vad mer än gräs?

I

isabelle_regina

Hej jag skulle vilja ha lite tips om vad som ni tycker verkar rimligt att ha med i foderstaten på sommaren när ponnyn går på bete.
Jag vet inte riktigt vad jag ska ge henne nu när hon går på gräs istället för hö.
Det är en d-ponny på ca 275kg och hon rids och tränas regelbundet på sommaren. hon går ute dygnet runt i gräshage.

I vintras såg hennes foderstat ut så här:
9kg hö (eller mer)
2 liter kornkross
ca 2 liter lusern hackad stå
0,6kg hippo choice
ca 8dl betfor
miner blå
2dl foderjäst
b-vitamin
15ml vitlökspulver
½dl rapsolja
morötter

Detta är uträknat efter höts kvalitet och hennes behov under vintern.
Hon är svår att hålla i hull på vintern och det får inte vara spår från havre i fodret då hon blir alldeles för pigg av det. :crazy:

Så nu till frågan vad ska jag ge henne nu?
Vilket ska jag fortsätta att utfodra med? :confused:
På sommaren har hon inget problem med att hålla i hull utan blir istället lite "sommarfet".
Jag förstår att det inte går att räkna ut vad hon behöver bara på detta men jag vill bara ha lite tips på vad ni tycker verkar rimligt så har jag något att gå på sedan när jag ska räkna ut foderstaten.
Vad ger ni era ponnyer/hästar när de går på grönbete?
(om dom inte vilar)

Sv: vad mer än gräs?

Inget alls!
Mina ponier bortsett från hingstarna, fpr inget alls när de rids under sommaren, de går med föl vid sidan och går inte på frodigt bete, håller ett bra hull och behöver inget tillskottsfoder. Med tanke på hur mkt gräs de stoppar i sig när de går ute dygnet runt så behövs inget tillskott förrän till hösten :p
B-ponny hingstarna däremot äter 3 kg krafftfoder om dagen och ser ut som vinthundar :(

Hej !
Vet du att din D-ponny väger 275 kg? Jag har väldigt svårt att tro att den väger så lite. En B-ponny ligger ju strax där under. Har du vägt din?
Hälsninger Ragnhild

mitt lilla halvblod (152 cm) väger ca 475 kg.
275 kg för en D-ponny låter väldigt lite.

okej så det räcker med bara gräs då.
Det är det hon har ätit andra år.
men jag tänkte mer ifall om hon behöver extra mineraler eller nåt, speciellt senare, nu är ju gräset i sig välldigt näringsrikt.
Andra år har jag haft en saltsten och en sån där hippo mineral slick ståendes i hagen så att hon kan äta av det när hon vill.

Så bra då är det bara att göra som jag alltid har gjort då. ;)

oj det skulle stå ca 375kg :D

Mineral-slick och saltsten är väl aldrig fel att ha i hagen, då kan dom välja själv.

Gräs plus mineral anpassad hyfsat för betesgång (här innebär det i klartext ett mineralfoder med LÅG ca/P-halt). Och såklart - VIKTIGT - salt och vatten.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
834
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar