Vad orsakar magsår hos häst?

F

Flundran

Jag undrar hur magsår uppstår hos häst och även hos föl? Tidigare så har jag trott att det beror på stress, dåliga foderrutiner/foder men hörde på radion en intervju med de som fick årets Nobelpris i medicin, de hade upptäckt att magsår (hos människa) beror på en viss bakterie och inte som jag trodde innan, stress mm! Det smittades även mellan människa till människa. Magsåret behandlades med antibiotika.

Kan det även gälla hästar? Kan det vara så att t ex. vissa beteendestörningar kan komma av magsåret istället för tvärt om? Kan fölet då smittas av sin mor?

Vad tror ni? Hur har era hästar behandlats vi konstaterat magsår?

Sv: Vad orsakar magsår hos häst?

Jag tror inte att det är så enkelt. Stress har en inverkan, enligt min mening, där det blir en retning på magtarmslemhinnan som gör att ev. magsårsbakterier får fäste. Jag har umgåtts väldigt nära personer med magsår utan att drabbas det minsta men i samband med stress blommade det även upp på mig. Så, en kombination av två dåliga ting ger magsår.

peter_lundin skrev:
Man har inte hittat ngn bakterie som kan anses orsaka magsår på häst.
PL
Hm, det är intressant. Har haft en häst med mag-, tarminflammation...men han hade inte magsår av vad vet.kunde utröna...han menade på att det var stress i samband med mat han hade svårt att smälta (pellets...och jag vet att du inte håller med här;))...Han tillfrisknade hur som helst med rejält med grovfoder och "Fib***i" som jag sen bytte ut mot egen blandning av kornkross och havre m.m.

Vad är magsår på häst, egentligen? Rena sår eller retningar på slemhinnan...eller? Blödningar?
Här har man läst på för lite:o :crazy:

Det var lite det jag undrade om, men har det forskats något om just "den" bakterien på häst? Kanske man letat efter fel orsaker till magsåret? Tagit för givet att det beror på stress mm.

Forskarna som jag nämde innan blev "idiotförklarade" av andra forskare när de trodde att magsår orsakades av bakterien......Men till och med min mamma har behandlats med antibiotika för sitt magsår framgångsrikt så den metoden att behandla verkar slagit igenom.

Har hört/läst någonstans att felaktig avmaskning på unghästar kan främja uppkomsten av magsår. Men jag kan ha drömt det..

Ja man har letat efter bakterier på magsårshästar.
Det är ju vid det här laget många år sen dett accepterades att Helicobacter ger magsår på människa så man har haft ett tag på sig att leta.
PL

Senast ändrad:

NSAID kan ge biverkningar i form av magsår.

vi har en häst som blev undersökt för magsår av en slump.. hade ingen anledning att misstänka att så va fallet, det var andra hästar i stallet som skulle kollas i en studie, så vi skickade med våran bara på "kul". kom som en blixt från klar himmel att hon hade en stark trea på en fyragradig skala:confused: hon var fin i hullet, blank i pälsen och, som vi tyckte, lugn som en filbunke. detta var ca tre år sedan och då kunde ingen säga vad det berodde på.
tror att det är mkt vanligare än vi tror att våra älsklingar går med sår i magen:crazy:
hon fick en åttadagars kur med losec för häst å blev bra sen:) men vem vet... nu går hon som fölmärr så vi har inga planer på att kolla om henne.
Camilla

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·
Foder & Strö Hej Har senaste veckan haft en häst med massa gaser i magen! Jag märker på honom att han tycker magen är ett problem. Har börjat...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: ameo
·
Svar
4
· Visningar
2 011
Senast: Disen
·