vad krävs för lokal ?

I

isabeeelle_

hade tänkt mig börja tävla lokalt snart. har en foderponny som älskar hoppa : ) , ska ta grönt kort nu i höst. Har även planerat att ta ryttarlicens i början av nästa år. men min fråga är, krävs det något mer än ryttarlicens och grönt kort? så som mätintyg/vaccinationsintyg elr något ? tacksam för svar ! :)

Sv: vad krävs för lokal ?

hade tänkt mig börja tävla lokalt snart. har en foderponny som älskar hoppa : ) , ska ta grönt kort nu i höst. Har även planerat att ta ryttarlicens i början av nästa år. men min fråga är, krävs det något mer än ryttarlicens och grönt kort? så som mätintyg/vaccinationsintyg elr något ? tacksam för svar ! :)
På lokal tävling för ponny krävs mätintyg, vaccinationskort(står ofta i passet),grönt kort (upp till 13 år är det förälder el annan vuxen person som ska ha tagit kortet därefter är det du)slutligen behövs även en ryttarlicens som du löser i den klubb du sas vill tävla för. Denna måste lösas varje år. På regional nivå skall även hästen ha licens. Denna löses en gång och följer sedan med hästen. På regional nivå skall hästen även veterinärbesiktigas på tävlingsplatsen innan start. Hoppas det var till hjälp.:banana:

okej, ja tack :):) Jag har en kopia på passet till hästen jag har på foder, räcker det ? asså om man måste visa upp pass för att kolla det där med vaccinationsgrej. och hur/var i passet står det isåfall ? och mätintyg får man när man mätt hästen vart? brukar det finnas på ens klubb elr ? Massa frågor :P haha.

Har du inte vaccinerat ponnyn någon gång? det ska ju göras minst en gång per år, annars måste ponnyn grundvaccineras innan den får tävla, det är något som tar minst en månad innan du får tävla (1 vaccination + 1 till 21-92 dagar efter första vac. sen minst 7 dagar efter sista vac innan man får tävla). För att mäta ponnyn måste du kontakta en mätman, kolla med ditt distrikt. Det ska även vara veterinär med vid mätningen.

Om du ska tävla ponny på lokal nivå så måste ponnyn mätas först. Är den 7 år eller ynre så måste du kontakta en "mätman" och en veterinär, "mätmannen" mätar hur hög ponnyn är i mankhöjd och veternären kollar så att inte ponnyn är uttorkad, drogad, mm.
Resultat ska skrivas in i passet eller på ett speciellt papper.

Är ponnyn 8 eller äldre och inte slutmätt så måste du ta ut två "mätmän" och en veterinär.

jag har haft min ponny på foder i knappt en månad. så nej jag har inte hunnit vaccinera henne. okej, klubben brukar ha sån mätgrej ibland. förresten är hon arton år .. är det ngt hinder ?

Det spelar ingen roll hur gammal den är så länge den är äldre än 7 år. Prata med ägarna och fråga omden är slutmätt, annars måste det ske innan tävlingen.

ok, så den kan vara slutmätt även om det inte står i passet ?

Det ska stå i passet, men det kan hända att den blev slutmätt innan den fick ett pass, så slutmätningen finns bara på ett separat papper.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 448
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 090
Senast: Bison
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar