Vad räknas som en god sits?

Status
Stängd för vidare inlägg.

SofiaOfSweden

Trådstartare
Har undrat över det ett bra tag nu, särskilt eftersom att jag själv är "drabbad". Just sitsen är det jag får väldigt mycket beröm för både från dressyr- samt hopptränare, även privatpersoner som tittar på så är det just sitsen de fokuserar på och berömmer.

I tävlingssammanhang däremot så får jag "bara" 6:or på sitsen (har inte tävlat mycket) men ett flertal tränare har betygsatt den till 8. Jag vet att det är mycket som påverkar vid tävling jämfört med träning, men jag blev nu nyfiken på exakt vad det är som bedöms i sitsen på tävling och hur ser den ut i sådana fall? Rakryggad, smidig, stilla och följsam ja, men vad är det lilla extra som krävs för att komma förbi 6:an? Jag vet att jag har en 8p-sits i mig så det vore kul med massa tips och förslag på vad jag ska förbättra i tävlingssammanhang!

Sv: Vad räknas som en god sits?

För att få bra betyg på din sits på tävling räcker det inte, som en domare en gång sa till mej, att sitta vackert.
Din sits måste ju ha en positiv inverkan på din häst också!

Det beror också mkt på hur hästen går då inverkan räknas in på "sitspoängen"... Jag brukar få höga poäng på sitsen på min mer rutinerade häst som går stadigt o fint. Eftersom den verkligen lyssnar på mina hjälper. På den lite vildare pållen som har svårt att lugna ner sig på dressyr banan blir det sämre poäng efter som hjälperna får dålig inverkan på henne...
Vet ju inte hur din häst går på tävling, men bara träna på så ska du se att det blir bättre..:D

En domare sa till mig en gång att jag sitter vädligt "prydligt", men jag fick ändå en 6:a på den. Men anledningen till att jag fick det var för att jag höll på med händerna lite för mycket. Det finns ju andra saker som påverkar sitspoängen också.

svarar alla:

ja det är mycket möjligt att hästens temperament påverkar då han är riktigt lugn och stabil på hemmaplan men gärna spänner sig, gnäggar till domaren och fjärmar för stona (arabkorsning) :o lätt hänt att jag själv blir spänd och stel i min sits

Poängen som du får för alla rörelser hänger ihop med sitsen- hur du kan påverka hästen med den.
Får du övervägande sexor- hamnar troligen sitsens poäng på dito.

Det räcker inte med att sitta "snyggt".

Följdfråga från en som inte tävlat själv på många år, men tittar mycket:

Om vi vänder på det. Låt säga att ryttaren faktiskt sitter illa (vi kan låtsas att det är jag! :D), men hästen ändå går "hyfsat". Eller den gör allt den ska iaf, kan ryttaren då få ett bra betyg på sitsen eftersom vägarnas rätta ridande har uppfyllts?

Tja, kanske inte bara vägarna, utan att de följs åt av hur poängen ser ut i snitt för varje rörelse- beroende av klass.

Det har jag också tänkt på (men jag försvarar inte mig själv, får satsa på att inte bli hjärndöd så fort jag kommer in på banan ;D), har sett flertalet ekipage som knappt har koll på sina skänklar och händer men ändå får stadiga poäng. Så ja, det kanske är hästen det fokuseras mest på i de lägre klasserna.

Nu var det länge sedan jag red i Sverige, men är det så att det i bedömningsgruppen ingår även hjälpernas korrekta givande och hästens åtlydnad av dessa? Dvs det är viktigare med en effektiv sits än enbart en "vacker", särskilt i lägre klasser där hästen fortfarande är under utbildning och inte kan förväntas göra allt med allt för små hjälper.

Där sa du ett sanningens ord. Det räcker inte att sitta snyggt, man måste inverka också. Hur bra vi inverkar på hästen påverkar hur bra hästen går=går hästen dåligt hjälper det inte att sitta snyggt.

Jag brukar få bäst poäng på min sits de gånger jag tänler att "nej nu SKA hästen lyssna på mig och inte fjanta runt på banan bara för att det är tävling" och så rider jag så det ryker och tror att jag få kommentarer om hård ridning osv men det är oftast då jag får till en högre poäng. Antagligen för att jag inverkat och därmed fått hästen att gå bättre. Vi dressyr ryttare är ofta lite rädda för att rida inne på banan men i de flesta fall känns det mkt värre än vad det ser ut...

En bra sits är balanserad och följsam tycker jag. Det räcker inte med att det ser bra ut. Sitsen ska inverka positivt på hästen så att er kommunikation fungerar. (ryttaren uppfattar hästen signaler och ryttaren förmedlar sina signaler bra till hästen.)

en bra sits är när man enkelt och smidigt påverkar hästen och får den att lyssna. men sen så finns ju oxå de tre linjerna.
1.häl, höft, axel och öra
2.att sin ryggrad ska vara parallel med hästens ryggrad
3.hästens munn - din hand - din armbåge.

det viktigast är ju att man kan "dra" en rak linje mellan alla punkter
:laugh:

2.att sin ryggrad ska vara parallel med hästens ryggrad

Du menar troligen att ryttarens längsaxel ska vara mitt över hästens längsaxel? Dvs att man ska sitta med sin ryggrad rakt över hästens ryggrad - och inte vid sidan av?

Om min ryggrad skulle vara parallell med hästens ryggrad, hade det ju inneburit att jag legat ner på hästen? ;)

Följdfråga från en som inte tävlat själv på många år, men tittar mycket:

Om vi vänder på det. Låt säga att ryttaren faktiskt sitter illa (vi kan låtsas att det är jag! :D), men hästen ändå går "hyfsat". Eller den gör allt den ska iaf, kan ryttaren då få ett bra betyg på sitsen eftersom vägarnas rätta ridande har uppfyllts?

Ja tyvärr, jag har sett hemska sitsar få typ 7 och 8 :confused:

Nu var det länge sedan jag red i Sverige, men är det så att det i bedömningsgruppen ingår även hjälpernas korrekta givande och hästens åtlydnad av dessa? Dvs det är viktigare med en effektiv sits än enbart en "vacker", särskilt i lägre klasser där hästen fortfarande är under utbildning och inte kan förväntas göra allt med allt för små hjälper.

Fast jag förstår inte hur flaxande skänklar och kutande ryggar och allt vad det är ens kan räknas till god inverkan ? Det känns bara som om hästarna är totalt okänsliga när det gäller inverkan och trots det kan dom få bra poäng på sits och inverkan för att hästen INTE reagerar på studsandet och flaxandet :confused:

Den här sporten är för mig en gåta :cool:

AHA! Nu fattar jag varför sporten ibland också är svårbegriplig för mig! Jag har uppenbarligen fått en hel del om bakfoten! :D

(För precis som du, förstår jag inte hur en "stökig" sits kan kallas inverkande, och jag ser nästan aldrig ryttare som rider "bara" snyggt och inte samtidigt har hästen på sätet?)

Till TS

Problemet är väl att det inte handlar om GOD sits eller sitta FINT - utan om en funktionell sits

Hästen upplever att bära oss, väldigt olika beroende på vilken hållning/balans vi sitter i - små detaljer gör stor skillnad

Det verkar råda en stor oreda om detta för tom i ridhandböcker så är det inte alltid rätt ur funktionell synvinkel - Det handlar inte så mycket om linjer hit och dit utan ett bäcken i balans och bröstkorg placerad ovanpå - inte framför - inte bakom - inte vid sidan (för skall man rida med sätet och använda sin bålstabilitet är detta ett måste)

Behärskar man det här så kanman rida med små hjälper så det kan verka "osynliga" och hästen ser ut att "göra av sig själv"

Jag tror domare dömmer helt efter huruvida de själva förhåller sig till ovanstående, hur medvetna de är om orsak och verkan. De som ger bra poäng på en mindre bra sits - har nog inte sett, och inte förstått hur hämmande den är.

Och då kommer man också in på vad som är bra - för vissa hämningar i sitsen kan underlätta tom skapa det flashiga. men är det rätt? - och då hamnar vi på en mycket större diskussion....

Utifrån det du skriver så verkar detta funka bättre på hemmaplan - men på bortaplan så kommer man ofta in i en ond cirkel. Man själv är lite spänd, hästen är lite spänd - man börjar göra för mycket med händerna och stör hästen tapapr den fian komunikationen och sedan rullar det på

Och borta är illusionen att "hästen gör av sig själv"

Sedan kan du ju också fråga de som berömmer - vad tycker de är bra i din sits

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka