Vad lagar ni för vegetariska rätter till era barn?

Nordthor

Trådstartare
Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att få i sonen grönsaker och har insett att det bästa är att integrera det i maten snarare än att servera det som råkost. Vi är generellt lite dåliga på att göra typ sallad till maten i det här hushållet och när sallad väl inträffar så är det inte så poppis hos 1,5 åringen (förstår honom helt, isbergssallad är verkligen ingen kulinarisk upplevelse...) Så, vad lagar ni som barnen gillar?
 
Hoppas på att tråden kan sprida (och ge) lite inspiration. Vi har en gryta med aubergine, ajvar och gröna linser som faktiskt uppskattas av barnet. Icas recept.
 
Inga barn inblandade, men jag gör ofta något form av gryta/röra med något kött (går fint att byta ut till vad som) och så sås på diverse grönsaker (tomater, selleri, svamp, morot, linser, paprika t ex) som jag kokar i en gryta brevid och mixar. Har på detta typ som krossade tomater används i många recept och tycker att det fungerar bra för en vardaglig rätt. Steker alltså köttet samt lök först, samtidigt som jag kokar upp grönsakerna och mixar dem för att sedan hälla puréen på detta samt krydda på önskvärt sätt. Borde funka med de flesta råvaror av inte alltför distinkt smak, så kan modifieras till att passa de flesta.
 
Pannkakor 😅 minst en gång i veckan. Med extra ägg i, samt att jag byter ut del av mjöl mot mandel/havremjöl. River ibland i morötter också, finrivna. Man kan servera med bär och keso till istället för sylt och grädde.

Annars brukar jag då och då göra köttfärssås med massa grönsaker. Antingen i bitar, eller så kokar jag krossade tomater, lök, vitlök, morötter och zuccini med lite vatten och mixar det och har sedan ner det i grytan där jag stekt färs. Går ju att nyttjq veg färs också.

Tacos älskar jag, enkelt att byta ut färsen mot veg och barnen kan ta de grönsaker de gillar.

Grönsakssoppa av ngt slag. Brukar oftast koka lite pasta till också så är det enklare för de små att äta. Väljer gärna pasta där del av vetemjölet är utbytt mot linser/bönor.

Kommer säkert på mer framöver :) vi är allätare men byter gärna ut kött då och då!
 
Dessa (lacto-ovo)vegetariska rätter gillas av mina barn

- Broccolibullar med pasta (format köttbullar görs på broccoli, fetaost, ägg och ströbröd
- mototsbiffar eller rödbetsbiffar med klyftpotatis (motot, halloumi, ströbröd, ägg)
- Tortelloni (färdig på färsk pasta) med vegfyllning i tomatsås
- Tomatsoppa
- Broccolisoppa
- Pumpapasta (typ som carbonara med grädde fast istället för fläsk är det tärnad butternutpumpa)
- Halloumistroganof med röda linser och morötter i, med ris.
- Falafel
- broccolipaj
- pasta rosso (pastasås m tomat och morot)
- klassisk kyckling i currysås men med blomkål istället för kyckling( och svamp men de petas bort av barnen)

Sen även dessa men faller ju lite på att tanken var att äta mer grönsaker:
- Tacos på vegofärs
- Bolognese på vegofärs
- Lasagne på vegofärs
 
Här gillar ungarna råa grönsaker framförallt, så grytor och annat med grönsaker inblandade går bort. Vegonuggets är väl det vegetariska vi käkar, ibland vegofärs till tacosen eller våfflor/pannkakor.
 
Nu är både jag och make lakto-ovo-vegetarianer så vi äter bara veg hemma. Sonen äter blandad kost på förskola.

I alla fall, många indiska rätter är veg som tex gobi motor, palak paneer, dal. Vi brukar också göra butter halloumi (zeinas kitchen har ett bra recept). Ovanstående har också ganska milda smaker.

Många barn älskar gröna ärtor och är lätt att plocka med. Jag brukar ta fram en liten skål som snacks till barnet medan jag lagar mat. Av någon anledning brukar hela dagens görnsakskvot slinka ned vid köksbänken.
 
Här gillar ungarna råa grönsaker framförallt, så grytor och annat med grönsaker inblandade går bort. Vegonuggets är väl det vegetariska vi käkar, ibland vegofärs till tacosen eller våfflor/pannkakor.
Vilka Nuggets köper ni? Jag köpte ett märke som både jag och barnet tyckte var hemska :bag:
 
All vegetarisk mat behöver extra kryddor.
Men vi äter en del nudelwokwok, currygrytor och indiska rätter.

Kikärtsbiffar går oxå hem.
Jag är vegetarian, maken och sonen är all ätare
 
Mina barn är riktiga picky eaters men en hel del baljväxter funkar ändå förvånansvärt bra, särskilt när de mixas. Sen vill jag slå ett slag för att testa om barnen gillar kalla gröna ärter, helst ska de fortfarande vara i princip frysta om du frågar mina barn. Kan göra att även den torftigaste måltid känns (nästan) komplett ☺️.

Rätter som vi ofta äter är bla:

Alla mixade soppor (morotssoppa med kokosmjölk, linssoppa, pumpasoppa, broccolisoppa, tomat- och rostad sötpotatissoppa, potatis- och purjolökssoppa osv), serveras med en klick yoghurt eller keso för att mäta mer och när barnen var mindre blandade vi också i pasta i deras tallrikar.

Färdigköpt falafel från frysdisken med bulgur eller pitabröd och tillbehör.

https://undertian.com/recept/pastagratang-pa-overbliven-linssas/

Pastasallad (pasta med kidneybönor, majs, ärtor, gurka, lite olja och kryddor), ibland med kokt ägg till.

Bolognese på belugalinser (brukar bara presentera den som köttfärssås) funkar både med spagetti och i lasagne, det här receptet är bäst tycker jag: https://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/

Allt med halloumi.

Majsfritters.
 
Tack för svaren! Läser, begrundar och inspireras! Idag hade sonen homus-premiär. Det finns uppenbart potential i kikärtor trots att han inte är något större fan av falafel.
 
Vi kör mycket wok. :) Går ju visserligen att peta bort grönsakerna då om barnet är sånt, men brukar ju vara lite ”roligare” grönsaker.
Ärtor (även sockerärtor), morötter (gärna rivna) och broccoli uppskattas mycket här.
Sockerärtor, frysta ärtor och morotsstavar äts gärna som snacks här också, så det är ett tips om det funkar. :)

Annars är det en bra grej att riva morötter i köttfärssås, t.ex, man kan ha rätt stor andel rivna morötter om man vill. Vegetarisk lasagne finns det också flera bra varianter av om man vill få grönsakerna mer integrerade i maten.
 
Mina barn äter inga varma grönsaker förutom morötter i köttfärssås. Däremot äter en av dem gärna halloumi så vi äter rätt ofta indiska grytor med halloumi istället för paneer och en vegetarisk carbonara med soltorkade tomater som funkar om man delar tomaterna i riktigt små bitar och låtsas som att det inte är tomat 😅.
Frysta ärtor sätter de gärna i sig en skål med innan maten, och morotsstavar. Pastasallad är bra också, och ”pasta med skålar” som vi kallade det när jag var liten, spagetti med olika grönsaker, fryst mango och ost osv i olika skålar som de plockar av själva, och så en sås på creme fraîches och buljong till.
 
Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att få i sonen grönsaker och har insett att det bästa är att integrera det i maten snarare än att servera det som råkost. Vi är generellt lite dåliga på att göra typ sallad till maten i det här hushållet och när sallad väl inträffar så är det inte så poppis hos 1,5 åringen (förstår honom helt, isbergssallad är verkligen ingen kulinarisk upplevelse...) Så, vad lagar ni som barnen gillar?
Sojafärs (torkade, inte frysta, den tycker jag smakar lök och kartong) istället för nötfärs. T ex i sojafärsås, tacos, lasagne.

Mac'n majs

Majscarbonara

Belugabolognese

Vegetariska soppor (tomat med pasta, morotssoppa, majssoppa)
 
Det som fungerar bäst för oss är råa grönsaker, skära upp allt och lägga på ett fat. Det ser gott ut med olika färger och lockar barnen till att plocka själva.

Sen brukar vi ha "majs kakor", vilket är grillad majskolv som vi skär i bitar, så det blir flera smala runda "kakor"

+

Jag brukar jag köra min mixer med morot, selleri och lök, så att det blir finhackat och har som bas i grytor. Kan variera med lite annan lök med.

Brukar också ångkoka broccoli och blomkål vilket barnen uppskattar

Sen har jag en del grönsaksrätter som sidorätter, tex värmda chili beans till taco som jag själv älskar. Jag hoppas att har dom sett mig äta det några gånger kanske dom värmer upp till det själva sen ^^ har blivit lite bättre på att ibland laga sådant som jag själv har lust på och tycker om också får barnen smaka på det. Om dom inte vill ha det så får dom tex youghurt och knäckebröd till middag ist. Tänker det är en del av att introducera ny mat till dom. (Vi bor i Norge så mina barn får ingen varm mat till lunch = känns det extra viktigt för mig att vi äter varierad varm mat på kvällen). Så jag gör så men har övervägande med middagar som jag vet dom äter mer av :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Funderar på vilka krav man kan/bör/ska ha på sina barn? När jag var 10 var jag påridläger på Gotland (och jag bodde på fastlandet...
Svar
7
· Visningar
1 541
Senast: krus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp