Vad kostar en betäckning med en nordsvensk?

Ramona

Trådstartare
Efter en gedigen diskussion idag om kallblod och dess värde, så undrar jag vad en betäckning går på med en nordsvensk?

Jag hittar massor med hingstar att betäcka med, men inga priser? Är det olika priser beroende på vem som ringer, eller?

Språng? Levande föl?

Sv: Vad kostar en betäckning med en nordsvensk?

Detta skiljer sig lite från hingst till hingst.....
Tyvärr så står inte priserna i katalogen, vilket jag tycker att det skulle göra!

Jag vet att levande föl avgift förekommer, men det är inte vanligt och det ska inte skilja på vem som ringer och är intresserad av hingsten!
Av någon outgrundlig anledning så kommer det heller inte ut kataloger varje år, vilket jag tycker är MYCKET tråkigt. Hingstar säljs, dör, flyttar, nya kommer till....

En betäckning kostar runt 2 - 5000 kr i språng (garderar mig lite där), sen tillkommer dygnsavg 20-50 kr per dygn och avg till SH, 250 kr.

Tack för svar!

Det är enligt mig mycket konstigt att det inte finns priser på hingstarna någonstans. Det borde ju vara i allas intresse att det stod så mycket som möjligt om hingstarna, för stoägarnas skull liksom.

Japp, håller med dig, mycket märkligt!

Tycker fö att betäckningarna är aldelles för billiga....

Hej när jag betäckte min nordsvensk 2008 så betalade jag 1500 kr i språng. I år så betalade jag 2500 kr i språngavgift. Det varierar nog lite.

finns några fina nygodkända i Ljungskile:) varav en med ganska fräscht blod med avseende på att det är ganska mycket samma blod på stona och hingstarna här, men denna är köpt norröver

Men betalade du ingen annan avgift än språng? Levande föl? 90-dagarsavgift?

Kostade hingsten 2500:- allt som allt?

På nordisarna är det som sagt ganska ovanligt med andra avgifter än språngavg.
+ moms då naturligtvis.

Priserna borde absolut höjas och fattar inte heller varför det inte står nånstans vad det kostar att betäcka med en hingst. Det är liksom så "hemligt>" hingsthållarna emellan, har hört en gång att "vi ska inte konkurrera med varann", argumentet varför inte priserna står nånstans.

Varför ska betäckningsavgifterna höjas, när det inte går att sälja fölen för några större summor? Det måste vara svårt att få ihop ekonomin och gå plus om man ska räkna in vad det kostar att ta fram ett föl/unghäst av Nordsvensk Brukshäst.

Den första betäckningen kostade språnget 1500, stoavgift 250 och 100 kr/dygnet. Där blev det ca 2500 kr när jag hämtade hem henne.

Där vi var detta året kostade språnget 2500 kr, 395 kr stoavgift och 30 kr/dygn. betalade 3200 kr när jag hämtade henne. Har inte betalat någon 90 dagars avgift på något av ställena.

Varför ska betäckningsavgifterna höjas, när det inte går att sälja fölen för några större summor? Det måste vara svårt att få ihop ekonomin och gå plus om man ska räkna in vad det kostar att ta fram ett föl/unghäst av Nordsvensk Brukshäst.

Därför att jag ser hellre kvalite än kvantitet.

Det verkar inte vara NSV-föreningens huvudsyfte, kanske? ;) Fler föl för att bevara beståndet!

Fast NSV-föreningen ska val knappast lägga sig i och sätta någon typ av prisstandard på betäckningar. Det låter som kartellbildning utan dess like!

Fast NSV-föreningen ska val knappast lägga sig i och sätta någon typ av prisstandard på betäckningar. Det låter som kartellbildning utan dess like!

Nu lägger sig inte FNH i någon prissättning överhuvudtaget, men jag måste ändå fråga vad problemet skulle vara med det? Fjordhästföreningen har ju till exempel rekommendationer för vilka priser det är lämpligt att lägst hålla vid försäljning av fjordhästar, är det någon skillnad?

Jag betäckte förra året.

Då kostade det 2000+stoavgift och moms.
Då fick hon gå hela sommaren. Det var dock ingen direkt anläggning och jag var inte så nöjd nu i efterhand med hanteringen.

I år ska hon till en väldigt seriös hingsstation och där kostar det 2500+moms. Där finns stall, tillgång till veterinär och ultraljud och hela köret. Känns jättebra. 30kr/dygn tror jag det var, utöver brunsten har jag för mig. Om de går kvar mellan brunsterna alltså.

Lite andra hingstar jag kollat med tog 4000. Så det är väl däromkring priserna ligger.

I år ska hon till en väldigt seriös hingsstation och där kostar det 2500+moms. Där finns stall, tillgång till veterinär och ultraljud och hela köret. Känns jättebra. 30kr/dygn tror jag det var, utöver brunsten har jag för mig. Om de går kvar mellan brunsterna alltså.
Tänk vad billigt det är i jämförelse med halvblod som jag normalt sysslar med.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 635
Senast: cassiopeja
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 317
Senast: Masse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 194
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat