Vad krävs för att få starta?

Nosgrimma

Trådstartare
jag har borjat fundera lite på att starta i distans, bara för att det vore kul. Vad krävs för att man ska få starta? Finns det några ålders regler på hästar/människor?

Sv: Vad krävs för att få starta?

Samma saker som för andra grenar. Licens, grönt kort, sedan måste man även ha gul bok till hästen.

Finns inga åldersregler på ryttaren, men hästen måste vara minst 5 år för att få starta clear round, och minst 6 år för att starta tävling.

Samma saker som för andra grenar. Licens, grönt kort, sedan måste man även ha gul bok till hästen.

Finns inga åldersregler på ryttaren, men hästen måste vara minst 5 år för att få starta clear round, och minst 6 år för att starta tävling.

ok. vad är en "gul bok"? :p

Vad är en gul bok? :)

Och hur långt ca är en clear round?

Nu är inte jag 100% säker men någon rättar mig säkert i så fall.
Gul bok rä helt enkelt distansboken som sedan ska följa hästen. där antecknas om hästen klarar sig eller blev diskad eller så.

En clear round brukar ligga på 5 mil. Vet inte om det finns kortare och längre faktiskt. Sedan finns det PP (prova på) som ligger på 2-3 mil som man kan ta första gången. Vet inte om gula boken behövs då också.

Okej, tack så mycket :)

Har aldrig tänkt på Distans men en "prova på" någon gång hade ju varit kul

Hur pass jobbigt är det för hästen?

Ställer säkert dumma frågor men jag vet inget alls om distans..

Typ travar man mest eller?
Jag nästan skäms för att fråga sånt här för detta är säkert självklart för er som håller på med det :p

Okej, tack så mycket :)

Har aldrig tänkt på Distans men en "prova på" någon gång hade ju varit kul

Hur pass jobbigt är det för hästen?

Ställer säkert dumma frågor men jag vet inget alls om distans..

Typ travar man mest eller?
Jag nästan skäms för att fråga sånt här för detta är säkert självklart för er som håller på med det :p

Nu håller inte jag på själv ännu. Men jag har frågat säkert 1 miljon korkade frågor eftersom tanken är att jag ska testa en PP i alla fall. INga frågor är dumma tycker jag.

Man akn använda den gångart som man trivs bäst mest egentligen emn jag skulle tro att det är mest trav. Vissa ställen måste man skritta på men det är utmärkt så man vet det.

En PP ska i princip vilken normalkonditionerad häst som helst klara av. Då gäller det inte att rida snabbast utan man har en minimitid som det måste ta.
KOlla någon gång när du rider ut hur lång tid det tar och sedan kan du mäta via eniro kartor hur lång du ridit. Oftast rider man längre än man tror.

Men de som håller på vet säkert mer än jag. Du kan även kontakta din närmaste distansryttarklubb

Vem vinner då? :p På en riktig tävling alltså. PP är väl bara på skoj..

Har nog inte tänkt att börja med distans men kul att veta :)

Nu håller inte jag på själv ännu. Men jag har frågat säkert 1 miljon korkade frågor eftersom tanken är att jag ska testa en PP i alla fall. INga frågor är dumma tycker jag.

Man akn använda den gångart som man trivs bäst mest egentligen emn jag skulle tro att det är mest trav. Vissa ställen måste man skritta på men det är utmärkt så man vet det.

En PP ska i princip vilken normalkonditionerad häst som helst klara av. Då gäller det inte att rida snabbast utan man har en minimitid som det måste ta.
KOlla någon gång när du rider ut hur lång tid det tar och sedan kan du mäta via eniro kartor hur lång du ridit. Oftast rider man längre än man tror.

Men de som håller på vet säkert mer än jag. Du kan även kontakta din närmaste distansryttarklubb

Och jag som inte ens har grönt kort :P Hahahaha men det kan man väl fixa man väl på närmsta ridklubb/ridskola?
måste man ha Grönt kort för PP? Känns lite halv onödigt att ta grönt kort förr att göra en pp och inse att man inte alls tyckte om det :grin:

Den som kommer först i mål med fräsch häst såklart! :D

Mysaan, jag tycker du har gett rätt bra svar!

Ang vilka gångarter man använder så beror det på hästen :idea: En häst med supergalopp galopperar man givetvis mest på, medans man på en travare som kanske har svårt för galoppen inte galopperar ett dugg! Så där måste man ju helt enkelt titta på sin häst!

Men generellt så är det trav och galopp som används. Skrittar gör jag bara några meter innan veterinärgrind, och när man måste.

Någon som vet om man behöver Grönt kort för Prova på?

Och är det ngn som vet vad det kostar att ta grönt kort?

Senast ändrad:

Så vitt jag vet behöver man det, ja. Men ta gröna kortet vetja, du kommer säkert bli så biten att du vill fortsätta ;) :D

Dessutom behöver du ju grönt kort för vilken ridsportgren som helst som du ställer upp i så det är ju bra att ha tagit det :)

ok.. Sant.. :D

Men vad är det för licens man behöver, Vad kostar den? Vart tar man den? xD haha börjar bli ganska pepp inför detta nu xD :bump:

Tack Kimmis! Tycker jag har frågat så många gånger så det är ju bra att något fastnat.
Håller just nu på att peppa mig själv för att om möjligt komma iväg till hösten på en PP.

För ritter tom 50km räcker det med en lokal ryttarlicens (200kr har jag för mig)och hästen behöver ingen licens än. Det är vid längre distanser sen som det behövs.

Tycker också du ska passa på att ta grönt kort - är bra att ha om du blir sugen på att tävla i vilken gren som helst. Ta kontakt med din klubb så hjälper de nog dig, eller någon annan klubb i närheten. Kostnaden är lite olika och det beror väl på om du får gå någon kurs eller om de bara låter dig skriva provet och utföra det praktiska. Men 200-300:- är nog vanligt men kan vara både billigare och dyrare.

Du kan nog få en blankett om licens från den klubben du ska tävla för eller gå in på tävlingsdatabasen, tdb.ridsport.se och beställ. Där hittar du även proppar och kan anmäla dig till tävlingar..
Lycka till! :)

Senast ändrad:

Tvärtom, mini vikt på 75 kg gäller på vissa mästerskap, men det är en bit tills dess så det behöver du inte oroa dig över ;)

Tack så mkt :laugh: OM jag senare vill tävla längre än 50km.. Vad e d för licens jag behöver ha då?

Jag tillhör ingen klubb, Har "bara hobby ridit" i 6-7 år, Så har inte varit aktuellt med ridskola/ridklubb men det är väll bara att jag hör av mig till närmsta ridskola/ryttarförening för grönt kort? Jag behöver väll inte vara medlem i klubben/Föreningen?

ok.. :) ah ne det känns väll lite väl överkurs att gå runt å tänka på Mästerskaps vikter och sånt när jag som sagt inte ens har grönt kort än haha :p:D

Sen efter behöver du istället senior/junior-licens som förnyas varje år och hästen behöver hästlicens som räcker hela livet.

Du behöver egentligen inte vara medlem i den klubben som du ska ta grönt kort för men de kan ju vilja det ändå. Men du kan ju kolla om det finns någon distansklubb i närheten också, så du kan få lite hjälp med att komma igång och ha den klubben som du tävlar för.
Hoppas det blev lite klarare!

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Snurrfia
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
264
Senast: Unafraid
·
Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
286
Senast: MJLee
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar