Vad kostar en häst/månaden.

S

_Sweetheart_

Funderar på att skaffa en foderhäst med en tjej och dela på den/kostnaderna.

Nu undrar jag, vad kostar eran häst:

enbart stallplats:
hö:
havre:
kraft:
vitaminer/mineraler:
spån:
hovslagare:
vetrinär:

tacksam för svar!

Sv: Vad kostar en häst/månaden.

stallplats: 600.-
hö: 660.-
krafft: 300.-
vitamniner/mineraler: 100.-
spån: 200.-
hovlagare: 150.-
veterinär: 50.-

Detta är ca priser. Hästen skos var 8.de vecka(300.-) och veterinär är ju omöjligt att veta. Alltid händer det ju något. :crazy: men jag räknade på årliga vaccinationer utslaget per månad under 1 år.

Totalsumma: 2000.-

enbart stallplats: 250 - 350 kr beroende på om det är sommar el. vinter
hö: 1 kr/kg
havre: 0 kr eftersom jag inte ger havre
kraft: samma som ovan
vitaminer/mineraler: ger mineralslick i bytta. Den varar länge. Kommer inte ihåg priset dock.
spån: 0 kr. Hämtar gratis på såg.
hovslagare: 750 kr var 8:de vecka
vetrinär: hon har inte kostat mig något ännu :D , men ska snart vaccineras och det går väl på ca 300 kr (1 ggr/år).

Vintertid betalar jag nog ca 1000 kr/månad för min häst. Och så tillkommer ju ca 200 kr/månad för försäkring (men det betalar väl antagligen inte ni om ni ska bli fodervärdar).

Senast ändrad:

enbart stallplats: 700
hö: ingår i stallhyran, fri tillgång i hagen
havre: 60 kr
kraft: Hippo. 119 kr
vitaminer/mineraler: typ 100 kr
spån: min går ute nu
hovslagare: 600 denna månad(skoning runt om)
vetrinär:500 denna månad
försäkring: 130 kr
träning: minst 300 kr
utrustning: olika
korn: 100 kr
Summa: 2609 kr denna månad bara.

I runda slängar, utslaget på hela året: 2000 i månaden.
Mer eller mindre varje månad beror ju på tex vetrinär/tandläkare/träningar/hovslagare osv.

Jag betalar ca 3000 i månaden allt som allt med hovslagare och försäkring.

Sen tillkommer veterinär om man har otur.

Stallplats: 1000:- (nu får jag det billigare efetrsom jag jobbar på gården annars är det 1700:-)
Allt ingår i hyran, kraftfoder, hö, mineraler, saltsten.
Paddock: 100:-
Hovslagare: ca:700:- var 7:e vecka (har ny hovslagare som inte har skot hästen än men det ligger väl på 700:-+ extra eftersom min häst måste ha hårdsvetsade skor)
Veterinär: vet ej har inte behövt ta ut veterinär än.
Utrustning: denna månad 3000:-

enbart stallplats: 550:- kallhyra
hovslagare: 300:- för verkning
vetrinär: Grundvacc + botulism = 650:-, ej inkl. utkörningsavgift

Med in-utsläpp, kallhyra, strö, hösilage blir allt 1100:- Ej kraftfoder just nu, går på "bete".

enbart stallplats: 2500 inkl in/utsläpp fodringar mm.
hö: 3 kr kg
havre: köper in eget foder för ca 500 kr mån
kraft: se ovan
vitaminer/mineraler: se ovan
spån: 80 kr bal
hovslagare:800 kr
vetrinär: beror på vad besöket avser :) grundtitt 350 kr

Hm..ja, om vi ska räkna denna månad för mina hästar så blir den inte rolig. :crazy:

Vetbesök till åringen 775.-
Penicillin 475.-
Verkning 200.-
Skoning av vbl 300.-
Skor 200.-
Vetbesök 1800.-
Plus veträkning från ATG kliniken som jag ej fått ännu, men den lär vara på runt 3000.-

Så, med ordinare kostanden på 2000.- månad/häst så kostar mina hästar mig ca 10.000.- denna månad. :crazy: :crazy:
Roligt nästan jämt...

Lite lär jag få tillbaka på föräkringen, men det lär nog inte bli mer än 1000-2000.-, om ens det...

enbart stallplats: 0 kr (har dem hemma ;) ). När vi har inackoderingar brukar vi ta 700 kr.
hö: ca 700
havre: 42 kr
korn: 76,50 kr
betfor: 47 kr
vitaminer/mineraler/b-vitamin: 89 kr
spån/torv: ca 300 kr
hovslagare: 700 per skoning
veterinär: jag har relativt friska hästar, men den ena behöver tandvård i gång var 6:e månad vilket går på ca 1 000-1 500. Men ett snitt kan väl ligga på ungefär 300 kr med vaccinering, raspning, avmaskning och såna grejer som är fasta rutiner.
utrustning: denna månad, 700 kr än så länge (Strömsholms "fel" ;) ). Snitt på det är 500 kr per månad.
Vilket ger ett total på ca 2754,50 kr i vanliga fall och denna månad (med speciallvård av tänder och extra utgifter på utrustning :p ) 4154,50 kr (som tur var är detta bara ena hästen, den andra har gått på "normalkostnad" denna månad).

enbart stallplats: 700:- (lösdrift)
hö: 500 ca
havre: 0
kraft: 0
vitaminer/mineraler: 0 (ingår i stallhyran)
spån: 0
hovslagare: 300 (verkar enligt strasser)
vetrinär: än så länge 0
utrustning: väldigt låga kostnader...köper inte så mkt längre. ett nytt hackamore blev det den här månaden...det gamla hade gjort sitt

summa: 1500 kr

enbart stallplats: 2200:-
hö: Ingår i stallhyran
havre: Äter inte havre
kraft: 350:-
vitaminer/mineraler: Ca 100 :-
spån: Ingår i stallhyran
hovslagare: 250 :-
vetrinär: Hum... Hittills har jag lagt ut över 20.000 kr på det senaste halvåret. Men den största delen fick jag tillbaka på försäkringen.

Priserna varierar ju på vart i landet man har sin häst, hur lätt (svårt) det är att få tag i foder av bra kvalité som också är avgörande för priserna osv. Även hovslagare tar ju mer betalt i t.ex. Stockholmstrakten än vad de kanske gör om de håller till på någon mindre ort i landet. Så är du intresserad av foderhäst så tycker jag du borde kolla runt och jämföra priserna i olika stall i närheten som kan vara av intresse när du skaffar häst, ring runt till olika hovslagare och kolla vad de tar osv.

Men jag betalar i alla fall:
enbart stallplats: 600:-
hö: 275:- (hösilage), fri tillgång
havre: ca 125:-
kraft (betfor, kli, korn): ca 200:-?
vitaminer/mineraler: vet ej ? 30:- i genomsnitt kanske (får kraft miner blå, b-vitamin vid fällning)
spån: 125:- (har haft torv dock.) ska byta till spån i höst, kommer kosta ca 200:-
hovslagare: 300:- mån (skos var 8:e vecka, halvskoning då)
vetrinär: inga direkta utgifter har det väll hittills blivit på den fronten. eller jo, jag har varit inne på atg med henne en gång för att försäkra mig om att hon inte var dåligt (men det var ok!) det kostade ca 600:- för de att kolla henne då, sen så kostar väll vaccinationen ca 300:-, avmaskning kostar nån hundralapp ? och tänderna kanske också kostar några hundra att kolla? men det är ju kostnader man betalar per år oftast och inget som man lägger ut pengar på varje månad så.. men igenomsnitt kanske 50:-/månad
försäkringen kostar också ett par hundra
och jag betalar just nu 100:-/månaden för anläggnignsavgift (har ridhus och ridbanor på anläggningen)

Men just nu går hon på bete. Men till hösten blir hon lite dyrare i drift för stallhyrorna ska höjas, vi får veta mer om detta på söndag då vi har stallmöte. Sedan kommer jag ändra på fodret en del i höst också. Hon kommer stå på både hö och hösilage, sedan ska jag gå över till spån men jag ska införskaffa en gummimatta först att ha i boxen.
Och sedan så kommer hon äta Hestekrafft samt havre, korn och lite betfor. Men då kan jag strunta i att ge mineralerna och andra tillskott, kommer möjligen ge lite vitaminer då hon sätter samt fäller päls.

enbart stallplats: 1500 kr
hö: 1,5 kr/kg, 10 kg dag * 30 dagar * 1,5kr = 450 kr
havre: 45 kr för 30 liter. Äter ca 2 liter per dag = 90 kr
kraft: Nope
vitaminer/mineraler: Chevinal, vad kan det kosta...? 400kr så räcker det i 100 dagar typ.
spån: 54 för en. Ca 6 spån i månaden 54*6= 324 kr
hovslagare: 350 kr/mån. Skos varannan så det blir 700 kr/gång.
vetrinär: Vad kan det bli om man slå ut det..? Vi säger 100 kr/mån.

Bete kostar 1000 kr/mån.

Det brukar landa runt 2500-3000 kr i månaden.

enbart stallplats: 3500kr inkl allt utom tillskottsfoder.
hö: - ingår i hyran
havre: - ingår i hyran
kraft: - ingår i hyran
vitaminer/mineraler: 150-160kr /månad kanske
spån: - ingår i hyran
hovslagare: c:a 600kr
vetrinär: oj, hittils är det nog 100-200kr i månaden. Inget större har hänt. men jag sätter undan lite extra för eventuella akutsituationer.

enbart stallplats: 1600kr
hö:ca.600kr (delar hö med två andra så det blir 200kr/m
havre:45kr
korn: 50kr
betfor:49kr
mineraler:100kr
torv: 400kr ungefär (vet ej hur många balar jag änvänder men räknar med att alla balar tillsammans på en månad blir 400kr)
Hovslagare: 0kr ( då jag har min häst barfota året om så nu är hennes hovar finfina:D behöver endast verka dom ibland och det brukar en istallet hjälpa mej med gratis.)

brukar vara mellan: 2400-2700kr i månaden.

(fast blilligare när hästen går ute på sommaren då kostar det ändast 450kr i månaden)

enbart stallplats: Eftersom vi har egen gård så är det underhållet som kostar. El, vatten, påbättringar o. dyl. Jag brukar räkna med ca 700 kr/mån utslaget på hela året.

hö: Oxå eget. vi har ensilage. Ca 200 kr /bal. 1 bal /mån /häst. men då räknar jag inte med gödsel och utsäde el diesel. Så säg ca 250 kr /mån

havre: Eget. Jag räknar med ca 1,30 kr /kg. varje häst får ca 0.5 kg/dag. Mer om de är dräktiga. Säg att det blir ca 20 kr/mån. Då ger jag hel havre, så krossen kostar inget.

kraft: 1 säck krafft räcker jättelänge, säkert 3 månader... Det ger jag bara om gräset är dåligt, och då blir det enbart krafft, alltså inga mineraler eller havre. Har ingen koll just nu vad säcken kostar tyvärr...

vitaminer/mineraler: 1 säck räcker länge här oxå, och jag har mineralstenar i hagen. Har ingen riktig koll vad de kostar just nu.

spån: Använder halm, och kostar ca 50 kr/månad. Går på samma konto som havren eftersom vi bara använder havre halm.

hovslagare: 150 kr/häst, och ca var 10 vecka. Lite olika mellan hästarna. vissa oftare andra mer sällan. Jag verkar bara.

vetrinär: Jag har ett särskillt konto till honom :D Ca 3000 om året räknar jag med, men ibland blir det ingenting, ibland massor. Som nu med chipmärken och vacc och allt (1 häst: 900kr). men vacc 1 ggr /år ca 200/häst. det är utslaget eftersom man vacc mot stelkramp var tredje år.

Det är säkert många som tycker att detta är billigt, men lägg ihop det och arbetet med hästarna, så blir det rätt mycket. Dessutom kostar även utrustningen, vattenkoppar, stängsel, betesskötsel och en massa annat oxå pengar... Fodret är det billigaste för mig, därför har jag inte snorkoll på det mer än just en gång om året = deklarationen :)

enbart stallplats: 1600 kr
då ingår hö, spån, korn, havre samt in och utsläpp

vitaminer/mineraler: 150 kr
övrigt kraftfoder 100 kr
hovslagare: 100 kr
Går på 200 spänn var 8:e vecka med nya skor runtom

veterinär: ?
Svårt att säga, blir klumpsummor oftast som är svåra att slå ut.

försäkring 200 kr

Landar väl på just ovanför 2000 kr per månad med det nödvändiga. Sen tillkommer ju träningar (ca 150 kr per vecka) samt en massa "onödig" shopping när man stup i kvarten måste ha ett nytt schabrak eller nåt annat oumbärligt.

Stallplats: 1200:-/mån året om (har då tillgång till boxen även under betessäsongen, bra bete sommartid ingår)

Hö: Hö och/eller hösilage ingår i stallhyran

Kraftfoder: Havre ingår i stallhyran

Mineraler: ca 50 kr/mån

Strö: Torv ingår i stallhyran

Hovslagare: ca 500 kr/mån

Försäkring: ca 200 kr/mån

Veterinär: Brukar ta ut veterinären en gång per år för vaccinationer och koll av tänder. Kostar 500-1000 kr beroende på om något behöver göras med tänderna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 145
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 842
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 910
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar