Vad olika hur hästar äter...

milly

Trådstartare
Efter att ha läst trådar här och nu precis skummade igenom tråden om Flyinge foderstaterna så måste jag säga att det verkar vara väldigt olika hur olika hästar äter av GROVFODER.

En del som är vana vid fullblod/halvblod har erfarenheten av att hästar knappt orkar äta mer än 10kg/dygn medans vi med kallblod är vana att de LUGNT skulle kunna sätta i sig 25kg/dygn.

Vi som är vana vid det sistnämnda reagerar starkt på stora hästar som får bara 6-8kg grovfoder för att vi är så vana vid att ha glupska hästar som alltid är hungriga och får aldrig nog medans ni andra är vana vid att era hästar blir mätta och belåtna av mycket mindre och kan t o m lämna mat :eek: .

Jag tycker att över 2kg kraftfoder är MYCKET, jag som är van vid mängder under 1kg.
Men det är klart, om nu dessa varmblodiga hästar ofta inte får i sig tillräckligt med hö (för mig ofattbart) hur näringsrikt det än är s förstår jag att man måste fodra med mycket kraft.

För mig känns Flyinge foderstaterna totalt GALNA - bara 7kg hösilage till en nästan 700kg häst!! OMG :eek:
Åtminstone 8-9kg borde de väl få - ändå för lite tycker jag med tanke på att det var SILAGE.

Men jag börjar förstå iaf, att alla hästar inte är så missnöjda med att få minimala mängder grovfoder... Man får anpassa det efter hästen helt enkelt (men givetvis fortfarande hålla sig över minimigränsen vilket jag inte tycker Flyinge gör).

Kommentarer? :smirk:

Sv: Vad olika hur hästar äter...

Jag tyckte också dom var galna, men samtidigt som dom var bättre än vissa andra jag sett. Var i ett dressyrstall för några år sedan och fick en chock så jag såg va deras hästar fick. Foderstaterna stod på boxdörren så jag var bara tvungen att titta.

Såg en som fick 5 kg grovfoder (stor häst) och 3 kg lusern.Man blev lite förvånad och då var jag ju bara barnet, vilket jag fortfarande är :P.

Själv ger jag mitt fullblod 12 kg hö, 0.5 kg fibergi, 1,5 kg korn och ½ kg betfor, pluss 50 gram minerler ungefär. Då det är bra mineralvärden i höet.

Men lusernet kanske var HACK? Åsså stod hästen på halm?
Lusernpellets räknas nästan som grovfoder också (det ÄR grovfoder) men det blir ju inte samma tuggande som med hack...

OM den stod på bara spån/torv och fick lusernPELLETS tycker jag att det är HEMSKT! :crazy: :(

milly skrev:
En del som är vana vid fullblod/halvblod har erfarenheten av att hästar knappt orkar äta mer än 10kg/dygn medans vi med kallblod är vana att de LUGNT skulle kunna sätta i sig 25kg/dygn.

Vi som är vana vid det sistnämnda reagerar starkt på stora hästar som får bara 6-8kg grovfoder för att vi är så vana vid att ha glupska hästar som alltid är hungriga och får aldrig nog medans ni andra är vana vid att era hästar blir mätta och belåtna av mycket mindre och kan t o m lämna mat :eek: .

Jag tycker att över 2kg kraftfoder är MYCKET, jag som är van vid mängder under 1kg.
Men det är klart, om nu dessa varmblodiga hästar ofta inte får i sig tillräckligt med hö (för mig ofattbart) hur näringsrikt det än är s förstår jag att man måste fodra med mycket kraft.

Tycker nog du generaliserar.
Visst är det ett belagt faktum att många svenska hästar får mindre grov foder än man skulle anse "lämpligt" och att kraft foder givorna främst hos tävlings ryttare tenderar vara mycket höga.

Men det finns ju faktiskt en anledning till detta, som är format efter sporten. Tävlingshästar Elit SKA vara slimmade, får inte ha ett gram extra, och de ska dessutom vara taggade och väl underhållna med snabb energi/kraftfoder. Tycker faktiskt inte det är helt oförklarligt att det ser ut som det gör, sen om man vill debattera vad som är bäst eller inte....

ang fullblods/halvblods hästars "ork" att äta. Beror ju HELT på individen och under vilka förhållanden man har hästen, - lösdrift, hag fodringar, antal fodringar per dag, energi i fodret, etc etc!

Själv har jag ett fullblod som är lättfött, inte äter ngra "konstigheter" men lätt ändå smäller i sig 15 kg silage (ganska torrt sådant) bra värden, per dag. Får ca 3 kg kraft till det totalt, på korn, betfor, havre och krafft. Fodras 4 ggr/dag varav ett mål i hagen.

milly skrev:
Men lusernet kanske var HACK? Åsså stod hästen på halm?
Lusernpellets räknas nästan som grovfoder också (det ÄR grovfoder) men det blir ju inte samma tuggande som med hack...

OM den stod på bara spån/torv och fick lusernPELLETS tycker jag att det är HEMSKT! :crazy: :(

Alla deras hästar stod på spån.

Tycker att man ska sträva efter att ge så mycket grovfoder som möjligt men vad gör man om hästen inte vill äta då?
Har ett fullblod i stallet som inte äter mer än max 6kg hösilage/dag oavsett hur vi försöker att ge mer. Hösilaget har bra kvalite och är jättefint. Fri tillgång till hösilage både inne och ute men äter ändå inte mer än 6kg. För att den hästen inte ska börja likna ett benrangel så måste vi tyvärr ge en hel del kraftfoder. Har provat att ge bara hösilage och inget kraftfoder för att se om hon skulle bli mer hungrig men det funkade inte. Har provat att byta till hö, att ge luzernhack, att fodra bara inne osv. Inget fungerar....
De andra hästarna äter mellan 15-25kg/dag.
Man får ju iallafall hoppas att de som fodrar sina hästar med lite grovfoder åtminstone ger hästarna möjligheten att stilla sitt tuggbehov med tex halm i boxen.

Hej!!

Hmm, min tös står på spån och hon får utav mej 0.5L lusernpellets
dagligen samt 2L kornkross och fri tillgång på Hösilage samt lite havre för lite energi.

Att ge lusernpellets enbart utan hö tycker jag är surt, min
tös kommer alltid att få hö bortsätt från sommarbetet OM det
är bra med bete så att säga.

Det som jag skulle vilja veta är: Hur ser dessa hästars tarmslemhinna ut efter några år?

Min förra häst hade hemska besvär när han kom från travet (framgångsrik kille)...där han fått massor av kraftfoder och högst 7 kg hö/dag...syntes inte på honom i början då han var fin att se på men humöret var :eek: :devil: :eek: ...Blev en helt ny häst med fri tillgång på hö och inget pelleterat foder utan rena råvaror...

Jag har en fot i varje värld :p för jag har en nordis och ett varmblod. De har fri tillgång på hö, vilket betyder att nordisen får i sig 25-30 kg hö/dygn :crazy: Kraftfodret där får minimeras ganska bra för att hon inte ska rulla fram ... varmblodet däremot får inte ens i sig hälften av den hömängden, så hon får lite mer kraftfoder. Men egentligen ska de mer eller mindre alltid ha att tugga, blir de för tjocka av höet bör de ha halm. Oavsett ras. Det är min övertygelse iaf.

oj! jag ger min stora d- ponny 8-10 kg hö/dag... hade han fått fri tillgång så hade han nog ätit minst 15kg/dag. när jag var yngre så fick han bara 5kg/dag(okunnig tyvärr) skäms för detta idag :o hade helst velat ha honom på fri tillgång men det vill inte de andra i stallet...

Fast det är inte bara kallblod som kan glufsa i sig. Mina varmblodstravare får nu ungefär 12 kg per dygn. Skulle de stå helt på fritillgång skulle de med all säkerhet kunna äta närmare 20 kg. Sedan får de bara sammlagat knappt 1 kg kraftfoder per dag. Och då är det 0,5 kg lucernpellets som egentligen är grovfoder.

Detta att jämföra med stallägarens halvblod och arab som får ungefär 6-7 kg silage per dag och sedan får ca 2 kg kraftfoder sammanlagt av 4-5 olika sorter.

Personligen så är jag för mycket grovfoder och lite kraftfoder. Men 6 kg silage tycker jag låt lite för nästan vilken häst som helst. Mina får inte silage för jag är övertygad om att de skulle glufsa i sig säkert 30-40 kg per dag.

Jaa, det var ju jag som startade tråden om foderstaterna på Flyinge, just för att jag tyckte att det lät helt galet...

Jag har också en pålle "från varje sida"- ett gammal hingst med mkt fullblod i sig samt en rund liten bruksnordis. När hingsten gick på fri tillgång på silage vräkte han i sig 25-30 kg per dag. Och det var ändå inte vintertid (då de brukar äta lite mer), nordisen har jag inte haft på fri tillgång eftersom han blir som en fotboll då. Han gick på fri tillgång hos de förra ägarna och var då väldigt överviktig samt hde gallor i bakbenen. Vet. som besiktade honom rekommenderade en "normal" foderstat dvs en foderstat som endast täcker behoven samt mkt motion. Idag är han kanonfin och jag skulle inte vilja sätta honom på fri tillgång igen, så därför går inte hingsten på fri tillgång heller. På honom syns det ingen skillnad om han äter 10 kg eller 18 kg hö. Han måste ha mkt enrgi och protein från kraftfodret.

Jag tycker iaf att hästarna skall ha möjlighet att äta mer än 7 kg silage om dagen (om de vill), och sen fylla på med kraftfoder i den mån det behövs.

jennis skrev:
Tycker att man ska sträva efter att ge så mycket grovfoder som möjligt men vad gör man om hästen inte vill äta då?
Har ett fullblod i stallet som inte äter mer än max 6kg hösilage/dag oavsett hur vi försöker att ge mer. Hösilaget har bra kvalite och är jättefint. Fri tillgång till hösilage både inne och ute men äter ändå inte mer än 6kg. För att den hästen inte ska börja likna ett benrangel så måste vi tyvärr ge en hel del kraftfoder. Har provat att ge bara hösilage och inget kraftfoder för att se om hon skulle bli mer hungrig men det funkade inte. Har provat att byta till hö, att ge luzernhack, att fodra bara inne osv. Inget fungerar....
De andra hästarna äter mellan 15-25kg/dag.
Man får ju iallafall hoppas att de som fodrar sina hästar med lite grovfoder åtminstone ger hästarna möjligheten att stilla sitt tuggbehov med tex halm i boxen.

Men då kan man ju inte göra nåt - hästen har iaf fått friheten att VÄLJA och har blivit erbjuden att äta hur mkt den VILL. Mer kan man inte göra! Den är helt enkelt nöjd med så lite grovfoder hur ofattbart det än låter. :smirk:
Hoppas att dens mage också mår bra!

Jag är så himla van att de kan äta hur mkt som helst! är ju van vid en jätteglupsk bruksnordis som kastar sig över ALL mat den kunde komma åt!! :crazy: :p ÅT ALLT! Och skulle nog kunna äta 20timmar/dygn om den hade tillgång till mat hela tiden... :angel:

Jag ville gärna ge henne så mkt grovfoder som möjligt men fick begränsa det till max 10-11kg för att hon inte skulle bli FET. Kraftfoder gav jag bara om det behövdes för att kompensera brister i höet! Hon var så PIGG (het) så hon behövde verkligen inte nån kraftfoder pga det.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Ja som frågan lyder: Hur mycket hö äter era hästar? Vad väger dem? Vad är TS-halten? Jag har alltid hört att man ska ge minst...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
27 411
Senast: Lagren
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka