Vad rider ni på för bett?

Sv: Vad rider ni på för bett?

Häst 1: Hackamore hemma, träning tävling Bombers happy tounge.. Han älskar det bettet <3

Häst 2: Bombers Happy tounge för det mesta, tävling träning. Kan vara väldigt het vid uteritter, då blir det i bland hans kimblewick.. Har tänkt prova hackamore på honom också,men vi har inte kommit dit ännu :)

Rider med ett 3-delat sweet iron bett(Hööks), för att hästen trivs på det. Ridit med ett 3-delat mässings bett, efter att jag bytt till sweet bettet så vill hon inte veta av mässings bettet:p

Har även testat ett rakt pelham med svag tungfrihet, tyckte hon inte om, tror inte hon hade plats(?) för ett sådant, letar just nu efter ett rakt samt ett 3-delat eggbett att testa för att kunna variera mig.

Har en pullar samt remont nosgrimma som jag byter mellan. :)

Kommit på att hon inte gillar när de är för mycket i munnen, vill ha så lite som möjligt. Testade ändå ett hackamore en gång, kunde inte styra så de såldes vidare. =)

På den stora rider jag med:
* rakt med fasta ringar
* 3-delat med fasta ringar
* hackamore

På ponnyn som bara har träns vid väldigt få tillfällen går med ett
* rosa happy mouth ledat bett med rörliga ringar.

Varför?
Hästarna känns bra på dessa bett. Den stora har otroligt känslig mun och dessutom lite tandproblem. Och de tre alternativen ovan känns hon fin på.
Ponnyn trivs med det mesta, men det går i perioder vad han går bäst på, just nu är det gummibettet, nästa månad kanske det är två delat smalt.

Jag brukar variera mellan:
- Smalt tredelat
- Rakt med fasta ringar
- Nova-bett
- Tredelat med fasta ringar
- Fullcheek
- Rakt med rörliga ringar

Några av dem mer sällan dock, mest har jag ridit på smalt tredelat och Nova-bettet den senaste tiden. Har en islandsdam som jag motionsrider (men som just nu mammaledig), emellanåt blir hon lite het ute och då tycker jag att det smala tredelade funkar bäst av de jag testat, annars är det vilket som, hon är som tur är inte kräsen med bett.

Jag rider min vuxna på ett tvådelat stångbett som är otroligt format i mundelen, det enda som han verkligen trivs på. Jag letar ständigt efter ett tränsbett han gillar men det rätta har inte dykt upp ännu så detta är det han är nöjd på i dagsläget.

Häst 1:
Tredelat rörliga ringar, rostfritt.
Tredelat eggbett, mässing.
Tredelat rörliga ringar, äppelbett.
Tredelat pelham, rostfritt.
Kulbett, rostfritt.
Tvådelat, sötmalm.
Tvådelat, rörliga ringar, äppelbett.

Rider oftast på tvådelat då det med tiden visat sig att det är det hon föredrar, men varier med de tredelade. Kulbettet används om det kan bli busigt. Pelhamet för att trimma in grejer vid enstaka tillfällen. Äppelbetten är alltid flitigt använda men det enda som används vintertid så pållan slipper kalla bett.
Nosgrimma, remont, tyglarna i ringarna, som bettlöst alltså. Pållan hatar raka bett, så de har jag sålt allihopa. Bettlöst använder vi ofta.

Häst 2:
Unghäst
Tredelat, lösa ringar, bettskivor.
Rakt, äppelbett, bettskivor.
Kombineras alltid med nosgrimma där tyglarn sitter i ringarna. Rids således på dubbla tyglar. Detta för att spara på munnen tills andra hjälper sitter.

Jag rider på ett Myler bett med fasta ringar och utan tungfrihet. :) För att det är de enda jag hittills hittat som han gillar.

Hoppning: Kimblewick
Dressyr/allmänridning: Repgrimma
Uteritt: Tredelat eggbett med repgrimma under, rider på repgrimman i första hand men har eggbettet som nödbroms
Körning: Tredelat koppar/sötmalmsbett

Kimblewick trivs han på, gillar tungfrihet. Skönt att kunna rida med mycket lätt hand när han är het (vilket han är vid hoppning). Går bra på tredelade, funkar bra på koppar/sötmalm och bra på tunt eggbett, men så fort bettet blir för tjockt vill han spotta ut det. Rider förövrigt på långa tyglar utan kontakt i munnen sålänge han sköter sitt, ibland blir det lite kaos i huvudet på honom och då får man "ta ner honom på backen" genom att påminna honom att man har bett :)

Rakt travbett (fasta ringar)
Tredelat bett (fasta ringar)
Kimblewick, rakt (översta ringen)
Rakt äppel (fasta ringar)
"galoppbett"/D rings bett m. kopparrullar (fasta ringar)

Varierar betten ofta och rider oftast utan nosgrimma, rider jag med så har jag en lööst spänd pullargrimma.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
524
Senast: Elo
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 792
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka