Vad kostar grovfoderanalys???

lisahjelmgren

Trådstartare
Hej!

Har fått tag på hösilage i mindre balar till bra pris, bra hygien och bra värde på såväl Mj som smrp MEN bondens analys innehåller inte Ca/P. Vad kostar en analys?? Antar att jag måste betala före en helt ny analys för att få reda på Ca/P??

Tacksam för hjälp!

Sv: Vad kostar grovfoderanalys???

Skickade min analys till Hjortens Lab och det kostade 395 kr PLUS moms.

Jag skickade till AnalyCen och det kostade 466:- + moms totalt 583:-.
//marti

Hej! Nej, du behöver nog inte göra en fullständig analys igen utan kan nog välja att bara göra en mineralanalys. Dock så är mineralanalysen den dyrare delen, det är relativt billigt att analysera bara för energi och protein.

På agrilab, vet någon vad detta betyder: ANALYSER
Grundpaket 1
TS,råprotein,energi,AAT,PBV,NDF,aska

Grundpaket 2
TS, råprotein, energi, AAT, PBV,
NDF, aska, Ca, P, Mg, K

Övriga analyser som önskas

Förkortningarna, vad är det, behövs det?
Någon som vet vad paket 2 kostar?

/jenny

Paket 2 kostar 340 + moms, alltså 425 kr.
De där förkortningarna AAT,PBV,NDF vet jag inte förutom PBV som betyder Proteinbalans i vommen- alltså för kor, kanske är NDF o AAT oxå för kor :confused: . AAT betyder iaf Aminosyror absorb tarm, vad det nu kan innebära..
Ca, P, K, Mg är mineralerna Kalcium, Fosfor, Kalium o Magnesium (visste du kanske men jag blev inte klok på om du menade alla förkortningarna ;) )
Mineralanalys är vettigt att ha

Tack! Jag läser tyvärr mycket kemi, så hälften fattade jag :)

Det står att man inte behöver kontakta dem, utan det är bara att skicka in. I vad, och när, hur, var ska man ta sitt hö? Bonden har löshö, så det är lätt att komma åt olika partier. Räcker 0,5 kilo? Har snott en analyCen påse med plastficka. Tänkte ta den.

Ska man packa ihop höet, eller försöka behålla stråna hela? Mina strå är ju skitlånga.
När på dagen ska jag ta höet, vädret är ju så fuktigt nu..
Jag tänkte skicka det nästa måndag.

/jenny

Jag skickade ett mail och frågade. Fick svaret att samla ihop lite hö från olika balar, klippa ståna i ca 5 cm långa bitar, blanda väl och sen ta ut 100-200 gram och skicka in. På deras hemsida (www.agrilab.se) kan man ladda hem en följesedel, sen är det bara att skriva ut, fylla i och skicka in tillsammans med höet. Det skulle ta ung. en vecka att få svar.

Om man inte "snor" en analyspåse, vet du var man kan beställa/få tag på en annars?:confused:

Jo, men då ska man ha någonstans att lämna in det med...

Förra året hade vi en särskild förpackning som man skickade in, men kommer inte ihåg var jag beställde den..

Såna kan du få gratis på Analycens hemsida.

Varför skulle man inte kunna lämna det på posten, lantbrevbäraren eller förbutiken då ? Du kan ju inte få ned en analyspåse full med hö i vanlig brevlåda ändå. Så hur hade du tänkt skicka det då ? Är ju ingen skillnad med en analyspåse från tex Analycen som fryspåse + jiffykuvert. Bara att jiffy är dyrare än en gratispåse från Analycen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 157
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 974
Senast: Jeslin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka