Vad mer kan jag göra?

Tscabo

Trådstartare
Min första tråd, förlåt om det redan finns många sånna här eller om det är fel forum. Har letat efter trådar angående detta, men inte hittat något, kan ju vara jag som är blind. Skulle så vara fallet är det bara låsa och radera!
Nu är det så att jag letar efter en medryttarhäst. Jag letar inte efter någon supertävlingshäst utan bara en stabil häst eller ponny jag kan "fjanta" runt på i skog eller paddock eftersom även om jag inte har några tävlingsambitioner så vill jag lära mig mer. Nu är det så att jag precis flyttat till Skåne och jag trodde detta länet svämmade över med hästar? Jag har hittils bara provridit en, men det blir nog inget av, eftersom den ställde sig på bakbenen en 5 gånger innan jag darrande gled av.
Jag har lagt ut annonser lite överrallt, men som sagt, de enda svaren jag får stämmer inte alls med vad jag "bett" om, utan det är ofta 7 timmars pendlande eller hästar som kommer kosta mig 1500 spänn i månaden (Tjoho, med student"lön" funkar det inte riktigt om man ska ha ett busskort på 500 kr till) Jag vet att det inte är billigt att ha häst, tro mig, jag har haft häst, men jag känner mig inte sugen att betala halva hästen för 2 dagar i veckan.

Har någon av er tips på hur jag ska hitta en kuse för mig? Jag känner ingen hästmänniska här tyvärr.

Och medans jag ändå skriver, det är otroligt frustrerande att få lovande svar, och sedan slutar ägaren bara att höra av sig. Det känns som jag håller på att tappa suget innan jag ens börjat med hästar igen.

Sv: Vad mer kan jag göra?

Jobbade helg på ett av de centralaste stallen härinnan, men fick sparken för att hästägarna skulle ta hand om sina egna hästar, haha. Men du har rätt, kan ju smyga runt och fråga om jag får kasta upp en lapp eller två. Tackar.

Letar oxå ny medryttarhäst o har precis som du flyttat till ny stad o jag har ingen möjlighet att betala månadskostnad eftersom jag är arbetslös. Är en så kallad snyltare som många tycker. Jag betalar med min tid o fixar i stallet istället för ekonomiskt samt köper lite småsaker till hästarna när jag kan avvara en slant.

Jag tror man måste ta några bakslag innan det lönar sig. Jag hittade den perfekta medryttarhästen ifjol men tyvärr kommer han nu att flytta på foder. Det va via annons så det finns faktiskt men de är sällsynta. Kämpa på o ge inte upp även om det kan dröja ett tag innan du får napp o att du måste rida några mindre roliga innan dess.

Nu är det lättare andra gången jag letar häst i stan för nu har jag lite kontakter. Även om jag oxå går på nitar o svarar på annonser så hoppas jag verkligen hitta en ny.

Jag har fått för mig att det är lättare när man är över 20 åxå. Samt om man har bil iofs. Men lycka till o ge inte upp!

Det är verkligen himla svårt att hitta en passande medryttarhäst (även tvärt om, att hitta en seriös medryttare, fattar inte varför det ska vara så :grin:).

(kanske ointressant, men berättar hur jag hade det iaf...)
Har varit i samma situation när jag flyttade till en ny stad för att plugga. De enda svaren man fick var på skogsridna pållar utan tillgång till träningsmöjligheter. Men även jag ville utvecklas, så det blev inget av det.

Så, efter ett år i den nya staden stod jag inte ut längre utan började på ridskola. Och även om det inte alls är samma sak, så får man iaf hästkontakten. Det slutade tom, att sista lektionsgången innan sommaren blev jag tillfrågad om jag ville bli medryttare på en av privathästarna i stallet till hösten, och hästen verkade helt perfekt. (tyvärr var jag klar med studierna då och skulle flytta veckan där efter, så blev inget av det :cry:).

Så, mitt förslag är att rida på ridskola! Så kanske du kan få några kontakter där helt enkelt! Fråga din ridlärare eller något. Kanske ridskolan helt enkelt ha uthyrning av hästarna så de har medryttare istället för att gå lektion vissa dagar?

Hoppas du hittar en bra häst att få bli medryttare på.

Tja, jag är ju 21 så.. Men ingen bil. Vore guld ifall jag gjorde som de andra kidsen när vi var 18 och tog körkort, men det är lätt att vara efterklok.
Jag har aldrig sökt medryttarhäst såhär på eget bevåg, utan det är alltid kompisar som frågat om jag vill rida 2 ggr veckan för hutlösa överpriser eller så har vi haft massor av egna hästar på en gård jag bodde innan på. Jag vet liksom inte vad jag ska förvänta mig eller hur jag ska beté mig nu när jag ska söka såhär :confused:

Också ett bra tips, det där med ridskola, förutom att jag verkligen ogillar att hoppa och i en "vanlig" ridgrupp så är man ju tvingad var fjärde vecka att sparka stackars ridskoleponnyer över hinder. Har lite moraliska problem med ridskolor med tyvärr. Jag har dock strö-tittat på Helsingborgs ridskoletjofräs här, och det verkar ju ganska bra.. Förutom att det är vansinnigt dyrt. Ska räkna lite närmre på det. Tack för tipset!

Jag sitter i nästan samma sits som dig och för andra gången. Första gången jag flyttade löste jag det med att börja rida på ridskolan för att få någon i trakten som visste hur man red. Slutade lyckligt o hon var en känd person i trakten o en god referens. Flyttat igen och fann en pålle på direkten med det blev inte bra så sedan i maj har jag sökt o sökt o sedan bestämt mig att det är helst en isis jag skulle vilja bli medis på så nu är jag tillbaka på ridskolan fast en för isisar. Kanske detta kan leda till ngt???
När jag bodde hemma så fick jag förfrågningar om att hjälpa folk ofta fast jag hade 2 hästar...men där hade jag ett rykte oxå...

Kan bara önska dig lycka till o prova att sätta upp lappar i affärer oxå kanske???

Jag har ridit på ridskola i en grupp som max hoppade 30 om man ville fick man hoppa ca 50.... det var en dressyrgrupp....kanske finns sådana där oxå???

Jo, ska sätta upp på Hööks tror jag, om de låter en. Tack för tipset!

Nja, det är Specialgrupp som gäller här isånnafall, och det kostar tyvärr mer än vad jag har råd med.

gr...gården finns inte där du bor?? Vanlig mataffär??

Finns alldeles för många mataffärer här, mitt i Helsingborg, haha :) Gården jag jobbade på innan vill jag nog inte tillbaka till faktiskt.

Bara en dum fråga. Har du tittat här på buke, på andra hemsidor. Tex medryttare.se och equippa?
Finns ju massa bra annonssidor.
Annars är det ju bra att åka runt till stallen, inte bara de stora (vi letar medryttare nu och det är bara 3 hästrar i vårt stall, tyvärr inte i skåna annars hade du kunnat komma hit:D) i närheten och fråga om du får lämna/sätta upp (om de har nån tavla) en lapp. Och säg till de som har stallet att de ska sprida ryktet vidare och att de gärna får höra av sig om de skulle höra nåt från nån annan.
Du kan ju sätta upp på ridskolan med, oftast rider de som har egen häst på ridskolan, eller så finns det folk som själva är medryttare som vet nån häst som behöver medryttare.

Sprid ryktet så långt du kan och förök prata med så många som möjligt så att du inte bara aätter upp en lapp, sånt kommer man inte ihåg.

Sen är ju affärer bra, både hästaffärer (även lantmanna/granngården och andra som säljer hästprylar) och i mataffärer, de stora typ Ica och om de finns några små byhåleaffärer på landet.

Lycka till!

Jag kollar medryttare.nu, equippa, buke och blocket dagligen : ) Har slängt upp annonser på dem med, utom blocket, för mitt kort funkade visst inte och min mobil vägrar ringa det numret och betala annonsen :(

Jo, ska försöka smyga upp lite lappar här och var, men jag kan känna lite det att det blir nog bara att sätta lappar i de större stallen, eftersom de små finns inte att hitta. Måste ju kunna ta mig dit med buss/cykel med. Tack för tipsen!

Men då har du ju massa trådar ute, du hittar säkert nån snart. Självklart blir det jobbigt att åka långa sträckor, jag menade mest om det finns något i närheten. Ofta är det ju så att man ser ett jättestall och går in och hör sig för men totalt missar den lilla bondgården med ett par hästar i hagen bara några hundra meter bort.
Där har man ofta chans att hitta hästar.

Jo, absolut! Du har alldeles rätt, men just i pendelavstånd har jag inte sett en endaste kuse : ( Mystiskt nog ligger det hästbajs på vägen härutanför dock, synd att de inte lade högar konstant, så hade jag kunnat följa spåren, haha : )

Som gamal skåning (utflyttad) så måste jag bara ge dig några tips. ;)

Vidga vyerna utanför buss och cykel avstånden. I Skåne så finns de fantastiska pågatågen:p!! Från Helsingborg så har du ju bara 15-20min ut till någon håla på landet. Till exempel Billeberga, Dösjebro (extremt hästtätt), Teckomatorp, Glumslöv, Rydebäck mm. Knalla ner till Knutpunkten och hämta tågtidtabeller kolla vad som verkar lämpligt avstånd och undersök om det finns hästar där. Med lite tur så kanske du kan ta tåget, promenera en liten bit och vips så är du på en hästgård. Pågatågen går med en timmes mellanrum mellan ungefär 06 och 23 på kvällen och är du student så är ett måndaskort inte speciellt dyrt.

Kan ju vara en idé att kolla upp eventuella ridskolor på mindre orter också ifall du inte hittar någon medryttarhäst. Oftast så är det betydligt billigare utanför städerna.

Om du pluggar på högskolan i Helsingborg så kan det ju vara värt att prata med ryttarföreningen på Lunds universitet (har för mig att det finns en sådan). Helsingborg hör ju dit så det kanske finns någon med kontakter, eller varför inte starta en ryttarförening i Hgb?

Att du är student ska du inte se som ett hinder. Var ärlig från början säg att du inte har råd att betala men att du t.ex. kan hjälpa till med saker som behöver göras. Måla staket till våren, sätta nya stolpar, rensa ogräs eller liknande.

Skåne är fantastiskt :love: (vaddå patriotisk:D) hoppas att du får uppleva det! Lycka till!!

Jag älskar skåne :) När ajg är utbildad socionom kommer jag att flytta till malmö :)

Bra idé för övrigt! Ska se mig runt lite, bara det inte blir för långt, t ex om de tar 500 kr för hästen och sedan ett skånekort på det och det drar iväg i pris ganska snabbt. Ska se mig om lite :) Bra idé emd de små ridskolarna utanför, den tanken slog mig faktiskt inte ens!

Ser att det inte varit någon som svarat på den här tråden på en månad men jag gör ändå ett försök. Jag befinner mig på motsatta sidan i den här soppan, nämligen att jag äger ett fantastisk engelskt fullblod som kräver mer än vad jag har tid till. Därför har jag sökt en seriös medryttare i flera omgångar sedan vi flyttade till vår gård i Norra Skrävlinge (en ort med mycket bra förbindelser till orter som Landskrona-Helsingborg, Teckomatorp, Lund, Eslöv, Svalöv och så vidare). På gården har jag ridbana (20x40 m) med hinder samt en mindre ridanläggnig inom ridavstånd där man för mindre summa kan lösa ridhuskort. Hästen har hög potential inom både dressyr och hoppning och tävlas. Det är dessutom min uppfattning att det är helt befängt att medryttare ska behöva betala för att de hjälper mig med min häst! Jag har haft flera potentiella medryttare som kommit och provridit, vissa mer erfarna än andra, och en del har verkat funka riktigt bra. Trots detta har ingen "haft tid" i mer än ett par månader! Att resa utanför gång eller cykelavstånd från hemmet verkar helt uteslutet för de flesta man talat med. Vad är det egentligen frågan om! När jag var medryttare reste jag timmavis till mina sköthästar flera dagar i veckan och idag står jag med egen häst och en hel del hästerfaranhet under bältet. Jag säger bara; satsa lite, man tjänar oftast på det!

Anledningen till att TS inte svara här är för jag norpade henne som medryttare till min tant...:laugh:

Tråkigt att dina medisar bara haft tid i korta perioder... Har du provat annonsera på blocket (kollar nästan varje dag för skojs skull men har inte sett någon annons som likanr dig).
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka