Vad måste man ha från dag 1?

Paddington

Trådstartare
Snart äntligen dags att flytta till mitt älskade radhus :love:! MEN - jag har ju inga trädgårdsredskap och säljaren lämnar inte kvar något då de flyttar till större hus. Såå, vad är det första jag borde köpa in till trädgården och vad kan jag vänta med? Vad kan du inte leva utan?

Min blivande trädgård är ca 750kvm, litet stenparti i ett hörn, men i övrigt sammanhängande gräsmatta. I min förra kolonistuga hade jag en handgräsklippare men borde jag skaffa något annat nu?

I dagsläget finns inga odlingar och inga direkta rabatter (de har haft lite blommor i krukor) men det kommer jag åtgärda ;)
I första hand kommer jag plantera en rabarberbuske, odla kryddor i krukor, lite sallad, rädisor mm, men nästa år siktar jag på odla i
pallkragar.

@Paddington jag hade nog nöjt mig med handgräsklippare till den lilla ytan. Men huruvida du vill ha det eller något annat är mer en smaksak. Krukor fyndar jag gärna på loppis det är både roligt och billigt. Gräsklippare hade jag nog köpt från dag ett och i övrigt avvaktat inflyttningen och känt efter hand vad jag behöver i och med att det inte finns några befintliga odlingar att underhålla i dagsläget. Man brukar ju oftast ha en del grejer att fixa inomhus efter en flytt och det kan ta några veckor innan man kommer igång på allvar i trädgården. Grattis till radhuset!

Snart äntligen dags att flytta till mitt älskade radhus :love:! MEN - jag har ju inga trädgårdsredskap och säljaren lämnar inte kvar något då de flyttar till större hus. Såå, vad är det första jag borde köpa in till trädgården och vad kan jag vänta med? Vad kan du inte leva utan?

Min blivande trädgård är ca 750kvm, litet stenparti i ett hörn, men i övrigt sammanhängande gräsmatta. I min förra kolonistuga hade jag en handgräsklippare men borde jag skaffa något annat nu?

I dagsläget finns inga odlingar och inga direkta rabatter (de har haft lite blommor i krukor) men det kommer jag åtgärda ;)
I första hand kommer jag plantera en rabarberbuske, odla kryddor i krukor, lite sallad, rädisor mm, men nästa år siktar jag på odla i
pallkragar.
Äger du radhuset eller är det en bostadsrätt? Om det är en bostadsrätt kan du kolla om föreningen har trädgårdsredskap att låna ut.

@Paddington jag hade nog nöjt mig med handgräsklippare till den lilla ytan. Men huruvida du vill ha det eller något annat är mer en smaksak. Krukor fyndar jag gärna på loppis det är både roligt och billigt. Gräsklippare hade jag nog köpt från dag ett och i övrigt avvaktat inflyttningen och känt efter hand vad jag behöver i och med att det inte finns några befintliga odlingar att underhålla i dagsläget. Man brukar ju oftast ha en del grejer att fixa inomhus efter en flytt och det kan ta några veckor innan man kommer igång på allvar i trädgården. Grattis till radhuset!
jag är nog inne på en handgräsklippare oxå, så skönt att höra att det borde räcka :)
Men en kratta kanske jag behöver.

Jag har en del krukor hemma, då jag odlat på balkongen tidigare så jag tänkte det får räcka med dem å sedan som du säger - fynda på loppisar om jag behöver fler.

Jag hoppas att det här vädret håller i sig för då kommer jag nog leva utomhus å det inomhus får vänta till regniga dagar ;)

Äger du radhuset eller är det en bostadsrätt? Om det är en bostadsrätt kan du kolla om föreningen har trädgårdsredskap att låna ut.
Det är ett friköpt radhus, men bra idé - jag kan ju kolla om det finns något att låna i samfällighetsföreningen :)

Sekatör använder jag mycket, men vi har en relativt stor trädgård med många buskar och träd. :D En bra liten handspade, en rejäl grävspade och en skottkärra. Ja det går att bära men det är bra mycket enklare att köra runt med en skottkärra. Jag använder den dels till att flytta på grejer, hälla upp jord från jordsäckar för att plantera, slänga skräp i osv.

Sekatör använder jag mycket, men vi har en relativt stor trädgård med många buskar och träd. :D En bra liten handspade, en rejäl grävspade och en skottkärra. Ja det går att bära men det är bra mycket enklare att köra runt med en skottkärra. Jag använder den dels till att flytta på grejer, hälla upp jord från jordsäckar för att plantera, slänga skräp i osv.
sekatören är det enda jag sparade från kolonistugan så det har jag - men skriver upp spadar å skottkärra kan och en bra kratta.

En hink och en sån där trefingerklo samt maskrosklo klarar jag mig inte utan.
Eller ja, nu har jag köpt garden claws som till viss del ersätter verktygen :up: De är väldigt roliga att jobba med om än lite klumpiga ibland.

Skulle säga att igentligen behövr du inte ett enda trädgårdsredskap förens du flyttat in och fått för dig vad du vill göra med tomten.
Ta det piano - eller jo för att ta det piano och sitta och drömma om vad du vill göra med trädgården så är en bekväm trädgårdsstol inte fel, så det föreslår jag!

Jag instämmer med de två sista inläggen; vattenkanna och något att sitta på. Kanske en spade. Sen finns ju oändligt mycket grejer man kan köpa, men det är inte nödvändigt dag ett.

• Gilla
Reactions: ptr
Du har fått bra tips redan. Men såsmåningom en enklare grästrimmer till kanter. Tycker att 750 kvm låter väldigt stort för och vara radhustomt. Oftast har dom bara max 100 kvm/sida.

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka