Vad kostar en häst, på egen gård??

Sv: Vad kostar en häst, på egen gård??

Jag bor på egen gård och har tre stora hästar (kallblod i 700-kilosklassen). Räknade nyligen på kostnaderna och kom fram till att de tillsammans kostar 3700 i månaden. Då räknar jag med:
Hösilage
Betfor
Linfröolja
Mineraler
Torv
Hovslagare
Vaccinationer
Försäkring

Det är billigt, det vet jag. Vårt hösilage kostar 70 öre/kg, hovis skor för 500 + moms och kallblodsförsäkringar är inte dyra.

Immer

Lite *OT*
Alla ni som har eget hö och strö så det inte kostar något, vilken värld lever ni i?
Även om jag alla maskiner själv för att "göra" foder från egen mark så inte sjutton blir det gratis. Diesel och slitage på maskiner och traktor, balband och ev ensilageplast och nät är inte gratis. Inte heller insådd och gödning till vallen. För att inte tala om arbete som man får lägga ner på det och ev foderanalyser. Så gratis....tror inte det.

Håller med dej.
Men det är kanske så att det känns "gratis" när mamma och pappa gör jobbet :p

Immer

Hejsan!! :D
Tänkte bara fråga om ni vet eller har koll/någon aning om hur mycket det kostar att ha häst på sin egen gård?? Jag tänkter då på mat, strö mm + de "vanliga kostnaderna" så som hovs osv. Förstår att det beror på vart i landet man bor, men om ni har ngn koll eller egen erfarenhet, så skriv gärna in det och vart ni bor ngn stans.

JÄTTEtacksam över svar!! :bow:
Jag föder upp araber på egen gård och har hästarna i firma. Förra året (2007) hade jag i snitt 7 hästar (från ett år och uppåt).

Halva året gick de ute dygnet runt, men tillskottsfodrades (mer på hösten). Halva året på box nattetid ca 12 timmar.

De flesta är oskodda, förutom en som är helskodd.

Vi köper in allt, men har mycket bra bete hela tillväxperioden.

Mina driftskostnader för enbart hästarna (inga kostnader för stall, hagar och gård ingår) uppgick till ganska precis 100 000 kr + moms vilket ger i snitt knappt 1200 kr + moms per häst och månad utslaget på hela året = knappt 1500 kr inkl moms.

Fördelningen av kostnaderna såg då ut så här:

Foder (inkl alla tillskott): 44%
Spån: 13%
Hästvård (vaccinationer, veterinär, equiatriker, hästvårdsprylar): 13%
Hovslagare: 8%
Försäkring: 20%
Hästprylar: 2%

Carina på Silver Arabians

Lite *OT*
Alla ni som har eget hö och strö så det inte kostar något, vilken värld lever ni i?
Även om jag alla maskiner själv för att "göra" foder från egen mark så inte sjutton blir det gratis. Diesel och slitage på maskiner och traktor, balband och ev ensilageplast och nät är inte gratis. Inte heller insådd och gödning till vallen. För att inte tala om arbete som man får lägga ner på det och ev foderanalyser. Så gratis....tror inte det.

För mig är det gratis då jag inte betalar något för höet, arbetet eller material. så därför är mitt gratis!

vi har det bra du och jag, tänk vad mycket vi kan skämma bort våra pållar med nya grejer, istället för att lägga pengar på nåt så tråkigt som strö...:)

Precis :) stallet är inte vårt men min morfar .. så jag hoppas få ta över gården nån dag :angel:

Spån kan du få tag på hos en lokal såg, som jag. Där betalar jag max 100 kr/gång vilket innefattar allt mellan 10 till 20 säckar fullpackade säckar med spån. Använd dina kontakter och hör dig för! De flesta vill bara bli av med det medan andra gärna tar betalt. Bor du i Gävletrakten (om jag inte missuppfattade?) har du rätt stort utbud även om du får köra ngn mil.

Ang. grovfoder frågar du runt hos bönder, alt. sätter ut annonser på livsmedelsaffär, annonssidor eller likn.

Visst är det skönt när andra betalar :p

Immer

javisst är det skönt, dock betalar jag tillbaka på annat sätt än i pengar, jag hjälper till med en massa annat på gården, t.ex så kapar jag ofta ved och slänger in, städar, hugger i skogen, och en massa annat.

Tack så mycket för all hjälp!! :) Fortsätt gärna fylla på tråden!! :bump::bow:

Vi bor på egen gård och jag har två islandshästar.

Ett tips är att om man har egen gård och stall så kan man hyra in några i stallet. Vi gör det. Jag har genom det trevliga vänner att rida med, dela skötsel med och deras stallhyror hjälper till att försörja mina hästar. :) Vi köper in hösilage och spån ihop. Håller därigenom ner kostnaderna och har trevligt och kul ihop under tiden :-)

Jag har 2 hästar på egen gård.Stallet har vi byggt själv.Det är två stora varmblod.
kostnader:
hovslagare var annan månad:1200 kr för båda
två stora hölass 2ggr om året 8000 totalt
Dom går på bete på sommaen i en stor hage vi är inhyrda i tillsammans med ca 5 andra det kostar 500 kr
tandraspning runt 2000 kr
krafftfoder ty2000 på ett år(dom är inga storförbrukare)
Hagen byggde vi för runt 500(fick alla stolpar gratis av en granne)
spån SVINDYRT är det säkert 10000 om året...
Sen är det ju el till hage å stall men den ligger inte så farligt dyrt..

Sen kommer det ju andra kostnader som avmaskningar,utrustninng osv..
Men i eget stall slipper man ju iaf stallhyran;P

OJ inte förrens nu när jag frågade pappa märkte jag att jag överdrev lite med priserna:crazy: sorry:Phaha

Har min häst inhyrd
bet 1500 då ingår halm hö havre korn betfor
Detta är vad jag köper till
Linfrö pellets 120kr säck (räcker 6mån minst då hon bara får 2 dl om dan)
Morötter minst en förpackning veckan....
Mineraler osäker på pris men minst 300 räcker ett antal månader
Krafftfoder: Kraft 90 175 Kr Månaden
Hovlagare: 750 varannan månad
Försäkring varmblod: 263 månad
Vacc.: Årskostand

*kl*

Ett dräktigt fullblod och en British spotted pony....

Försäkring 184 kr mån
Hö a´500 mån (första skörd) Fri tillgång!
Mineraler (ingen aning vad det kostar.. :o)

Spån-Mycket gratis på bekants såg. :angel:
Hovslagare, tja sambo har egen firma med det, då han fixar den biten. :D

Hagmaterial, kanske 1000 kr om året?

Mina pållar äro billiga. :cool:

Jag har eget stall. Men 1 mil till stallet.

Skippar bensinkostnaderna..

Nu avrundar jag uppåt.
400 kr /Hö/hösilage
150 kr /foder som lucern, corn, mineraler
150 kr /linfröolja
100 kr /Bvitamin
Detta betalar jag varje månad. Men det blir inte fullt detta pris heller.

Hovis var 7-8 vecka 650 kr för omskoning.

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 325
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
606
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar