Vad krävs för att länsstyrelsen ska Göra något?

Nota

Trådstartare
Senaste åren har jag tyvärr varit bekant med flertalet människor som inte haft något större intresse för sina djur och nu är jag återigen i en situation som gör ont i hjärtat.
Hund fängslad i hus, får bara gå i trädgården i koppel, aldrig några promenader och brun på varandra tand och tovor stora som pingisbollar under öronen(liten hund).
Vad gör man?
Känns som att länsstyrelsens bara skickar ut ett brev att si och så ska hunden rastas och skötas sen händer inget mer :/
Ska försöka i första hand prata med ägaren och erbjuda mig låna eller omplacera hund men annars?

Skitsvårt, inget av det du beskriver är ju direkt vanvård. Ingen hälta, inget blod, ingen hund som står fastbunden i timmar. Men känner du att du kan prata med ägaren, så ska du naturligtvis göra det.

Det du beskriver är inte något som LS kommer göra något åt, på gott och ont. Det du kan göra är att prata med ägaren på ett pedagogiskt sätt, erbjuda att hjälpa dem med hunden kanske eller hjälpa dem hitta någon som kan hjälpa dem.

Ska försöka i första hand prata med ägaren och erbjuda mig låna eller omplacera hund men annars?
Jag hade föreslagit att klippa bort tovorna på hunden så den i alla fall slipper det. Sen beror det ju på hur bra vän man är med någon, men man kan ju föreslå att "Åh, jag hade jättegärna velat ha en sådan här hund" och bolla vidare med det samtalsämnet tills ägaren själv kommer fram till att den kanske inte är så intresserad och vill omplacera hunden.

Sen vet man ju inte varför den har en hund den inte riktigt bryr sig om. Kanske har personen någon gång klippt av en tova och lyckats klippa hunden i huden så det började blöda och nu inte vågar. Kanske har personen "ärvt" hunden av någon som dött och lovat att aldrig placera om den etc.

Själv har jag en drever i min närhet som får mat och sådär, men den sitter i hundgård eller i en större bur i köket. Ingen aktivering, inte ens en promenad i trädgården. Och den "är för dyrbar" för att jaga med, så den är inte ens injagad trots att den har världens finaste jaktstam och avelsvärdet på tiken borde vara riktigt fint om hon bara fick jaga och göra proverna.

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 730
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Efter att ha nosat på cert i Norge men (troligen) missat pga rörelserna och sen låtit en bekant som är hundkiropraktor kolla upp Breeze...
2
Svar
23
· Visningar
4 237
Senast: dpmatte
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 694
Senast: Dandylinn
·
Övr. Hund Måste bara lätta mitt hjärta lite och hoppas få höra några positiva historier om omplaceringar. Vi har en 18 månaders hund...
Svar
12
· Visningar
2 001
Senast: Olymp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?
  • Ridskoleryttare