Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag kör par och då är det viktigt att hitta någon som kompletterar den andra väl. Därför är storleken och gången viktigt. För mig är även färgen viktig då jag vill att det ska se enhetligt ut. Men skulle jag hitta den "perfekta" parhästen och den har "fel" färg så skulle inte det vara det avgörande utan då backar jag på färgen givetvis. Sedan är tempramentet viktigt, har jag en som är lite "orolig" vill jag inte ha en till i paret utan en lugnare som känns trygg för den andra. Stammen är oväsentlig tycker jag, det är individen i sig som är betydelsefull. Sedan är det inte helt lätt att allt klaffar ändå tyvärr, hur bra det än ser ut innan de sätts ihop.
Jag letar efter en shetlandsponny med stam, som antingen är eller förväntas bli runt maxmåttet. Föredrar fuxar Hett temperament och med mycket utstrålning.
Jag köpte min första häst för en månad sedan, och ska tävla med honom i körning. Jag har tidigare kört både shettis och russ och nu satte jag gränsen vid D-ponny. Såklart lyckades jag inte hålla den, utan köpte mig en C-ponny Han är en supertrevlig New Forest på 16 år.
Det jag letade efter var först och främst en häst som var ordentligt inkörd, dvs en som dragit tyngre vagnar i varierande miljö med GLÄDJE. Jag ville ha en pigg och alert häst som tyckte det var kul att dra. Samtidigt ville jag ha en trafiksäker och häst som också kan "stänga av" och stå stilla i väntan på nytt kommando...
Exteriört tycker jag det är viktigt att hästen, precis som dressyrhästar, inte är alltför överbyggd. Alla sådana där allmänna grejer som rätt benställning osv. Även att den har gångarterna för sig och kan behålla bjudningen i kraftigt dragläge. Viktigt i maraton
Hästnyheter
En ridskola vill köpa en ny lektionshäst. En hoppryttare letar ny tävlingshäst. Och en familj letar ponnyn som ska introducera barnet på...
Kropp & Själ Jag slår ändå ett slag för promenader med ljudbok. Kanske kan du ha som regel att du bara får lyssna (alls eller på en specifik bok) om...
Kropp & Själ Man kan prata. Säga som det är, att man oroar sig för personen och undrar hur de känner sig. Nämna utmattning kanske? Så att idén kommer...
Hundträning Jag håller med @Tonto. Boka ett tid för en ordentlig genomgång. Vid vaccinering går det bara att märka det mest uppenbara, om hunden har...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.