Vad reagerar hunden på?

norrland65

Trådstartare
Har en fundering på vad vår tibbeterrier reagerar på?

Vår hund är van att umgås med andra hundar, går på hunddagis. Hundmöten m.m. är inga problem.

Men - det finns en hund i vårt hyreshus som inte är ok, enligt vår tibbe. Tibben kan ligga i soffan, balkongdörren är öppen - helt plötsligt för han ett "utbrott", tvärskäller o rivstartar, slirar ut på balkongen och tokskäller. Tystnar dock när vi säger åt honom.

Varje gång har får dessa "ryck" så är samma hund ute. En unghund, mycket överpigg - kanske lite ostimulerad??

Det konstiga är att tibben reagerar på unghunden innan han ens syns nere på marken. Liggande på soffan med balkongdörren öppen på femtevåningen... :)

Vad är det han reagerar på?

(Förstår att det är omöjligt att säga, ni har inte sett vår hund. :) Men beteendet. En hund som är van att träffa andra hundar får tuppjuck när yster "osynlig" unghund går förbi fem våningar ner...)

Med vänlig hälsning Norrland

Sv: Vad reagerar hunden på?

Revir?
För nära hemmet.
MIn hund reagerar på många hundar nära hemmet, medans hundar längre bort inte intresserar det minsta.

Min hund har även ett hatobjekt, en terrier.
En som där som ligger och smyger och sen far upp och vrålar.
MIn hund tål inte ens lukten av denna hund, har den gått där vi går blir min hund helt galen, spårar och svansen rätt upp och småmorrar, min hund avskyr den här hunden.

Det kan finnas olika orsaker till att din hund reagerar som den gör.

Den kan ha dålig erfarenhet av en hund som liknar den andra hunden.
Din hund kan ha svårt att läsa den andra hundens kroppsspråk.
Den andra hunden kan ha avvikelser i sitt kroppsspråk eller så tycker din hund att den andra uppträder hotfullt.
Ibland finns ingen orsak, som vi människor vi gillar inte alla vi träffar. Personkemin stämmer inte brukar man säga.

Ja, det måste ju vara nån slags personkemi som inte stämmer... :) Konstigt bara att han blir så himla upprörd varje gång hundstackarn går förbi huset...

Norrland

Ja du, jag har 2 dp-hanar här som blir väldigt upprörda när golden hanen som bor i andra änden av kvarteret går förbi med hög svansföring.

Min lilla råtta gör exakt likadant:p vi bor i i en byggnad på 3 våningar (högst uppe är det små ettor till studenter, som inte är tillåtna att ha djur i) och alla vi andra som bor i byggnaden har djur (utom en) varav att vi är 5 st med hund/hundar. Min vovve har bestämt sig för att hata en kungspudel på 2:a våningen (han för ett himla väsen varje gång han ska ut då ägaren bär ned honom för varje trappa, hon är dessutom liten och späd så det tar ju ett tag för henne att lyckas få ned hunden. Under tiden ylar/gnäller han som fan)
Sen hatar hon verkligen hundarna som bor mitt emot, det är en liten Chihuahua samt en kinesisk naken hund. Den lilla verkligen rå hatar hon och den hatar henne, omöjligt att ha de ute samtidigt och så snabbt hon hör att den är påväg ut så blir hon sjövild och skäller som bara attans.

De väljer alltid att markera vid samma fläck, precis som om de har någon kamp om vems fläcken är (som numera är en tydlig gul fläck i gräsmattan):p

Var gamla tik bestamde sig att hunden I stallet mittemot inte hade ratt att existera och vaktade denne rejalt sista vintern vi var I Florida.
Kunde vara en 5-6 hundar som lekte utan problem men flyttade sig denne tik utanfor det omrade dar hon var "tillaten" stog palsen rakt upp och hela hunden vibrerade av morrningar.
Nu fanns det en anledning hos just dessa tva. Den andra hunden hade vintern innan kommit farande in och attackerat varan I vart stall. Hon bodde dessutom I det tackroom dar F's gamla mannisko bastis bott alla ar innan. Inte populart. Att den dessutom var valdigt opalitlig och uppfostrades till att gora utfall mot bade manniskor och hundar gjorde inte direct saken batter.

Man kan ju inte gilla alla!
Min hund ÄLSKAR allt och alla, även de som inte gillar henne. Men så träffade vi min farmors kusin och hans hund och hon hatar BÅDA två. Hon var jäkligt nära att hugga den här lilla stackars hunden. Den var inte heller så på och hoppade utan den skulle helt enkelt hälsa på henne. Inte sur alls utan glad. Och min hund som aldrig ens morrat eller rest ragg mot en annan hund. Visste inte ens att hon kunde göra sånt haha. Men denna hunden hatar hon och den har inte gjort något fel. Men hon gillar inte ägaren heller men hon bara skäller otroligt mycket på honom!

Kul att höra att fler hundar också reagerar på - i deras tycke - *knasiga hundar*. :)

Nu har han även börjat reagera på *knasiga hundens* ägare också. När hen är ute utan hund - så blir tibben upprörd. Ägaren är hur trevlig och go som helst. ;)

Knashund!

/ Norrland

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 415
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 956
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 052

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka