Vad prioterar ni först, stall eller hus, i bygge?

Dana

Trådstartare
Vi köpte en hästgård för några år sen där huset var lite litet och stallet var ganska fint, 4 boxar. Har också byggt till en lösdrift.

Bestämde att bygga ut huset och stallet fick vänta....

Nu är huset utbyggt som vi tänkt, men vissa saker är inte gjorda. Typ smådetaljer som lister, tapetsering, målning, dörrlister, nyare fönster. Ett garage byggt bla.

Nu har vi fixat till sadelkammaren bla, med målning, slått ut nån vägg mm. Fick nu ett jättefint erbjudande, som vi naturligtvis inte kunde tacka nej till, att köpa nya fina boxar till ett bra pris. Fast huset är ju viktigare eller...?

Alltså, stallet blir ju "finare" är huset. Huset får vänta....?

Nu är det bara så att huset får vänta, stallet blir i ordning, men skulle man väntat med boxarna för att lägga pengarna på huset?

Hade planerat att bygga ut ena badrummet så att det blev en tvättstuga, men vad gör man inte för hästarna, eller? Kanske tänker vi tokigt, men hästarna betyder allt...

Vi klarar oss, som hästarna i och för sig. De märker ju inte att boxarna är nya, men hur tänker ni?

Sv: Vad prioterar ni först, stall eller hus, i bygge?

När vi flyttade till vår gård började vi med stallet först eftersom hästarna var tvungna att ha någonstans att bo...
När stallet var beboligt började vi i huset tills det var okej.
Sen bygde vi om stallet och fick det perfekt.
Så nu är det husets tur igen :D

Jag hade satsat på att renovera klart huset. Erbjudanden om billiga boxar kommer att komma igen.

Skulle det vara något akut som bara var tvunget till att fixas, då hade det fått gå före (vare sig det är stall eller hus).
Men är det "bara" sådant som att lyxa till, ja då hade nog det viktigare gått före.
Själv skulle jag störa mig enormt på att inte ha tapeter (och inte kunna möblera?), samma sak med lister och sådant. Inte bara att man kanske inte kan möblera, men det ser fult ut också. Slarvigt. Väldigt störande om man frågar mig (som sneda tavlor, sneda hyllor, "hopkok" av möbler etc...) Och fönstrena, i vilken benämning är de dåliga (om de behövs bytas?). Om de ex läcker in luft, så skulle det gå före så det blev klart och man slapp frysa ihjäl eller onödigt höga kostnader för uppvärmning.
Dock så går det ju rätt fort (?) att sätta in nya boxar, om de är "klara" och bara att få in? Så då kanske man kommer in i huset rätt fort igen ändå och liksom inte märker av att mna gjorde boxar innan..?

Så för mig hade nog huset varit viktigast, om det inte var något akut som måste göras i stallet (typ som i att det inte går att ha djuren där om man inte fixar, rätt självklart kanske).
Sedan skulle jag göra stallet samtidigt/ under tiden eller efteråt. Man kan ju turas om, och är det bara lite fix så kan man ju kanske göra lite här och lite där. Beroende på hur många man är och så förståss.
Jag vill gärna göra klart en sak innan jag gör nästa, så..

Tycker svaret beroende på om hela familjen är hästintresserad...Är ni lika hästtokiga allihop, det viktigaste att ni är överrens. För de flesta går familj och äktenskap i första hand, men tycker alla att nya boxar står på tur i prioriteringen, så kör för det tycker jag!

Ok, hästtokiga är vi väl allihop i familjen.

Tapeter finns uppsatta, i den gamla delen av huset, men vi vill ha nya. Fönster behöver väl bytas pga att vi vill ha mer "energisnåla", heter det så?

Inget är väl egentligen akut, och boxarna vi blev erbjudna är verkligen sådana vi vill ha, till ett väldigt bra pris.

Ibland prioterar man olika saker. Har väl lite med priset att göra också antar jag.

Jaja, jag får väl vänta med min tvättstuga, lister, tapeter mm. Hästarna får nya, fräscha boxar...Vi prioterar olika helt enkelt. Fast det blir nog bra

Ett riktigt bra erbjudande hade jag tagit.... ni kan väl tapetsera sen... Det är ju ändå ganska sällan man gör kap där...

Du skriver litet obegripligt.
Men jag skall försöka att tolka det.

Ett garage byggt bla.
Jag tolkar det som att ni inte har garage i dag.

, slått ut nån vägg mm.
Du menar "slagit" ut en vägg?

Vad man gör först är ju helt en smaksak för ens egen del.
Vissa kan inte bo hus som inte är fina som hem medan andra klarar sig med att de inte fryser.
Man måste sätta sin egen nivå.
Vad behöver ni för att må bra?

Annars så är det ju enklast att tänka på funktion först och främst.
Lättarbetat i stallet och i bostadshuset.
Så att man lätt får tiden att räcka till.
För mig så skulle en tvättstuga vara viktig så att det blir lätt att sköta tvätten och tar så litet tid som möjligt.

Att byta fönster till mera energisnåla är inte alls alltid en bra investering.
Mina fönster är från mitten av 1800-talet men de tänker jag inte byta ut.
Någon tidigare ägare har bytt till moderna 3-glasfönster i köket och det är ganska så tråkigt.
Fönstren är inte den största värmeläckan.
Lägg pengarna på att tilläggsisolera i stället, särskilt på vinden.

Om ni vill ha nya boxar så är det ju inte för hästarnas skull utan för er egen, eller hur?
Man blir glad av ett fint stall så varför inte?
Kanske blir det även lättare att sköta stallet?

Lättarbetat, praktiskt och ekonomiskt först - sedan fint om man kommer dit.
Att prioritera "fint först" kan göra att allt blir oerhört tungarbetat och dyrt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 662
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 655
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Vi är ganska okunniga om hästar men jag hoppas ändå på en god ton🙏 Vi har ett stall med fem boxar. Stallet är fullutrustat med...
Svar
13
· Visningar
2 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Träning och hälsa del 12
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur