Vad orkar man från v 30 och framåt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
jag har redan en väldigt stor gravidmage, går in i månad 5 om en vecka men skulle jag säga att jag gick in i månad 7 tror jag ingen som ser mig skulle bli särskilt förvånad. Har inte gått upp så mycket men har av nån anledning, kroppstyp kanske, blivit nån sorts moder jord. (Kanske en ödets ironi att en person som var måttligt intresserad av graviditeter och barn skulle bli Väldigt Gravid)

Men i alla fall. Nu börjar jag oroa mig för hur jag ska klara våren. Hur mycket orkar man om man har utsikter att bli stor? Vad kan man planera för efter v 30? Jag hade tänkt att jobba tom v 37, går det? Pendlar ca 45-50 minuter enkel väg. Orkar man resa nåt? Går det tex att åka bil långa sträckor? Kan man ens ta på sig skorna, jag tycker redan att det börjar bli jobbigt...

Och ni som kunde jogga typ till vecka 35 undanber jag mig svar från...
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Åka kommunalt går och skor kan man ju välja ngn smidig modell utan snörning;) Annars är ett hett tips lyfta benet mot en stol/pall liknanade och knyta skon där.
Men jobba det beror ju helt på, har man foglossning är det inte så kul eller lätt med ngt precis. Men oftast är magen inte så mycket i vägen som den är stor förrän de sista 4 veckorna.
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Det vet man inte :smirk: !
Du får helt enkelt ta och lyssna på din kropp allt efter som!
För en månad sedan var jag helt slut, men den här veckan (v.39) kan jag plötsligt vara med och åka bob igen, dra boben i backarna osv, inga problem med mockning och vattenbärning, något som även för 2 veckor sedan började kännas jobbigt.

Just nu är det ju också så att allt är väldigt beroende på dagen, vissa dagar funkar det mesta och andra dagar ligger man (jag :smirk: ) gråtade i sängen för att jag är så trött!

Jag slutade ju jobba i v.32 (havandeskapspeng) och det var precis på gränsen att jag skulle ha orkat med att jobba då, nu skulle jag inte orka, även om det "bara" vore ett stillasittande kontorsjobb.

Så vad klarar jag då, och har klarat efter v.32.
Hemmet funkar ok, om jag får ta det i takten jag orkar med, orkade med att vara ute med hästarna tills runt v.34-35, nu blir det bara lite sporadisk löslongering för att kolla över dem lite (red till v.32 MYCKET lugnt, sen fick jag för mycket sammandragningar så det blev inte kul att rida...).
Sonen (3½ år) går sådär att sysselsätta, nu när det varit snö ute har det ju gått ganska lätt, bobåkning och rumplapp, det fixar vi här hemma :) .
Men jag klarar av att sköta det som måste skötas helt enkelt, men orkar inte med några andra stora saker.

Fick också mage tidigt, min mage står rakt ut! :D En äkta "pojkmage"!
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Nej för grejen är att just nu har jag bundit upp mig för handledning och föreläsningar på jobbet fram tom mitten på april (bf 11 maj) och så har några kompisar velat hitta på nåt under helger i mars/april som innebär långa resor. Som jag känner mig nu (när jag ändå är i perioden då man enligt alla böcker ska känna sig pigg och ha "en liten behändig mage") så undrar jag hur jag kommer att känna mig när det verkligen börjar tjocka på sig! Jag kan inte gå så långt (1 km är nog max), jag sover mycket och jag har ont i bäckenet eller om det är bäckenbotten om jag sitter still för länge. Jag känner mig lite defekt! :-/

Och jag känner mig inte helt säker på att jag kommer att orka det jag har planerat för. Men det är skönt att höra att det inte nödvändigtvis behöver bli stadigt sämre utan att det kommer att fortsätta att gå både upp och ner!
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Jag jobbade till v 35 då min son föddes. Men jag kände att jag började bli trött då och ville gå ner på deltid, men det blev heltid :smirk: vattnet gick när jag var ute och tröstshoppade en lunch..

Men jag har inte haft så jättestora graviditetsmagar men har ändå varit trött om man ska gå långt typ.
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Har bara haft en graviditet hittills & då hann jag gå till ca v.32 innan Moa ville ut med rumpan först:confused: .
Hade inte så stor mage, men var ganska trött & Moa tränade kickboxing.
Jobbade som vanligt, men tog det ganska lugnt i övrigt..
Slutade rida redan i 4 månaden eftersom det kändes obehagligt, men mockade & bar vatten.. osv..
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

mino skrev:
Och ni som kunde jogga typ till vecka 35 undanber jag mig svar från...

Hihi! Ursäkta men det var en sån rolig slutkläm! :)

Jag gick in i v 29 idag, dvs precis 28 fullgångna. Anser mig vara helt normal, går mina dagliga (nåja) promenader på 30-60 minuter, simmar någorlunda regelbundet och har vattengympat sporadiskt. Har fyra gånger till att utnyttja på vattengympan och lär inte kunna köra fullt ut, men ska dit i alla fall. Alltid gör det nån nytta!

Har iofs ingen jättemage (ännu?) och är fullt rörlig, har sluppit alla krämpor hitintills (peppar peppar), men orken är ju inte densamma. Har läst lite på distans under hösten och är nu arbetssökande, så jag kan inte svara på hur länge man orkar jobba! Det är nog väldigt individuellt + beror på vad man jobbar med. Det enda jag har ringande i huvudet är att man (om man kan) helst ska ta det väldigt lugnt den sista månaden, dra ner på all stress och alla måsten och vila så mycket som möjligt. Inte alla går tiden fullt ut dessutom!

Har väl eg inget vettigt svar till dig, undrar själv hur mycket jag kommer att orka framöver och vad man kan planera för. Samtidigt väldigt spännande att inte ha facit! Jag njuter av varje dag och tar det som det kommer helt enkelt. Tids nog märker man ju vad man klarar av eller inte, jag gör så gott jag kan och så mycket jag kan NU.

Carpe Diem liksom! :idea:
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Nja, egentligen håller jag med, man får ta det som det kommer.

Jag tänkte mest om det var så att folk hade svar av typen "jag bara sov och jobbade sista månaden, hade aldrig orkat med några utflykter". Jag har hittills tänkt att det är inga problem att jobba fram till slutet av april (här ska sparas dagar så länge det går!) men nu börjar jag undra om jag verkligen kan hålla allt jag lovat...
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Jag var visserligen inte förhållandevis jättestor men nästan alla höggravida är ju faktiskt jättestora...

Att åka bil var inga problem alls nån gång i graviditeten. Visserligen var man inte så himla smidig när man skulle in och ut men sååå svårt var det inte (förutom på jobbets parkeringsgarage där platserna är så oerhört små att jag faktiskt inte lyckades klämma mig ut ur dörren - fick tillslut byta plats med min chef som hade en kant-plats! :D ).

De sista veckorna blev man flåsig när man gick och fick helt enkelt gå lite saktare. Man fick många gånger säga till kollegorna "Hörrni vänta på mig..." när vi gick på lunch.

Jag jobbade till 3 v innan förlossning (2,5 innan beräknad). Tyckte det var lagom. Har ju ett stillasittande kontorsjobb och mådde bra. Sista veckan innan förlossningen orkade jag knappt ut längre än till brevlådan men det var delvis för att jag fick jätteont i ryggslutet och delvis för att jag var helt enkelt trött. Väl inne på förlossningen visade det sig att jag hade jättehögt blodtryck så förmodligen var det därför jag varit så trött sista veckan. Trol en släng av havandeskapsförgiftning.
 
Sv: Vad orkar man från v 30 och framåt?

Ja det är jättesvårt att veta på förhand! Det finns ju inga universella svar på sånt här, kanske tur det. Du får nog försöka ta det som det kommer. Har du ingen insparad semester du kan passa på att ta ut innan, eller kompledighet?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 486
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 712
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 345
Senast: Farao
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
6 154
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp