Vad säger ni erfarna ..vågar jag betäcka om mitt sto?

Karoliten

Trådstartare
Mitt sto på 19 år miste sitt fullgångna föl igår.Fölet föddes död men ser helt normal ut den började bara inte andas.Moderkakan har troligen lossnat så hon kvävdes troligen innan hon kom ut.Vi har skickat in prov för ev abortvirus.Stoet i fråga har tidigare aldrig fått föl.Vi tänkte att ok detta var sista chansen.Så tragiskt allt men stoet är piggt , äter bra och verkar inte tagen/trött av händelsen.Hade väl tänkt att det får vara som det är fast jag vill väldigt gärna ha en avkomma efter just henne.Fått ett mkt förmånligt erbjudande av hingstägarna samt de har kommit på hur man ska få henne dräktig !Hon var nämligen svår först att få dräktig.2014 fick vi inte henne dräktig på seminering men som sagt förra året gick det till slut.Hur hade ni gjort?
 
Jag hade också betäckt om.
Eftersom stoet verkar må bra på alla vis och det som hände är ren maximal otur hade jag inte tvekat
 
Mitt sto på 19 år miste sitt fullgångna föl igår.Fölet föddes död men ser helt normal ut den började bara inte andas.Moderkakan har troligen lossnat så hon kvävdes troligen innan hon kom ut.Vi har skickat in prov för ev abortvirus.Stoet i fråga har tidigare aldrig fått föl.Vi tänkte att ok detta var sista chansen.Så tragiskt allt men stoet är piggt , äter bra och verkar inte tagen/trött av händelsen.Hade väl tänkt att det får vara som det är fast jag vill väldigt gärna ha en avkomma efter just henne.Fått ett mkt förmånligt erbjudande av hingstägarna samt de har kommit på hur man ska få henne dräktig !Hon var nämligen svår först att få dräktig.2014 fick vi inte henne dräktig på seminering men som sagt förra året gick det till slut.Hur hade ni gjort?
Stoet är gammalt i avelssammanhang, det gör att risken för sådant här ska hända ökar. Hon kommer ju att vara ännu äldre nästa gång och det kommer att vara större risker för att det händer igen.
Trots det finns ju möjligheten att det inte händer utan att det kan bli ett levande föl. Så om du orkar gå igenom det som hänt en gång till och beredd på att det kan bli problem, finns ju annat också som ökar med stigande ålder betäck igen.
 
Jag hade inte gjort det dels pga av ekonomiska skäl hon är 19 år och har varit svår att få dräktig även om man nu tror man löst problemet så.....
Sen är det alltid större risk med äldre sto .
Köp en fölunge och välj färg tecken stam .
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp