Vad orkar en shettis?

Titti-lo

Trådstartare
Hej en lite korkad fråga kanske men jag undrar hur mycket en shettis kan orka dra med rockard? Han körs ett par tre gånger i veckan av en liten lätt tjej .Men nu tänkte jag köra han och med barn i .Jag väger rätt mycke så vad tror ni de orkar .jag är helt nybörjare på det här med shettisar.Men de är ju så små . Som sagt vad orkar de?

Sv: Vad orkar en shettis?

Tvistad fråga, men en del hävdar att de orkar dubbelt sin vikt.Anser du det verkar tungt för shettisen så gå av i uppförsbackarna.Annars tror jag inte det är någon fara.Du ser på hästen om han tycker det skulle vara jobbigt. :smirk:

Jag skulle vilja säga att det beror på selen oxå..och hur vagnen passar vad gäller framvikt/bakvikt. för en sk skitsele med bakvikt på vagnen så stryps hästen totalt, och med skitsele o framvikt så hindras bogarna totalt. Så ska ni köra mer än nån gång i månaden så kolla över utrustningen. Min shettis orkade dra ganska bra, 2 vuxna var inget problem alls, vi harvade ridbanan rätt ofta som styrketräning dessutom.

skitsele:

6010.jpg

Min shettis har då dragit tre pers på en maratonvagn i snö så visst orkar dom mycket!! Men det beror ju på hur vältränad den är och vilket tempo du tänkt hålla. Ska det vara styrketräning är det bara att lasta på. Ska du rejsa kanske du får plocka av nån. Men du ser ju som sagt tidigare väl på hästen hur mycket den orkar!!

Håller med ovanstående. Bra underlag, bra sulky coh sele så orkar dom mycket. Sen få man ju se till i vilken kondition hästen är i också. I vintras när vi åkte släde talade vår shettis själv om när det blev för tungt. Då stannade han och väntade på att vi skulle hjälpa till, sen när underlaget blev lättare igen drog han på själv.

Jo jag ser nog hur mycket den orkar .Men då jag inte sett hästen ännu och inte vet vad den är i för skick så undrade jag lite allmänt. hur det brukar vara med shettisar . Då jag är nybörjare på den rasen ,själv har jag stora hästar som orkar hur mycket som helst känns det som .Jag börjar givetvis försiktigt men när vi kommit längre så är det inga problem med 2 vuxna alltså ?Dit kommer vi så småningom ?

Det borde inte vara några problem alls med två vuxna i en rockard på hyffsat underlag! Sen skiljer det ju efter vagn och underlag...Men det märker du själv bra tror jag!!

Annars kan en morot framför näsan göra susen :) Har kört en lat STOR häst som tyckte att allt över 20 kilo var för mycket att släpa på.... :)

/jenny

Hej!
En shettis är stark!
När jag var liten körde jag en shettis med en "skitsele", tung fyrhjulig vagn (byggd för par shettisar minst!) + full last (3-4 pers), han drog detta och klarade även av att trava i uppförsbacke! Han var ju rätt slut efter dom passen men drog det gjorde han! Jag slutade när selen gick sönder efter varje pass, då fattade jag att selen var för dålig (20 år gammal minst!) :o :crazy: :( ! Okunnighet är nog det värsta som finns! I väntan på råd till ny sele utökade jag min kunskap för körning så nu vet jag bättre! Och har jag byggt en lätt vagn och köpt en loksele! Med en loksele kan man låta shettisen dra lite mer!

När ponnyn går sakta, flåsar och ser allmänt trött ut ja då går det för tungt! Men så länge rask takt erhålles med glad ponny vållas ringa problem! :D :D

Mvh Lisa

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Mli
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 267
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka