Sv: Vad kostar det att ha en häst och hur mycket jobb är det egentligen?
Välkommen till världen av hästar!!! =)=)
Det enda jag skulle vilja säga lite sådär efter vad alla andra har skrivit (orkade inte läsa allt. :P ) är att vad du än tror att det tar i pengar, tid och engagemang så måste du alltid lägga mer.
Hästar är ett heltidsarbete i sig. Även om du inte är i stallet hela dagarna så finns hästen eller hästarna i huvvet på dig konstant.
Och det är absolut inget negativt med det. Jag lever och andas hästar alltid. 24 timmar om dygnet.
Och jag har någon gång räknat på vad det kostar mig i pengar bland annat. Men jag kan säga att jag har nog alltid lyckats räkna fel på något sätt. För jag lägger alltid ner en hel del mer pengar än vad jag tror.

Det är inte bara hovslagare, hyra, mat och veterinär som kostar. Det är täcken, sadel, träns, grimmor, benskydd, massör och maaaassor annat som tar pengar ifrån en. Men det gör inget. För vem älskar inte att gå in i en ridsportsaffär där det luktar nya sadlar och nya träns och bara frossa bland alla fina hästgrejer. =)
Men som sagt!!! Det kostar... Och man måste vara beredd att lägga ner all tid och pengar och ork och själ i hästen. Året om.
Vet många som har köpt häst och sen tröttnat när vintern kommit till exempel eller kompisarna drar.
Man MÅSTE ta hand om hästen varje dag, året runt.
Men för mig är det helt klart värt det. =)=)