Vad roar era barn sig med i stallet?

FrontLine_

Trådstartare
Precis som rubriken lyder, Ni som har barn och häst, vad roar era barn sig med i stallet när ni har med dom?

Jag har en dotter på 2,5 år som ofta följer med till stallet.
Hon ser till att mamma får massor av extraarbete så som:
- Byta vattenhinkarna flera ggr eftersom hon kastar spån i vattnet.
- Kastar ut massvis med spån på golvet så vi måste sopa flera ggr.
- Tagit på sig fullt ansvar över att gömma borstar så mamma får leta åt dom sen.
- berätta för mig om jag missat ett sågspån i svansen på hästen när vi borstat. Otroligt noga med att det ska bort, lever jäkel och skriker tills spånet är borta.
- Mockar gärna dom andra boxarna med piggborste.
- Blandar foder själv (vilket hon absolut inte får).. Men hon tycker att hon är duktig...

Det här är bara en bråkdel.........

Och nej, självklart får hon inte göra något utav det här, men som 2,5åring i sin bästa trots med en mamma som plockar undan det ena, medans hon hinner hitta på det andra så blir dom två timmarna i stallet lätt till fyra timmar.

och det duger inte att hjälpa till på rätt sätt, hon är tydligen stallchef och ska göra det på sitt eget sätt!

Occccchhhhh, det värsta var ändå när hon påstod att hon tappat tutten i spånet i boxen, så vi tvingades att leta igenom heeeeela boxen utan resultat. Då springer hon iväg och hämtar tutten, som hon lagt på en hink i spolspiltan säkert undangömd från mammas ögon.

Så vad roar ni era barn med egentligen?:)
Samtidigt är det ju roligt att hon är med och hittar på egna saker, men dom får gärna vara lite mindre..kreativa och.. jävliga haha!:)

Sv: Vad roar era barn sig med i stallet?

Köp en barnskottkärra och en grep/skyffel, då lär hon ha och göra ett tag och kan hjälpa dig mocka:)

Vi har en grep och rullebör till Sam, men det är Isaac som använder dem!

Sam ser till så att
- alla hönsen blir motionerade
- alla äggen blir plockade. kryper gärna in i hönshuset femton gånger också
- klättrar upp på halmrundbalarna och hoppar ner igen
- klättrar upp i höet

Han är tre....

Fast han sitter gärna på hästen när vi ska borsta, det tycker han är kul. Och rida är jätteskoj! Han kan kratsa hovar (inte helt själv än) och borsta manen. Han hämtar hjälmen själv i sadelkammaren. Annars brukar han roa sig med att låtsas att han är grannens 7-åring som har en egen fyrhjuling. Helt underbart att se hur han fantiserar, hur han lastar av fyrhjulingen från släpet, tar på sig hjälmen och startar och kör!

Köp en barnskottkärra och en grep/skyffel, då lär hon ha och göra ett tag och kan hjälpa dig mocka:)
instämmer!
det har alla våra barn gjort, minstingen (2 år i april) har precis börjat :love: och de älskar det när de är små!

Jag har med mig en (drygt) treåring och en tvååring till stallet, och det är för himla duktiga måste jag säga. Båda har varsin mindre grep som de gärna hjälper till med. D, som är tre år, kan mocka en hel box själv, det enda jag gör är att ta reda på lite ströbajs som han missat. L, som är två år, håller sin grep framför mig, så lägger jag bajs där som han sen tömmer i kärran.

De hjälper mig att diska hinkarna, och passar dem när vatten fylls på. Hö kan de lägga in med, jag lägger fram varsin hög so de får ansvara för, så bär de in det i varsin box.

Sopar gör jag medan de är utanför och leker vid traktorn, det tar bara ett par minuter då vårt stall är rätt litet.

Om vi tar in hästen hjälper de mig att borsta, kratsa hovar och fixa hästen. De rider gärna med, just nu har hästen vintervila (ofrivilligt lång dock), men när det är läge att rida hjälper de till att hämta sakerna som ska på hästen. De är supernoga med att ta fram sina hjälmar, de gråter om jag glömmer dem... Och så vid själva ridningen sitter L i sadeln och D bakom, byter plats efter en kvart eller så, då L hoppar upp på min rygg och D får rida ensam.

Funkar superbra!

Saga roar sig med att tjura för att det är kallt.
Ibland roar hon sig med att fiska med longerspöna..

Hon vill inte rida, hon är en brallerina.. Ingen hästtjej.. :crazy:

delvis kl

vad duktiga era barn är!!
Vart får man tag på små skottkärror och små grepar? Vi har ju såna där röda mindre,men dom är ju ändå för stor...:(

Problemet med Aline, är inte att hon tycker det är tråkigt att följa med till stallet. Tvärtom roligt, bara hon får göra på sitt egna sätt. Jag försöker få henne att hjälpa till på rätt sätt, men då sätter hon sig på tvären och bara stortjuter.

Och hon är inte ett barn som brukar få sin vilja igenom, men just i stallet är hon som förbytt haha!

Vi har en stor whiteboard tavla i stallet. Har vi tur när jag har barnen med mig så står det inget på tavlan så då är det bara att ställa fram pennorna så får man mocka och göra mat ifred ;)

Det hade Sam också tyckt var kul - i 30 sekunder. Sen hade han fortsatt att dekorera allt utom tavlan. Inklusive sig själv :D

Våran dotter på 3,5 år har fått en "träbock" som som vi sågat till ett huvud på, så att det blev en häst.
Hon borstar, lindar ben, byter täcken, sadlar,fodrar osv under tiden kan jag konsentrera mig på någon av våra hästar, mockning, fodringar osv.
Hon har även en liten skottkärra och spade som hon mockar med.

I stallet håller han faktiskt sig till tavlan, värre hemma då gör han tatueringar. Typ ekorrar på fötterna, flames på armarna ;)

delvis kl

vad duktiga era barn är!!
Vart får man tag på små skottkärror och små grepar? Vi har ju såna där röda mindre,men dom är ju ändå för stor...:(
Små skottkärror finns i leksaksaffärerna, vi har haft åtminstone tre olika modeller på såna...
Jag har de små mockgreparna plus att jag gjorde en ännu kortare av en fullstor vars skaft gick rakt av i lagom längd...

Vår äldsta son, nu 3½ år är van stallkille sen allra första början, nu roar han sej med att hjälpa till att mocka med egen spade, kratta o skottkärra, lasta och köra hö på lilla trehjulingen och hjälpa till att fylla höpåsar. Han gör det mesta men leker lite för sej själv emellanåt, tar en långpisk och fiskar som nån annan oxå skrev, balanserar på bommar i paddocken, kör fort fort fort!!! på trehjulingen genom stallet när det inte står nån häst i stallgången.
Man får absolut inte glömma att det är han som ska leda hästen till/från hagen och han rider ibland.
Lillbrorsan är 1 år och gör inte så mycket än, han sitter i vagnen och skrattar o försöker gripa tag i näsvingarna när hästen sticker ner huvudet och blåser på honom :D Men nu har han lärt sej att gå så framåt vårkanten har jag nog två galna o hjälpsamma virvelvindar i stallet :p

kl

Nu sen det blev så kallt så har inte My varit med så mycket i stallet. Hon tycker att det är jobbigt med alla ombyten av kläder (hennes pappa är allergisk så vi måste alltid byta om i stallet) och så blir hon kall efter ett tag. Men det blir nog nya tag när det blir lite varmare igen.

När hon är med i stallet brukar hon:
- Mocka boxar med händerna :D
- Sopa
- Hålla i slangen när vi fyller vatten (och spruta runt hinken)
-Borsta stallgolvet med ryktborstar, tvätta stallgolvet med svampar, kratsa stallgolvet och torvbäddarna i boxarna, kratsa gårdsplanen
-Lägga i hö i höpåsarna
Bära hinkarna med foder (lusern) till boxarna och lägga det i hölådan (näve för näve :D)
-Leka i ridhuset (när det inte är några hästar där). hon brukar låtsas att hon hoppar över hinder och galopperar och så.
- Borsta min häst på¨benen och tala om vilken hov som ska kratsas och vilken borste som ska användas.
- Leda hästen till och från hagen samt rida på honom

Dottern är 2 år.

Jag tycker att det är jätteroligt att ha med henne i stallet. Hon har roligt och jag har roligt och det gör mig igenonting att det tar längre tid eller att hon har en massa påhitt för sig, så länge det inte kan vara farligt för någon och så länge hon inte förstör för någon annan.
//Julia

Min son är 18 månader och har varit med i stallet sen dag 3. För det mesta älskar han att vara med, men ibland lockar det som är ute på gårdsplanen, det kan ju vara 1 på 10 gånger han vill göra något annat.
Han är ganska påhittig! :D
* Kan till exempel fylla ikeakassarna med hö.
* Går med hela famnen med hö in till boxarna
* Har ett dl-mått och en glassbytta och fyller med pellets och sen häller tillbaks, kan hålla på hur länge som helst.
* Ger hästarna morötter i deras hö
* sopar gången
* Tar gödslet och lägger i skottkärran

Häromdagen var han väldigt bestämd och tog sin famn full med hö och skulle fodra hästarna i hagen. Det var glashalt ute, men han skulle gå upp till hagen till vilket pris ändå. Han halkade gång på gång, var vansinnig. Men höet höll han hårt i. När han väl kom fram så hade han bara några strån kvar. Han hade ju slutfört sitt arbete iaf. var stolt och glad efter det! :)
Igår fyllde han skottkärran med hö och putte ut den på gårdsplan och tog sedan och gjorde om proceduren, nu var det bättre underlag. Nu skulle han inte lägga höet där vi brukar lägga det, utan mata hästarna direkt. Underlaget är ju inte det bästa för en höggravid och en 18 månaders. Vilket liv det blev, han nöjde sig till slut att lämna det på marken och inte hälsa på hästarna just då.
Älskar att borsta och rida. När kusinen var här och fick rida först, blev han helt förstörd. Men så fort han fick på sig hjälmen var det lugnt! :love:

Dottern 3 år.
Fixa mat till hästen. Hon vet exakt hur mycket han ska ha.
Sopa, mocka, skura hinken. Nä det blir kanske inte perfekt men vad gör det. Hon älskar att hjälpa till.
Borsta hästen.
Annars rita, gräva i sanden utanför, leka med medhavd docka, bil, mm

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
M
Hästmänniskan Hej! Vill av respekt för stallägare och andra i stallet vara anonym, så jag har skaffat en ny inloggning. Är det ngn som misstänker vem...
Svar
14
· Visningar
3 405
Senast: lewellyn
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 635
Senast: Fille
·
K
  • Låst
Övr. Barn Min tolvåriga bonusdotter har just nu "stallförbud" och hon hatar mig djupt för detta. Men jag känner mig förtvivlad - och därför ber...
2
Svar
39
· Visningar
3 600
Senast: Klintan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info