Vad menas med viktbärande?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wonderbaunbabe

Det finns säkert en tråd med denna fråga, men eftersom jag är kass på att hitta saker så skriver jag endå! :angel:

Har suttit och kollat hästannonser, både ponnyer & hästar och sett att det står "viktbärande" på flera saluhästar.
För mig känns det som en väldigt "luddigt" formulering, för vad menas egentligen med viktbärande?
Som jag sett i andra trådar är det självklart hästens typ/modell som avgör, men i det stora hela....

Minns min tid på ridskolan där man lärde sig att ungefär:

B-ponny, max 50 kg
C-ponny, max 60 kg
D-ponny, max 70 kg

Sen fanns det självklart hästar som bar mindre

Summakardemumma... hur många kilo extra tar en viktbärande häst?

Sv: Vad menas med viktbärande?

för mig inebär "viktbärande" att individen är byggd/har extriör/fysik så att den klarar att bära lite mer kg. på ett korrekt sätt än "normalhästen". hur många mer kg extra hästen kan bära om den är viktbärande beror ju på HUR viktbärande/musklad den är.

Är det ingen mer än hillevi som har nån åsikt? :) Fastän så många läser tråden??? *nyfiken*

Jag håller med om Hillevies beskrivning, problemet ligger väl i hur respektive person sedan definierar hur många kg som är OK. Det finns det ju rätt många trådar som har åsikter om. Men viktbärande för mig är en som har balans och exteriör för att bära lite mer än 'normalt' (och jag tänker inte gå in på vad som då är normal).

Tyvärr kan viktbärande betyda både det ena och det andra. Allt från "Min pappa satt på mitt russ en gång och det fick inga bestående men" via "Det är en ras som tunga människor brukar rida på" och "den har mycket hovskägg" till att någon faktiskt har tagit reda på att just den individen kan bära mycket vikt.

Man kan i viss mån se om en häst är viktbärande, t ex att den har rejält skelett och en stark överlinje och bukmuskulatur. Men i slutändan så är det väsentliga att man inte tar för givet att en häst som ser ut att vara viktbärande är det. Man måste sätta sig på den och prova hur den bär, helt enkelt.

Att man på ridskolor sätter viktgränser på ponnyerna och de stora hästar är i första hand därför att de går så mycket. Man brukar säga att en ponny/häst behöver gå runt 3-4 pass om dagen för att den ska betala sitt foder,skoning o.s.v.
Därför är det jätteviktigt för de ansvarande på ridskolan att verkligen se det bästa till sin arbetskamrat hästen, därför sätter man ofta en viktgräns på hästen.
En häst är i regel inte byggd för att ha en ryttare på sig överhuvudtaget! Men de kan bära oss en längre bit oavsett våran vikt om de får rätt träning, utrustning och om ryttaren själv kan bära upp sin balans och sitter så bra som möjligt.
Men i stort sett är det helt klart som du säger en grövre ponny/häst har lättare att bära en större ryttare än en tunn och ädel häst.
Låt ditt samvete styra i valet om din vikt är rätt för hästen, ett bra riktmärke är faktiskt de vikterna du precis har skrivit upp.
Hoppas hästköpet blir bra!

som sagt, hur mycket hästen bär beror ju inte så mycket på höjden egentligen, utan mer på hur hästen är byggd, hur vältränad den är och hur den rids. även mycket på hur kilona fördelas. sitter ryttaren i balans, eller studsar hit och dit? är det en ryttare som är tung pga sin längd, eller på "bredden"? sen beror det självklart på vad man ska göra. promenadrida i skogen eller hoppa grand prix. det är så mkt som spelar in :p

För mig är en viktbärande häst en häst som är mycket väl musklad och klarar av att bära en tyngre ryttare. Kanske en ras som är lite grövre typ ardenner eller liknande

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 451
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 457
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama