Vad kostar det?

Sv: Vad kostar det?

Fast i en annan tråd har du ju en c-ponny, borde du inte veta vad det kostar i så fall?
 
Sv: Vad kostar det?

foderhäst kostar lika mycket som en egen häst - inköpandet av hästen :p.
liten formel;
räkna minst 2kr kg på hö
80kr för en spånbal
kolla upp närmsta stall och kolla vad de tar i månaden för boxhyra.
om dagen kostar då en storhäst Ca:
12kg hö = 25kr
halv spånbal= 40kr
1kg kraft + mineraler, saltsten = 10kr
stall runt 1000kr i månaden = 40kr om dagen
sko runt om 1700kr var 8e vecka = 30kr om dagen
så hästens bas behov kostar runt 145kr om dagen, har du råd med det + kunna lägga ut för utrustning, försäkring, veterinär, träningar osv så har du råd med en häst. och detta är väldigt lågt räknat! räkna hellre med 4-5000kr i månaden.

detta är baserat på var jag ger mina hästar mer eller mindre och var stall i närheten tar i hyra. men skåne är väldigt "billigt" att ha häst i pga konkurrensen av stall = det finns väldigt billiga stall lite här och var och är lätt att hitta hö i närheten osv.
 
Sv: Vad kostar det?

Har också läst den tråden, och det verkar som att Fridiz skaffade sin femåriga c-ponny lite mer än en vecka efter denna tråd startades? :cautious:

Enligt vikt-/längdtråden så har hon ridit en C-ponny sedan april åtminstone, men det behöver ju inte vara hennes egen, utan kan vara en häst som hon kallar för sin. Jag kallar min medryttarhäst för "min" ibland t.ex.
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 210
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hade varit kul att komma i kontakt med andra hijabis som håller på med häst.. Hade egen häst när jag började med hijab men sålde något...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 627
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 961
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
1 004
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp