Vad kostar en häst/månaden.

Sv: Vad kostar en häst/månaden.

Stallplats med hö havre betfor halm 2200kr/månad
1450 bete med mineraler men utan betfor etc.

Hovis ca 600kr/7e vecka

Veterinären, just nu 1500kr på två månader pga vaccin. Kanske 100kr/mån utslaget utan skador.

Försäkring 99kr/mån.

Jag står på lösdriften och "totalkostnad" på vintern blir runt 2300kr/mån och 1600kr på sommaren.

Sen vill man ju ha saker, träna, kanske lägga till annat foder osv.

CosmicQueen skrev:
stallplats: 600.-
hö: 660.-
krafft: 300.-
vitamniner/mineraler: 100.-
spån: 200.-
hovlagare: 150.-
veterinär: 50.-

Detta är ca priser. Hästen skos var 8.de vecka(300.-) och veterinär är ju omöjligt att veta. Alltid händer det ju något. :crazy: men jag räknade på årliga vaccinationer utslaget per månad under 1 år.

Totalsumma: 2000.-

Hur i hela friden får du en hovslagare att sko en hel häst för 300 kronor ?????????????????????????????????????????

En "normal" taxa är minst det dubbla + reseersättning.

300 kr varav 60 kr i moms och sedan 30% i skatt ger ju bara 160-170 kronor för hela arbetet + material, vilket inte är mycket mer än vad en uppsättning skor och söm kostar att köpa in!

_Sweetheart_ skrev:
Funderar på att skaffa en foderhäst med en tjej och dela på den/kostnaderna.

Nu undrar jag, vad kostar eran häst:

enbart stallplats:
hö:
havre:
kraft:
vitaminer/mineraler:
spån:
hovslagare:
vetrinär:

tacksam för svar!

kallhyra stall: 600 kr/ månad
Hö ca 500 kr / månad
Havre ca 150 kr/ månad
Mineraler hm... typ 40 kr / månad? ( krafft miner blå)
Spån ca 200 kr 7 månad
Hovis 400 kr / månad
Försäkring 200 kr / månad
Ger även betfor, en 30 kg säck på granngården kostar 80 kr nånting, räcker länge.
Vet. är inget jag lägger undan pengar för varje månad. Jag har en liten buffert för det. Tänk på att kalkylerna för att ha häst nästan alltid spricker, det är alltid något som måste fixas eller köpas. Så ta i när du räknar efter! :p

enbart stallplats, hö, havre, kraft, vitaminer/mineraler, spån, de senaste två skoningarna har skoning ingått i det priset också =1100kr annars kostar en skoning föär mig 400-500kr var 6:e vecka. På sommaren betalar jag inget! (utom skoning)
vetrinär: vaccination/raspning en gång per år = ca800kr

sedan tillkomer utgifter för träning (ca 240kr/mån) och tävling för mig, fast på de flesta tävlingarna brukar vi få så pass med premier att det inte kostar något heller ;)

CosmicQueen skrev:
Min hovis tar 300.- för en skoning, men då står man för skor själv.

Låter alldeles för lite, hovslagarföreningens rekommenderade utpris inkl moms är på 840 kronor för en hel omskoning, då inklusive skor.

Tänk på att hovis måste betala både moms och skatt innan de får sin välförtjänta ersättning netto!

sjoberga skrev:
Låter alldeles för lite, hovslagarföreningens rekommenderade utpris inkl moms är på 840 kronor för en hel omskoning, då inklusive skor.

Tänk på att hovis måste betala både moms och skatt innan de får sin välförtjänta ersättning netto!
Tror du hon ljuger eller?

enbart stallplats: 1000 kr
hö: 450 kr
havre: 0 (han äter inte havre...)
kraft: 15 kr typ :p
vitaminer/mineraler: 150 kr
spån: 50 kr typ (torv)
hovslagare: 700 kr/gång (var 7:e vecka i genomsnitt)
vetrinär: vaccinationskostnader per år är ca 500

Sen försäkring 450 kr/mån o kostnader för träning, tävling *puh*

Det är väldigt olika priser på stallkostnader och kostnad för att sko häst beroende på vart man bor i sverige. I stockholm kan man få betala upp till 1000kr för att sko, medan man i norrland kan komma neråt 300-400 kr. Veterinärkostnaderna är skyhöga (även om man har försäkring). Tog upp disriktsveterinären till min häst på jourtid, det blev en kostnad på 1800 kr. Detta fast hon inte kunde göra någonting...
Det är bättre att räkna för högt än för lågt...

Runt 2500 i månaden skulle jag räkna med. Då tillkommer ju även resekostnad till och från stallet och träningskostnader. :)

enbart stallplats: 1200/mån (sommar 500)
hö: ingår i hyran, men köps in för 1-1,70 kr/kg
havre: ingår i hyran, men köps in för 1 kr/kg tror jag
kraft: har ej
vitaminer/mineraler: kanske 300-400 kr/mån, hon får mineraler, örtblandning, Enzion (biotin), vitlökspulver, B-vitamin på våren
spån: har torv, som ingår i hyran. vet ej vad det kostar
hovslagare: 600 kr/gång (helskoning), typ 750 när han lägger på snösulorna
vetrinär: olika ju, en vaccination ca 500

Bor på landet o får därmed allt relativt billigt om man jömför med större stall i städerna!

stallhyra: 750:-

hö: ca 600:-

kraftfoder (egen müsli-blandning): ca 250:-

vitaminer/mineraler m.m: vid behov, ca 50:- i genomsnitt

spån: ca 120:-

hovslagare: ca 200:- (barfotahäst)

veterinär: vaccination ca 500:- per år. Har hittills haft veterinärkostnader på ca 4000:- i år p.g.a. skador i hagen!

Sen tillkommer försäkring, ca 300:- per månad, samt träningar, ca 300:- per månad... Och en ny sadel som var tvunget... pust :crazy:

Blir väl ca 2,500:- i månaden... Och ändå tycker man det lika kul :idea:

helinackordering:2300
hovslagare: 1000kr/år (verkar min barfota häst 2 ggr/år för 500/gång)
vetrinär: ca 1000kr/år

jag brukar räkna med ca 3000 i månaden då jag alltid köper saker å sånt, sen slår man ju ut hovis å veterinär å så...

Vill egentligen inte räkna på detta för det kan lätt bli lite ångestframkallande. :) Men så här ser det nog ut med handen på hjärtat:
Stallplats: 1300:- Då ingår in- och utsläpp och fodringar.
Hö: 700:-
Krafft:- 300:-
Havre 60:-
Betfor 40:-
Spån: 200:-
Hovslagare 400:- (800 var 7 vecka)
Utrustning: minst 300:-
Träningar: 600:-
Försäkrning 360:-
Morötter 100:-
Mineraler, vitaminer, saltsten mm 100:-
Hjälp, vill INTE räkna ihop detta men det blev..............................4460KR I MÅNADEN!!!!! Det är halva min lön det!!! Tur att inte den äkta hälften ser detta... :o

Enbart stallplats: 3000
hö: Ingår
havre: Ingår
kraft: ca 300
vitaminer/mineraler: ca 300
spån: Ingår
hovslagare: 750
vetrinär: Ingen aning =)

scarlettlady skrev:
Tror du hon ljuger eller?

Nej, men det låter ganska misstänkt. Det låter inte helt otroligt att det begås två stycken lagbrott varje gång denna häst skos. Dels en som köper en tjänst för svarta pengar och en som tar emot svarta pengar. :mad:

Men givetvis MÅSTE det inte vara så, men då tycker jag synd om hovslagaren som får så dåligt betalt för sitt arbete! :cry:

I mitt nya stall betalar vi endast kallhyra, och står för allt annat själva.

enbart stallplats: 350 kr/månad, plus 20 till stallkassan
hö: 1,70/kg, går ca tio kg per dag
havre: ger korn, 1 kr/kg helt, krossar själv
kraft: just nu Krafft rehab, ca 7 kr/kg
vitaminer/mineraler: kanske 50 kr/månad för mineraler
spån: har halm, 70 öre/kg, går åt i snitt 5 kg/dag
hovslagare: verkning 300 kr var sjätte vecka. Så 200/månad
vetrinär: vaccination 5-600/år, sen kan det ju bli hur mkt som helst om ngt händer

Försäkring tillkommer ju, 400/månad.

Jag har två hästar men skriver vad min häst som rids kostar;
enbart stallplats: 500:- (el o vatten ingår allt annat sköter man själv)
hö: Använder mest hösilage och betalar då 250:-/månad
foder:fibergi bas går 1 säck/månad 160:-, 1 säck korn 80:-, 1/3 säck betfor 30:-, 1/3 säck lusern pellets 40:-
vitaminer/mineraler: 50:-
Halm: 100:-
hovslagare: Verkar nästan bara, blir då 250:- varannan månad
vetrinär: olika.
Försäkring: runt 100:-

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 842
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 910
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar