Vad säger denna analys?

P

Penny

Hej,
Har idag fått min höanalys och svaret är enligt nedan och jag undrar om det är bra eller dåliga värden. Har skickat min analys vidare till företag som ska göra foderstat men tills dess är jag nyfiken .

Metod per kg foder Per kg ts

Torrsubstans KLK 1965-1 - 89,0 %
Energi häst SLL 1978-1 7,7 MJ 8,6 MJ
Råprotein SS-ISO 13878 47 gram 53 gram
Smältbart råprot häst Pålsson, 1973 16 gram 18 gram
NDF Goening&van Soest 606 gram 681 gram

Sv: Vad säger denna analys?

Du har ett grovfoder med normal energi, dvs mj men med ett väldigt lågt protein (smältbart råprotein) innehåll. Man vill att kvoten mellan smb rp och mj ska var minst 6 och din kvot är 2. (Dela 18 med 8,6.)
Du kommer alltså behöva tillsätta mycket protein för att få en bra foderstat med det här grovfodret.

I första hand kan man tillsätta lucern men beroende på vilka behov din häst har kan det vara enklare med ett proteinkoncentrat för att få upp proteinet.

Vad bra att du tog en analys för skulle man ge en häst detta utan att tillsätta protein så hade hästen sett väldigt tråkig ut när proteinbristen börjar synas några månader efter man började fodra med det. Det är ju absolut inte bra att en häst får proteinbrist.

jag skulle vilja påstå att det är oanvändbart pga av det extremt låga proteinvädret och (enligt min åsikt) extremt höga energivärdet..

Tack för svar,
Oj, det var ju inte bra.

Vår ponny är precis på väg igång efter fång (ingen typisk fet fångponny) och då är kanske det bra hö för henne?

Fick inga indikationer från de som gjort foderstat att detta var ett katastrofhö utan att det jag gav nu, 8 kg av detta och lite lucern var en bra foderstat under igångsättningen. För att sedan komplettera med ett peletterat foder när hon går lite mer. Nu blir jag såklart konfunderad.

Oj, då blir jag såklart tvungen att köpa in eget hö (som jag vänjer in långsamt). Vad ska jag leta efter? Högt smrp och lågt MJ? Jag fick idag kompl med sockret och det var 136 g per kg ts, 15% . Någon som vet om det är högt eller lågt. Vart ska jag vända mig för att få profisionell hjälp att få bra foder och foderstat till min ponny?

Jag har lagt in mina värden i foderstatsprogram med och de alarmerade inte heller? Läskigt.

Vilket program?

Freefarm varnar för för lite grovfoder.

Senast ändrad:

Ja högt smb rp och lågt mj är vad du ska titta efter.
Sockerhalten ska vara under 10-12% har jag precis lärt mej så ditt hö är inte bra i det fallet heller.

Jag har aldrig hört om någon foderrådgivare som sagt till om att ett hö är dåligt eftersom de gärna vill sälja en massa tillskott. En ponny som har haft fång mår absolut bäst på enbart grovfoder. Det gör visserligen alla hästar men det är särskilt viktigt att se upp med stärkelsen för en fånghäst.

Det bästa är om du lär dej om foder så att du kan räkna ut en egen foderstat. Det är inte så svårt. Skaffa dej boken "Hästens biologi utfodring och avel" Av bland andra Christina Planck och läs där om foder så har du en bra grund att stå på.

Senast ändrad:

Tack för input, jag ska försöka få tag på boken. Jag märker verkligen att man inte har koll. Men jag har fått en massa bra tips av kunniga människor här på forumet vilket jag verkligen uppskattar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 601
Senast: Boj
·
Foder & Strö Tog gräset innan inplastning direkt på vall. Har enbart lättfödda hästar men hur ser denna ut egentligen? ANALYSRESULTAT Fält...
2
Svar
33
· Visningar
3 244
Senast: Muninn
·
Foder & Strö Hej Jag vet att det är många som frågar om analys men ni kanske kan hjälpa mig att tyda dessa värden som är per kg TS. Är detta ett bra...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har köpt småbalshösilage att ha under övergångsperioderna när det är för varmt för oss att öppna storbalarna. Tänkte köpa på mig lite...
Svar
7
· Visningar
949
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.