Vad krävs för en lyckad kastration?

zaching

Trådstartare
Jag har en 2årig kille som ÄNTLIGEN har börjat släppa ner
sin andra kula, vilket betyder att jag slipper göra en bukoperation:banana:

Då blir det en stående kastration hemma men...
Vad är enligt er de ultimata förhållandena för en sån kastration? Då tänker jag på väder, temperatur, snö/barmark...alla yttre omständigheter som kan påverka.

Sv: Vad krävs för en lyckad kastration?

Det bästa är nog om man kan ta det under en period då det inte regnar och är så lerigt i hagen.
Sen bör man ju också undvika att göra det under rötmånad.

Min lilla kastrerade vi vintras när det var snö i hagen och någon enstaka minusgrad ute. Fungerade perfekt!

Jag hade tänkt göra det i vår innan snön har smält bort.
Det finns ju de som säger att det inte får vara för kallt men ska jag vara ärlig så tycker jag nästan att det borde vara bra..eller?

det bästa är väl att göra det när det är snö ute så han slipper få en massa lera å skit i såren. och på sommaren är det massa insekter å skit.

När min lille kastrerades gjorde vi det i februari för 2,5 år sen. men han lyckades ändå få infektion i såret. men han fick sprutor varje dag i 10 dagar tror jag. å han va så snäll å kom när man hämta han i hagen fast han visste att vi skulle sticka han. Finadynen som vi blandade i maten ville han inte ha! Han går inte att lyra i nått som inte smakar gott=)

Det där med att de inte får vara för kallt... de borde ju vara bra om det är kallt eftersom bakterierna inte trivs så bra. men vad vet jag=) Lycka till!

Det där med att de inte får vara för kallt... de borde ju vara bra om det är kallt eftersom bakterierna inte trivs så bra. men vad vet jag=) Lycka till!

Det är det jag också tror.
Jag får höra med vet. efter jul nån gång så får vi se vad som händer..
Tack!

Det är inte bra om det blir frost i såret. Vissa områden i detta avlånga land har stadigt -20 grader och ännu kallare. Då är det mindre lämpligt med ett stort rinnande "sår".

Nej, det är inte bra om det är för kallt vid kastrering. Såret läker inte så bra då, och man vill ju ha hästen ute så mycket som möjligt.
Passa på att kastrera innan december, tycker jag.

okej. så långt tänkte inte jag=)

Men det borde ju vara bättre att göra det i början på året. nu kan ju snön smälta bort och så kommer det fram massa lera å skit. i typ februari då jag kastrerade min är det ju en hel del snö. och börjar det smälta då tar det ju mågra dagar innan det blir lerigt.

Så mycket lera brukar det inte svätta upp i mellan benen på dom...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 967
Senast: lundborg
·
Hästvård Om någon är intresserad (och fortfarande orkar hänga med i såpan) Så var det dags för klinikbesök igenf ör Kele. Jag var dock...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Kirre
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 014
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka