Vad letar ni efter?

Peak

Trådstartare
Om ni ska köpa ny körhäst för tävling. Vad letar ni då efter? Extriört, temprament, härstammning e.t.c.

Sv: Vad letar ni efter?

Jag kör par och då är det viktigt att hitta någon som kompletterar den andra väl. Därför är storleken och gången viktigt. För mig är även färgen viktig då jag vill att det ska se enhetligt ut. Men skulle jag hitta den "perfekta" parhästen och den har "fel" färg så skulle inte det vara det avgörande utan då backar jag på färgen givetvis. Sedan är tempramentet viktigt, har jag en som är lite "orolig" vill jag inte ha en till i paret utan en lugnare som känns trygg för den andra. Stammen är oväsentlig tycker jag, det är individen i sig som är betydelsefull. Sedan är det inte helt lätt att allt klaffar ändå tyvärr, hur bra det än ser ut innan de sätts ihop. :banana:

Jag letar en körhäst just nu.

Hanteringsmässigt en TRYGG häst.
Förståndig
Harmonisk i sig själv utan att vara "avtrubbad"
Ja de är vad jag TROR att jag letar efter.

Jag har turen att ha flera personer som letar efter den rätta hästen åt mig.
TROLIGTVIS blir det en nordsvensk travare

Anna-Carin

Jag letar efter en shetlandsponny med stam, som antingen är eller förväntas bli runt maxmåttet. Föredrar fuxar :angel: Hett temperament och med mycket utstrålning.

Tror jag hittat drömprinsen :love:

Jag menade hur ni vill att hästen ska se ut exteriört? Vilket temprament den ska ha?
etc

Uttryckte mig lite klumpigt, förlåt.

Hej!

Jag köpte min första häst för en månad sedan, och ska tävla med honom i körning. Jag har tidigare kört både shettis och russ och nu satte jag gränsen vid D-ponny. Såklart lyckades jag inte hålla den, utan köpte mig en C-ponny ;) Han är en supertrevlig New Forest på 16 år.

Det jag letade efter var först och främst en häst som var ordentligt inkörd, dvs en som dragit tyngre vagnar i varierande miljö med GLÄDJE. Jag ville ha en pigg och alert häst som tyckte det var kul att dra. Samtidigt ville jag ha en trafiksäker och häst som också kan "stänga av" och stå stilla i väntan på nytt kommando...

Exteriört tycker jag det är viktigt att hästen, precis som dressyrhästar, inte är alltför överbyggd. Alla sådana där allmänna grejer som rätt benställning osv. Även att den har gångarterna för sig och kan behålla bjudningen i kraftigt dragläge. Viktigt i maraton ;)

Lycka till!
/Moa

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ridskola vill köpa en ny lektionshäst. En hoppryttare letar ny tävlingshäst. Och en familj letar ponnyn som ska introducera barnet på...
Svar
0
· Visningar
105
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 065
Senast: Niyama
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
516
Övr. Barn Dottern vill vara tomtenisse i förskolans luciatåg och vi behöver en dräkt. Vill helst köpa i butik så jag är säker på att vi hinner få...
Svar
5
· Visningar
432
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V