Vad säger detta MH er?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Galathea
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 265
G

Galathea

Som vinthundsnörd har jag inte jättestor koll på MH´n och alla siffrorna och tänkte bara kolla med er om någon har lust att säga om detta är bra eller dåligt.

En kompis skall ta över en rottweiler och detta är mammans resultat. Pappan verkar vara nån utländsk hund vad jag förstår på titlarna (DECH VDHCH VPGI, nån som har lust att översätta? :p ) så jag hittar inget MH på den.

Hur som helst, mamma rottweilers resultat:

1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 4
1c.Kontakt hantering: 4
2a.Lek 1 leklust: 3
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 2
3a 1.Förföljande: 3
3a 2.Förföljande: 2
3b 1.Gripande: 2
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 3
5d.Avst.lek leklust: 2
5e.Avst.lek samarb.: 2
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 2
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 3
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 2
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 2
8d.Spöken nyfikenhet: 2
8e.Spöken kontakt: 3
9a.Lek 2 leklust: 1
9b.Lek 2 gripande: 1
10.Skott: 1

Kompisen har inte haft hund förut, möjligtvis som barn men inte nu som vuxen, så jag tyckte det var lite av intresse vad hunden bär med sig. Tiken har iaf A-höfter och ua/0-armbågar. Hur kan man hitta info om hanen tro, om den är utländsk?

Sv: Vad säger detta MH er?

Jag vet inte hur "bra" eller "dåligt" det är i en rottweilermänniskas ögon men ett helt OK MH tycker jag. Accepterar kontakt men är inte överdrivet intresserad av testledaren. Inte mycket till kamp eller jakt (nästan 0). Inga direkta rädslor men lite avvaktande mot spökena. Släpper allt när hon går vidare till nästa moment (bygger ej på sig). Och såklart 1 på skott :p

Detta MH hade inte avskräckt mig från att köpa valp, kanske mer om man ska träna och tävla då hon har mycket lite kamp/lek i sig (för dagen åtminstone) och det kan vara rätt bra i träningssammanhang som belöning ;) Men som familjehund kan det kanske tvärtom vara bra? Sen å andra sidan, är det en omplaceringshund så finns där kanske mer i bagaget och mammas MH är mindre relevant...

VDHCH och DECH är tysk champion, de har två olika titlar man kan plocka, VPGI har jag ingen aning om :crazy:

Jag håller inte med om att hunden "släppt allt" när den går från att leka i inledningen till att inte leka alls på slutet. Då verkar den snarare ha byggt på sig en del.

Så tänkte jag också, att den kanske blivit påverkad av det som hänt fram till dess.

----

Det är iaf en unghund, så visst har den annat bagage. Men jag kan ändå tycka föräldrars mentalitet är av intresse. Då kan man ju få en liiiten bild av förutsättningarna liksom. Hur som så hoppas jag att det inte är nåt dumt som hänt utan att ägaren är ärlig i omplaceringsorsaken och att min bekant blir nöjd. Jag hade nog föreslagit en annan ras, men hon har redan bestämt sig.

Jag tycker det var ett tråkigt MH på en rottweiler som ändå är en hund som ska ha kamp i sig, samt även att hunden har rätt mycket påbyggande stress/rädsla.

Den får en 3:a på 2a = Leker- startar långsamt, men blir aktiv.
En 3:a på 2b = Griper försiktigt eller nyper i föremålet.
En 2:a på 2c = Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot.

Efter det rör den inte överhuvudtaget inte kamptrasan så jag tror inte att det har med att göra att den byggt på sig... Den verkar helt enkelt inte ha kamplust överhuvudtaget och redan under första momentet blir det mindre och mindre. Men tittar man på "kvarstående rädsla" så är det 1:or och 2:or vilket jag tycker tyder på att hon släpper. Att man tittar (nyfikenhet) är helt OK i mina ögon iaf. Tänk på att ett MH görs normalt vid 12-18 mån och att det är unga individer, jag tycker fortfarande inte att detta är "dåligt" MH.

Sen som sagt, det är möjligt att det är ett "tråkigt" MH för en bruksmänniska men för en sällskapshundras är det kanske toppen? Det beror ju på vad man ska ha hunden till.

Fast rasen förblir ju en bruksras även om köparen vill köra klapp&kakhund. Det verkar ju lite omvänt att köpa kassa brukshundar för att man ändå inte ska utnyttja bruksen så att säga...

Jag gåller med. Dock bra om man kan ge ett hem till en hund som inte "duger". Som min morbrors BC som vägrar jobba och valla :p

kl

Tyckte överlag att MH:t bara var fruktansvärt tråkigt, för en rottis är det inte alls kul. Håller med om att jag INTE tror hunden blivit belastad och därför inte leker på slutet, eftersom att den inte är intresserad att leka från början heller. Kamplust och lek verkar överlag knappt finnas hos den individen.

Ja, "tråkigt" är min spontana reaktion..men det beyder ju inte att den inte kan bli en trevlig sällskapshund. För rasen tycker jag dock att det är lite av en besvikelse.

Detta resultatet är alltså på en tik som använts till avel så det är ju trist om det inte är tråkigt för rasen. :crazy: Jag är sådan som anser att man inte avlar bara för att det är trevlig hund utan för att den kan tillföra något till rasen så att säga.

Detta resultatet är alltså på en tik som använts till avel så det är ju trist om det inte är tråkigt för rasen. :crazy: Jag är sådan som anser att man inte avlar bara för att det är trevlig hund utan för att den kan tillföra något till rasen så att säga.

Det kan jag kanske hålla med om men det var iofs inte din fråga från början ;) Sen kan det ju bli en bra brukshund utan kamp ändå, beroende på vilken gren man är intresserad av.

Men det är ju ändå skillnad på att leka en trea och sedan få en etta. Ok att den inte leka super från början men då försöker den iallafall lite. Är det inte vanligare att en hund snarast gör tvärtom och leker MER när den känt av personerna runt omkring en stund (om det inte kastar sig in i det från början) än att den går från tre till ett om den inte påverkats av det andra som hänt?

Men redan i första momentet ser du hur det går ner, först en trea, en trea som den blir en tvåa. Den sista leken (9) är ju med matte/husse, kanske är de inte lika "bra" på att få igång hunden som en duktig testledare. Det ser man jämt på brukshundklubben, mattar och hussar som är så "tråkiga" fast att de försöker att hunden inte alls är intresserad. Kommer någon annan in som verkligen vet hur man ska få igång dem kanske intresset blir något helt annat.

Men det är rätt svårt att spekulera i när man inte sett MHt i verkligheten.

Det är inte vpgi utan VPG 1. Sök på VPG 1 i googlerutan, så kan man hitta filmer på youtube. Det är ett slags skyddshundtest.

I så fall är det mycket "go" i pappan.

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det nån här som skulle ha lust att hjälpa mig tolka poäng från en hunds korningsresulat? :) Jag är alltså helt obekant med detta...
Svar
9
· Visningar
2 018
Senast: Fruentimber
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 430
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen... 2
Svar
27
· Visningar
3 401
Senast: LovingLife
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka