Vad kostar en höanalys?

D

Disab

Vi har ingen höanalys på det hö vi nu köper och bonden har inte det heller. Man vill ju veta vad det innehåller och vill ju då ha analys på det. Vi har aldrig behövt göra detta tidigare och jag undrar nu vad det kostar på ett ungefär? Och var ska det lämnas eller skickas?
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

jag skulle också vilja veta kostnaden men det verkar inte som att det går att hitta på föreslagna sidor :confused:
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

En analys med Energi, protein, kalcium, fosfor, magnesium & kalium kostar 494 kr hos Hjortens Lab. :)
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Sist jag skickade analys till Analycen kostade det 634 kr... (januari 2004)
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Analycen är en bra bit dyrare än Hjortens. Å andra sidan tar Hjortens bra långt tid på sig att analysera...
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

För mej tog det inte alls lång tid att få analysen från Hjortens lab. Tog väl ungefär lika lång tid som för alla andra ställen skulle jag tro.
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

En, till en och en halv vecka har det tagit för mig. :)
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Normalt har jag analyssvar på tre dagar från Analycen (rekordet är dagen efter att de fått provet). 1-1,5 veckor brukar det ta från Hjortens. Per mail.
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Bra jobbat tjejen! Visst har du samma hö som några av de andra i stallet? Då kan ni väl gå ihop? Hjortens lab är billigast av vad jag sett.
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Magdalena skrev:
Bra jobbat tjejen! Visst har du samma hö som några av de andra i stallet? Då kan ni väl gå ihop? Hjortens lab är billigast av vad jag sett.

Vet inte om dom andra i stallet är så intresserade av att få reda på det. Men jag tycker att bonden själv kan kosta på sig att göra en analys. Om jag fortsätter att köpa av honom efter sommaren också så ska jag definitivt "kräva" det av honom.
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Men jag tycker att bonden själv kan kosta på sig att göra en analys.

Helt rätt! :bow:

Har bonden gjort en analys från början är det lättare som hästägare att köpa in ett hö som passar ens behov. Man vet vad man får och kan välja ett annat hö om värdena är helt åt helskotta... ;)
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Analycen är otroligt snabba på att skicka svar. Jag fick mitt svar på nätet dagen efter jag skickat in provet och jag betalar gärna lite extra för att få svaret så fort.
 
Sv: Vad kostar en höanalys?

Oj! det var snabbt! :)
När jag har skickat till Analycen har det även där tagit 1-1½ vecka...??? :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Elo
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
487
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp