Sv: Vad kostar en häst/månaden.
enbart stallplats: Eftersom vi har egen gård så är det underhållet som kostar. El, vatten, påbättringar o. dyl. Jag brukar räkna med ca 700 kr/mån utslaget på hela året.
hö: Oxå eget. vi har ensilage. Ca 200 kr /bal. 1 bal /mån /häst. men då räknar jag inte med gödsel och utsäde el diesel. Så säg ca 250 kr /mån
havre: Eget. Jag räknar med ca 1,30 kr /kg. varje häst får ca 0.5 kg/dag. Mer om de är dräktiga. Säg att det blir ca 20 kr/mån. Då ger jag hel havre, så krossen kostar inget.
kraft: 1 säck krafft räcker jättelänge, säkert 3 månader... Det ger jag bara om gräset är dåligt, och då blir det enbart krafft, alltså inga mineraler eller havre. Har ingen koll just nu vad säcken kostar tyvärr...
vitaminer/mineraler: 1 säck räcker länge här oxå, och jag har mineralstenar i hagen. Har ingen riktig koll vad de kostar just nu.
spån: Använder halm, och kostar ca 50 kr/månad. Går på samma konto som havren eftersom vi bara använder havre halm.
hovslagare: 150 kr/häst, och ca var 10 vecka. Lite olika mellan hästarna. vissa oftare andra mer sällan. Jag verkar bara.
vetrinär: Jag har ett särskillt konto till honom
Ca 3000 om året räknar jag med, men ibland blir det ingenting, ibland massor. Som nu med chipmärken och vacc och allt (1 häst: 900kr). men vacc 1 ggr /år ca 200/häst. det är utslaget eftersom man vacc mot stelkramp var tredje år.
Det är säkert många som tycker att detta är billigt, men lägg ihop det och arbetet med hästarna, så blir det rätt mycket. Dessutom kostar även utrustningen, vattenkoppar, stängsel, betesskötsel och en massa annat oxå pengar... Fodret är det billigaste för mig, därför har jag inte snorkoll på det mer än just en gång om året = deklarationen