Vad och när skall man ge vad?

Boj

Trådstartare
Konstig fråga kanske, men jag blev lite inspirerad av dessa diskussioner om vart gränsen går för olika foder tillskott.

Idag finns örter och även foder innehållandes dessa örter, de botar och kurerar mycket. Använder själv till mina hästar bla för märren som kan bli ett mentalfall vid brunst, fast jag har varit tvungen att läsa precis vad de innehåller och ta reda på om dessa örter kan vara dopingrelaterade. Och visst var det så i brunstmedlet, tur är nu att detta är utbytt till annat som inte ger utslag på doping

Man kan alltså inte lita 100 % på de som säljer, ansvaret ligger hos hästägaren själv. För vid en ev dopingkontroll på tävling lär man ju inte komma undan med att skylla på den som har sålt produkten.

Det jag undrar lite över är, hur tänker ni själva i denna djungel av örter. Att vissa ligger i gråzonen är väl inte helt obekant för många, men vart sätter man gränsen. Vad är ok att ge hästen under en tävlingssäsong och vad anses var omoraliskt, örter, homeopati etc.

Här finns lite läsvärt i frågan. Artikel
Lite längre ned på sidan.

Senast ändrad:
Sv: Vad och när skall man ge vad?

Intressant artikel! Det har ju tidigare skrivits om div tillskott även i Ridsport men ämnet är väldigt stort - och tämligen outforskat.

Hittills har mitt tankesätt varit restriktivt, just för att jag tror att många örter är mycket potenta. Frågan är bara på vilket sätt, förutom det önskvärda, och vilka biverkningar som finns. Har haft lite mera kontakt med alternativa behandlingsmetoder på humansidan, och är ömsom skeptisk, ömsom övertygad beroende på inriktning eller vad man ska kalla det.

Har inte tävlat ännu, men oavsett detta så tycker jag t ex djävulsklo är debatterbart. Och än värre i oerfarnas händer. Alternativa vägar kan vara ett mycket gott komplement till medicinens kunskap, men jag tycker inte man ska labba för mycket själv. I hästens fall så är det främst den som drabbas av ägarens (miss)vilja.

Jag anser att örter är doping.
Använder själv laktrisrot för att hjälpa min hosthäst men inte vid tävling.
Tyvärr blir det fler och fler som köper säljarnas argument och ger både den ena och andra örten. De kan vara bra för att dämpa olika symptom men frågan är vad som händer med hästen i längden. Vitlök tex forskas det på om det verkligen är såååå bra och helt utan biverkningar.
// Linda

Jag har känt att örter är ett bra komplement, men på senare tid noterat att man gärna använder örter istället för te x veterinär.

Lite exempel.

Hosthäst som hostar, gör så i perioder men ej utredd av veterinär. Örter i förebyggande syfte, tas det bort börjar hästen hosta ordentligt igen.

Häst som är stel och urfallen, en uppenbar orenhet på en diagonal. Tävlas regelbundet, och får djävulsklo i förebyggande syfte.

Häst med dålig mage, är konstant dålig och ej utredd av veterinär. Örter för magen, funkar hyffsat bra faktiskt.

Jag kan tycka att det är ok att använda örter, jag använder faktiskt gärna örter. Men det jag är fundersam över är att man inte utreder skavankerna innan örtgivan.
Magproblem är ju inte att leka med, en bekant fick tyvärr ta bort sin häst pga detta. Något man från början trodde var lindrigt, visade sig eskalera till helt ohanterbart.

De örter som jag använder till pållarna är samma vid de olika årstiderna, och de funkar helt ok. Stoet får sina brunstörter vilket funkar bra, och nu när man har tagit bort de som gav utslag på doping så känns det bättre för mig också och de övriga ingredienserna är helt dopingbefriade.

Gammelman får vid betesövergång samt övergången mot fodring, Probiotica eller Feed Advance. Han har en känslig mage, vid byten kan den flippa ur och ge kolik. :crazy: Detta är på inrådan av veterinären.

Senast ändrad:

Vår gammelman fick när det var aktuellt Probimin, som ju är en probiotica. Det var mot hans rassliga mage, men med tanke på skröpligt allmäntillstånd så var det ett lätt val och inget som vet hade något att invända emot. Men det är lite lättare när det inte krävs en motprestation, skall hästen tränas så känns det svårare att dra gränsen.

Men visst kan örter vara bra - bara de inte utesluter vet. Och det är jag rädd för att det gör, för många hästägare har en märklig ekonomisk syn. Sen kan det säkert vara rädsla för en diagnos som gör att några drar sig för kalla fakta.

Det som är lite läskigt är ju örters/ tillskotts verkan tillsammans med "vanlig" medicin - jag menar funkar det som det skall eller vad händer. Och vems är ansvaret?

Det är ju alltid hästägarens ansvar när det gäller dessa bitar, precis på samma sätt som vi måste tala om för läkaren vilka mediciner vi har eller äter. Man vet ju inte vilka preparat och substanser som kan kollidera, inom den homeopatiska biten kan man inte heller kombinera vad som helst eftersom de tar ut varann eller i värsta fall ställer till med elände. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka