Vad kostar det?

fridiz

Trådstartare
Hej mitt namn är Frida.
Jag har ingen egen häst & har aldrig haft. Men har ju ridit jätte mycket och rider fortfarande men jag undrar vad kostar det att ha en foderhäst i måndaden? Jag vill inte ha en egen häst men jag funderar på att skaffa foderhäst men vad kostar det på ett ungefär för jag har inte ens ett hum om vad det borde kosta ;)

Tacksam för svar // Frida
 
Sv: Vad kostar det?

Räkna gärna med allting runtom hästen, likväl som foder, stall, veterinär osv.
 
Sv: Vad kostar det?

Hej mitt namn är Frida.
Jag har ingen egen häst & har aldrig haft. Men har ju ridit jätte mycket och rider fortfarande men jag undrar vad kostar det att ha en foderhäst i måndaden? Jag vill inte ha en egen häst men jag funderar på att skaffa foderhäst men vad kostar det på ett ungefär för jag har inte ens ett hum om vad det borde kosta ;)

Tacksam för svar // Frida

Hej
Beror ju helt på hur ert kontrakt ser ut, vad ni kommer överens om:)

Stallplats
Mat (hö kraft mineraler)
Försäkring
Prylar/ utrustning
Träningar/ anläggningskort
Hovslageri
Transportkostnad (hemmet-stallet)

Ev veterinärkostnader/tandvård/ Equiterapeut

Lägg ihop detta så har du ett hum om vad det kan kosta.
Lycka till! Amelia
 
Sv: Vad kostar det?

Allt är ju avhängigt hästen dvd ras, bruksområde/ utb nivå erc. Och vilken typ av stallplats du har. En lättfödd ponny äter ju för mindre än ett svårföttt halvblod. Skiljer kanske en sjuhundrade kr.. Har du ett bra hö sparar du enorma summor per år. Försäkringspremien kostar mig 900kr i månaden. Min ponny kostade väl en tredjedel.. Ja du förstår nog :)
 
Sv: Vad kostar det?

Jag betalar för min egen häst varje månad:

Stallplats inkl hö 1630
Kraft 100
Hovslagare 500
Försäkring 200
=ca 2500 i månaden, sen är de ju en del utrustning men det är väldigt olika från månad till månad.
 
Sv: Vad kostar det?

Kolla runt i området vad dom tar för fullservice och lägg på övriga kostnader.... sen kanske du vill rida för tränare? tävla? med mera så det får du också ta i beräkningen.
 
Sv: Vad kostar det?

Det beror mycket på var du bor någonstans. I Stockholm där jag bor är 3 500 - 5 000 normala priser för uppstallning. Ovanpå det ska du lägga kostnader för hovslagare och allt annat.
 
Sv: Vad kostar det?

Hej!

Håller med ovanstående. Det beror helt på var man bor, hur man har hästen, hur mycket man vill träna/tävla och hur snål man är.

Jag har stått i stall med kallhyra endast- kostade 900/månad. På det kom mat för ca 500/månad, strö för kanske 200 (lösdrift så vi delade).

För mig är just nu stallhyra (3000/mån inkl allt utom mockning) dyrast. Efter det är det hovslagare 1200 var 5e vecka, får nog snart gå ner på 4 veckor igen, pållan växer i hovarna så det knakar. Sen extra foder ca 220/månad. Försäkringen ligger på ca 5000/år. Veterinärräkningar är svindyra- senaste vaccinationen gick 1 spruta med bara hästinfluensa på 1000 kr.

Träningarna brukade gå på mellan 300 och 400 kr, dressyr varannan vecka och hoppning varje. Nu har vi inte tränat på snart 2 år då pållan varit skadad.

Så, det är bara att sätta sig ner och räkna på vad det kostar i området, vad man vill göra med hästen och vad man kan vara utan. Själv har jag valt bort onödig utrustning och har bara det nödvändigaste.

/Lavinia
 
Sv: Vad kostar det?

Min ena häst är ett lättfött sto som är 150 cm i manken. Hon kostar mig ca 1700 kr i månaden förutom stallhyra. I det ingår:
Kolla masken.
Försäkring.
Skoning.
Munkoll och vaccination.
Hö.
Torv.
Mineraler.
E-vitamin.
Linfröolja och ytte pytte proteintillskott.
Då jag har henne i mitt eget stall så blir kostnaden för box, hage, el, vatten, hagmaterial osv ca 700 kr/månad. Lånet för stallet ligger på ca 500 kr/box.
Jag har tur och köper mitt hö billigt av en bonde i min närhet. Han tar 1,40 kr/kg inklusive hemtransport om jag köper hela årsförbrukningen direkt ifrån vallen. Grovfoder kan lika gärna kosta 4,50 kr/kg beroende på var man bor och vilka kontakter man har.
Försäkring för transporten kostar 350 kr/år och 360 kr (om jag inte minns fel) vartannat år för besiktning. Vad transporten tappar i värde/år har jag inte brytt mig om att räkna ut.
Jag sparar också 500 kr/månad och häst som går till ny utrustning och veterinärkostnader.
Om du vill träna så får du lägga på den faktiska kostnaden och glöm inte ev. hyra för transport och bensin till bilen.

Om du ska ta en häst på foder så se till att hästen har en riktigt bra försäkring så att du inte står där om något händer. När jag har tagit hästar på prov inför köp så har jag tagit en egen försäkring om jag har tyckt att den försäkring som redan finns inte täcker tillräckligt mycket. Det rinner iväg snabbt om t.ex inte medicin och veterinärens resor ingår i försäkringen. Bara en flaska metacam (smärtstillande och antiinflammatorisk medicin) kostar över 800 kr/flaska och då är det en ganska billig medicin och framförallt väldigt vanlig vid div. skador, sjukdomar och hältor. Det gäller att ha en buffert för oförutsedda händelser så att man inte står där och inte kan betala om något händer. Man måste också kunna köpa en ny sadel om den gamla inte passar längre för även om du tar en häst på foder så är det vanligt att utrustning inte medföljer eller att ägaren inte vill köpa en ny sadel som passar dig och hästen om den ändrar sig. Att sadeln ska passa både dig och hästen perfekt är ett måste för annars blir det dyra veterinärvårdsräkningar istället när hästen får ont i ryggen eller blir halt.

Lycka till!
 
Sv: Vad kostar det?

Min häst kostar mig 1700 i kallhyra (centralt stall med ridhus, utan service vi hjälps åt med allt), ca 300 kr i strö, ca 1000 kr i mat i månaden + 1000 kr i skoning var 6e vecka, träningar och tävlingar, vaccination och andra ev veterinära åtgärder. Brukar räkna ett snitt på ca 4000 kr/månad
 
Sv: Vad kostar det?

Beror väldigt mycket på var i Sverige man bor. Vi betalar ca 5000:- i månaden i stallhyra (Stockholm). Sedan tillkommer hovslagare, veterinär, en del foder, träning, utrustning etc. Så kanske 6 000-7 000:- per månad i snitt.
 
Sv: Vad kostar det?

senaste vaccinationen gick 1 spruta med bara hästinfluensa på 1000 kr.
/Lavinia

Hjälp, det var ingen billig spruta det!!

KL
Som flera andra påpekat är det svårt att säga något om stallhyra eftersom det varierar så oerhört mycket beroende på vart man bor. För min del ser kostnaderna ungefär ut enligt följande (bor i sthlms-trakten):

Stallhyra (inkl. allt utom mockn.): 4300kr/månad
Hovslagare: 1100kr var 7: de vecka
Försäkring: 700kr/månad

Utöver dessa mer "fasta" kostnader tillkommer tandläkare vartannat år vilket brukar gå på ca 1500kr eller mer, vaccinationer ungefär 1000kr/år, träningar 400kr/gång, oförutsedda veterinärräkningar kan kosta hur mkt som helst.

Men utslaget på ett helt år blir kostnaden per månad för min lilla häst ca 7000kr. Då finns det ett litet utrymme medräknat för oförutsedda vet.avgifter tex.
 
Sv: Vad kostar det?

Det kostar ju oftast inte så mkt med själva sprutan men att få veterinären till stallet.

Sist jag vaccinerade tre av mina gick det på 1700kr och då var själva sprutorna bara 450kr, resten är resor, inställelseavgift osv. Ändå billigt för de kom till mig när de ändå var i närheten. Nästa vecka ska de sprutas igen och då blir det nog snarare 2700kr för som det ser ut just nu så har de inga besök i närheten. Och för mig blir det inte så mkt billigare att frakta 3 kusar till veterinärstationen.

*kl

Det kan som sagt kosta hur mycket som helst.
 
Sv: Vad kostar det?

Hehe, då är jag med! Tänkte inte på rese/inställelseavg. Vaccinerade på kliniken sist när jag ändå var där och då kostade ju bara sprutan :)
 
Sv: Vad kostar det?

Vet som sprutade min bodde typ på granngården. En spruta brukar inte riktigt ligga på 1000, vanligast är ca 400 (eller när vet glömmer ta betalt- ingenting!). Jag höll ärligt talat på att trilla av pinn när jag läste fakturan (och då hade vet ändå missat ta med spruta mot botulism, trots att jag bett hen).

/Lavinia, vaccinerar oftast på klinik, vi brukar ändå vara där när det är dags.
 
Sv: Vad kostar det?

Jag har två ponnyer, varav den ena är på foder.

Det ägaren betalar är
Sele
Grundvaccinationerna (jag står för den årliga vaccinationen)
Premien för försäkringen

Resten står jag för - stallplats, täcken, träns, strö, diverse förbrukningsvaror, mat, träningar, tävlingar, hovslagare, tandläkare, veterinärkostnader som inte täcks av försäkringen, grimmor. Allt som behövs för att kunna ha en levande välmående ponny, som behövs och/eller som jag vill köpa till ponnyn av någon orsak.
 
Sv: Vad kostar det?

Hur gammal är du och vad innebär ridit jättemycket?
Är det ridskola eller ridning på kompishäst ibland.
Jag rider 6 dagar i veckan sen 14 år tillbaka och det är för mig normal ridning på hobbynivå.
Men ridningen är ju förstås inte lika viktig som att man kan sköta en häst med allt vad det innebär.
Har man inte kunskapen själv så är man inte klar att ta hand om en häst 100%.
Finns ställen där man kan hyra häst 1 eller flera dagar i veckan.
Det kan vara en bra start på att känna hur det är att ta hand om en häst.
 
Sv: Vad kostar det?

Jag räknar med att min häst kostar ca 6 000 kr/mån inkl träningar, foder, stallplats, skoning, vet, försäkring, strö, utrustning etc. Det enda som skulle kunna räknas bort om jag inte ägde honom, utan hade honom på foder, är väl försäkringen på 1 000 kr/mån.
 
Sv: Vad kostar det?

Jag betalar ca 2000 kr/månaden på min häst. Plus vissa månader med vaccination och försäkring. Men det brukar ju ägaren kunna stå för. Men det blir mkt dyrare om du står centralt eller i en stor stad Jag bor i en byhåla så stallhyran ink. hö och spån kostar bara 1600 kr med alla in, utsläpp. Samma sak kanske hade kostat 3000 kr i en annan ort.
 
Sv: Vad kostar det?

För några år sedan räknade jag ut att mitt "hästeri" i snitt låg på 5000:-/månad.

Då räknade jag med ALLT, träningar, försäkringar, veterinärkostnader (fördelat på året), extra foder etc.

Hade jag varit tävlingsintresserad hade kostnaden varit ännu högre. :)
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 627
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 961
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
1 004
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp