolv, eller ur burk.

Även här slåt det det mesta i köttväg.

Håller du i, det är små hundar som inte vipsa kan bitit av en bit är det ju knappast någon fara, men det är ju enklare ge 'bara' majskornen - och det brukar vara precis lika poppis hos de som älskar majs =)

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
496
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 471
Senast: Rebe92
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 431
Senast: Emtherlia
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka