Vad rasbeskrivningen INTE talade om!

Sv: Vad rasbeskrivningen INTE talade om!

Shibabeskrivningen glömde tala om att; medan shiban är en hund som sällan skäller är det ingalunda en TYST hund. Alla händelser i huset måste vokaliseras; ibland genom skräckslagna skrik men oftast genom ett envist "huffande". Formel 2 x 10 min = 12 ggr/timme.

Den glömde dessutom tala om att EN shibavalp är värre än fyra terriers när det kommer till blödande lemmar.... och att få andra hundar kan leka 'arga leken' med en vildkatt (du, som människa, har inte en sportslig chans) och vinna.

ALLT socialt intresse måste tränas fram.
ALLT matintresse är bara tur.

KL

Jag har 2 blandisar men den ena är vinthund och ingen talade om för mig att dessa graciösa varelser älskar lerbad!! Tydligen inte helt ovanligt med sumpälskande vinthundar och när vi kommer en fin sommardag med våra hundar med pälsen droppande av intorkade sumplera är det många som tror vi just räddat dem ur ett kärr!! Ingen talade heller om för mig att vinthundar är förlädda vargar...skrämmande likt kroppspråk många ggr och väldigt självgående.

Ingen talade om för mig att pudlar kan ha stark jaktinstint! Min pudelmix tror han har näsa som en beagle, mod som en akita och lungor som en vinthund! Han går och vädrar med nosen högt upp i luften och svansen ivrigt darrande för minsta lilla älgdoft och ser han en hare så skriiiiiiiker han! Att en vattenhundsras dessutom hatar regn, vattenpölar och bad ngt så in i bomben var jag inte heller beredd på! Det sista är vakten. Jag har blivit galen 100 gr om på att huden tror han är världens bästa vakthund och tar på sig ansvaret att tala om ( och skräma bort ) inkräktare från hundrastgården, hemmet mm. Att dessutom själv öppna dörren för gäster om den är olåst är en självklarhet, att inte veta VEM som kommer är inget för en pudel! Här gäller att ha stenkoll!

Efter några krävande blandisar så började jag för 4 år sen fundera på en renrasig hund. Detta för att kunna få en hund som motsvarade mina behov och önskningar maximalt och därmed skulle underlätta mitt hundägande. Jag började leta ras. Och tillslut hittade jag en ras som verkade som klippt och skuren för mig.... Dvärgschnauzer.

Nu har jag haft mitt lilla skägg ett tag och träffat andra skäggägare och lärt känna rasen mer. Alla beskrivningar om den har stämt in till min stora lycka. Men det finns också saker som jag nu har fått erfara som borde stått med i rasbeskrivningen. Här är rasegenskaper som mörkas:

Dvärgschnauzrar och vatten alltså..... Det verkar vara djävulens påfund det där med vatten enligt ett Skägg! :crazy:
All form av vattenkontakt är lika med tortyr. De få Skägg som frivilligt badar och går ut i regn är inte rastypiska! Skäggens avsky för vatten har tom låtit utveckla en inbyggd barrometer i dom. De behöver inte ens gå ut för att veta att det regnar. Istället faller de i regnkoma. De kan utan problem sova bort merparten av dygnet och kiss och bajsbehov verkar upphöra vid nederbörd.

Om du försöker ta din Schnauzer på en promenad vid icke skäggvänligt väder så är det som att gå på promenad med ett ankare :mad:

När jag läste om andra raser stod det en del om vad de krävde....tex i motion, jakt och träningsväg. Här har Dvärgschnauzerupplysarna fuskat lite. Det står att ett skägg inte kräver särskilt mycket än normal aktivitet. Det är helt fel. Som skäggägare får man räkna med att lägga en hel del tid på mys och kel. Om du som ägare slarvar med mystimmarna kommer du få tassar i ansiktet, tassar på benen, tassar som ständigt är och petar på dig för att påminna dig om att du försatt din hund i misär :o

Om tassar inte hjälper kan de ta till sitt hemliga vapen. Det här är viktigt för skäggägare att känna till och akta sig för.
Se upp för schnauzerstirr!!

När en dvärgschnauzer verkligen vill något så slår den på "stirret".
Här är dvärgschnauzern oerhört uthållig. Den kan stirra så länge det behövs. Vad du än gör....möt inte den blicken! :nailbiting:
Den kommer genast göra dig till en viljelös idiot som omedelbart faller i tassarna på din hund. Skäggen andväder gärna denna blick flitigt för att fälla sina ägare.

Jag har även börjat ana att skäggen är beroendeframkallande. Jag baserar detta på att jag ofta ser att andra skäggägare har minst två hundar. Har själv börjat känna av ett visst craving efter en hund till. Jag har försökt stålsätta mig och lovat mig själv att vänta ca 1½ år till för att inte fastna i skäggträsket.

Är det bara Dvärgschnauzerklubbarna som mörkar vissa sidor hos rasen eller har fler upplevt sånt här fusk? :crazy:

UNDERBART!
Jag som velar i rasträsket är genast tillbaka på dvärgschnauzer:) Och vi kan ha regnkoma tillsammans, är just nu själv svårt drabbad.

Fniss. Tycker de där om pudeln är så himla roligt.
Alla pudlar jag träffat har trott precis om sig själva som du beskriver.
Pudlar är barnfamiljernas rottweiler :D

Eller hur man får i dom i vattnet UTAN brygga….

DSC_0395.jpg

Det här med vatten i öronen är inget större problem :D

DSC_0398.jpg

Nu har han lärt sig att gå i vattnet utan brygga, men första åren var det bara brygga som gällde…

Något annat som inte nämns i rasbeskrivningen är att dom sover på rygg. Alltid.

Man ser till att de aldrig får tillgång till brygga... :sneaky: Däremot kan man även göra sådan där fina uthopp från en båt om husse är så dum så han tror att han ska kunna fiska med hunden i båten: "Det är jag som jagar" och så ett jätteplask...
Ja det där med ryggsovandet ja! Men de ställer inte till något just då så jag räknade nästa bort det... ;)

I taxens rasstandard borde de har skrivit att man som ägare måste gilla att prata med andra människor. Går nästan inte en dag utan att någon hälsar på oss, vill prata med oss, ska berätta långa historier om taxar de mött/ägt/kännt/växt upp med :) Kan tänka mig att det kan vara jobbigt för någon med social fobi.
Taxarna i sig är ju rätt obrydda om folk som ska hälsa men som ägare får man snällt stå kvar och prata med folk lite här och där.

Vi har träffat många nya människor genom våra taxar. Två har blivit våra bästa vänner :-) Så de drar verkligen till sig folk.

Visade mitt Skägg bilderna och han satt bara och gapade :eek:

Sen sa han "Den hunden borde sinnesundersökas"...och så föll han i regnkoma :meh:
(Vi har lite trist väder idag)

Fast det där med sinnesundersökning brukar komma upp på en daglig basis här hemma... Jag lämnade även bort honom på ett hundpensionat, förklarade för ägaren att han är lätt galen, det är mer hund än vad man kan tro och var ständigt på din vakt. Ägaren log lite, klappade mig på armen och sa att det brukar aldrig vara några problem hos dem. Två dagar senare fick jag ett SMS, "Jättetrevlig hund men har han ADHD?" Numera vet ägaren vad de får, de var lite chockade första gången trots att de var vana med jakthundar men aldrig wachtlar, men numera så vet de vad de får och har lärt sig att uppskatta honom för vad han är, super glad, super snäll med enorma mängder energi som behöver styrning.

Mina dvärgpudlar hävdar bestämt att det där att pudlar ursprungligen var vattenapportörer är ont förtal. De vägrar bestämt både vatten och apportering!:banghead:

Den isländska fårhunden hälsar välkomnande på alla besökare utan aggressioner, jodå det stämmer fint, vad det inte står är att de blir mycket besvikna och skäller ut folk när de ska gå hem istället. Att lämna flocken utan tillåtelse är inte ok :cautious:

De är främst en gård- och vallhund och har en låg jaktinstinkt. Vad som inte står är att gården ivrigt vaktas och nåde den bevingade eller fyrbenta varelse som försöker korsa eller närma sig denna gård, de jagas bort av en ihålligt skallande fluffboll så långt det bara går. Samma skydd kräver islänningens tvåbenta fårskallar.

Samtliga diken, bäckar och vattenpölar måste drickas ur oavsett om det var 20m från förra vattenslurk. Nästa kan ha frusit till is :nailbiting:

Om du är ute och joggar med hunden och det plötsligt blir väldigt motstånd bakom dig i midjebältet beror det på att islänningen har tröttnat och således slängt sig på rygg och slår två flugor i en smäll, han slipper springa och får ryggen kliad mot grusvägen :p

Man ser till att de aldrig får tillgång till brygga... :sneaky: Däremot kan man även göra sådan där fina uthopp från en båt om husse är så dum så han tror att han ska kunna fiska med hunden i båten: "Det är jag som jagar" och så ett jätteplask...
Ja det där med ryggsovandet ja! Men de ställer inte till något just då så jag räknade nästa bort det... ;)

:rofl::rofl::rofl:
Tack för dagens:bow:

Haha känner igen det där med vatten! Mina föräldrars ena hund sprang för några år sedan hem när pappa var ute och gick med hundarna i skogen i regnväder..

Känner även igen mig i stirret och tassarna! :D

Min älskar vatten! Sen hon insåg hur roligt det är att bada är det lögn att försöka få henne från sjön i sommarstugan. Att gårdshunden håller sig på tomten är en lögn för min är nere vid sjön jämt O_o

Jag fortsätter på ämnet: Pudel.

-"Vattenapportör" är, som sagt, helt och hållet påhittat av illasinnade människor som inte själva vågar kasta sig i äckligt, blött vatten, enligt pudeln. Att apportera är ju heller inget roligt. Det är mycket roligare att leka räv och hoppa upp och ner med apporten/leksaken/bollen flygandes ovanför huvudet större delen av tiden.
Såhär olycklig är man när man blivit nedblött av himlen:
41025_426060185911_748478_n_zps02e1e120.jpg

Bildbevis på apportomöjligheten:
28948_395045285911_3947153_n_zps79c13ef6.jpg

-Att mellanpudeln är en liten hund har ingen betydelse i hur farlig den kan vara. Är du inte försiktig kan du fort få en pudelnos i ögat. Detta genomförs genom att du lutar dig fram för att klappa på hunden. Pudeln tycker då att "detta är ju ett ypperligt tillfälle att få pussas" och hoppar då upp för att slicka dig i ansiktet, vilket sedan medför antingen en blåtira eller att hunden lämnar kvar en halv nos med snor i ditt öga. Mycket trevligt!

-Det är även sagt innan att pudeln är en vakthund och jakthund (Detta står heller inte i beskrivningen) men visste ni att pudeln även är en draghund? Jajjomän! Inga problem för en 9 kg's pudel att nästa dra omkull en fullvuxen person på cykel om pudeln känner någon spännande doft.

-Det står i rasbeskrivningen står det att en mellanpudel skall vara 35-45 cm i mankhöjd. Pffffff.... Största delen av pudelns aktiva tid är denne minst 1 meter och 40 cm hög eftersom att den största delen av tiden spenderas i luften.
Bildbevis:
27226_336095420911_6196383_n_zps86c9ecd4.jpg

27226_336095445911_3517930_n_zpsbf07c3c5.jpg

242163_10150214197040912_6915545_o_zps0dc3f54d.jpg

1274796_10151825304045912_383057864_o_zpsbffe3bef.jpg

-Rasbeskrivningen förtäljer heller inte om blicken som används flitigt. Denna kan betyda ett flertal saker. Antingen:
1. "Du är sämst i hela världen, jag vill inte göra det här. Snälla sluta?!"
2. "Du är sämst i hela världen för att du inte ger mig nog uppmärksamhet. Titta på mig!!! Snäääällaaaa?"
3. "Nu kommer jag att få ett pudelryck så att du flyger efter mig i kopplet."
4. "Nu kommer du få dig en kyss som aldrig går att tvätta bort."
Bildbevis:
25723_361851180911_5074456_n_zpsc2c82df1.jpg

Senast ändrad:

Helt sant med allt huffande och puffande shiban håller på med så fort den hör något misstänkt, vilket är ganska mycket. Vår shiba använder vår andra hund (portis) som röstförstärkare. Han huffar och puffar, och hon skäller åt honom :p

Tillägg till vad de inte tog med i shibans rasbeskrivning:

*Shiban är ingen hund, det är en katt i hundkostym. De leker och beter sig mycket mer som katter. De tycker också att katter är bättre sällskap än vad de andra hundarna i flocken är när de ligger och grillar sig framför kaminen.
*Vatten känns som frätande syra på en shiba, iallafall om det kommer ur ett duschmunstycke, då skriker och hyperventilerar man som en idiot för att slippa.
*Inga leksaker är hela mer än 1 min efter att en shiba har sett den. Vår shiba går därför under smeknamnet "Strimlaren". :D
*Du kommer alltid, vid alla promenader få stå ut med kommentarerna "åååh vilken gullig räv!", "får man klappa räven?" eller "mamma, får man ha rävar i koppel?"
*Ingen kan stå emot "jag är så liten och alltid helt oskyldig"-blicken man får när shiban vill något.

Och nej, den är inte så snäll och go som den ser ut (förutom när den vill något). Skenet bedrar. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka