Jag har kartong i botten på mina lådor. Låter kartongen gå upp en bit på sidorna, för att förhindra att gräsmattan smiter upp lätt där och sen skyddar det nedersta brädorna lite. (Jag bygger mina egna lådor och kan därmed byta ut enstaka brädor i framtiden, men vill ha dem så länge som möjligt.)
DDärefter bygger jag upp med pinnar, kvistar, gräs och annat trädgårdsspill. På med hästbajs, halm, hö och gammalt silage, beroende på vad som finns tillgängligt. Sen på med jord. Sedan fyller jag på med trädgårdsspill och jord efter behov och gödslar med hästbajs eller hönsbajspellets. I framtiden tänkte jag ha tid med nässelvatten eller kissinsamling.
Jag odlar 9 olika ärtor, vaxbönor, brytbönor, gul lök, röd lök, vitlök, pärllök, luftlök, piplök, olika sorters morötter, solrosor, ringblommor, olika sorters sallat, tomat, gurka, squash, pumpa, selleri, spenat, ruccola, palsternacka, jordgubbar, olika örter, liten rabarber, krukros, kålrot, rödbeta och säkert nåt mer jag glömt bort. Utöver odlingarna i mina lådor har vi även en öppen odlingsruta (där växer just nu höstanemon och några rosor, rabarber samt potatis och några andra grönsaker), bärbuskar, fruktträd och några baljor (där jag testar att odla gurka, potatis och squash + pelargon).
Till en del av odlingarna har jag ull som täcke. Några har fönsterväggar och tak. Vi kommer bygga fler inglasade i år.