Vad kostar det att ha barn?

TygerTyger

Trådstartare
"Som en Porsche" har man ju hört upprepade gånger men som ekonom som troligen förr eller senare kommer att vilja ha barn så är jag mer intresserad av detaljer. Det vore praktiskt att ha en prognos som underlag för sparbeslut. :)

Så, vad har era barn kostat i olika åldrar? Jag menar allt från mat till kläder, försäkringar och bilbarnstolar, dvs vi kan hålla oss till inköp som ni har gjort för dem. Utebliven arbetsinkomst är helt okej att utelämna, det får vi nog räkna på själva. Vill ni dessutom berätta hur ni har tänkt när ni har prioriterat inköpen så blir jag extra glad!

Vardagskostnader går inte att räkna på ens lite innan man är där.
Om man får ett födoämnesallergiskt barn eller ett som vägrar äta något annat än potatis till exempel.
Ang försäkringar, försäkra under graviditet i ett bolag du gillar. Aktuell kostnad finns ju där.
Sen beror det på vad du tycker är ok. Begagnad barnvagn eller superdyraste dito. Består ditt umgänge i att sippa kaffe på dyraste cafét med vännerna som också är barnlediga? Eller ställer du barnvagnen i en tom box och mockar bajs när barnet sover.
Tygblöjor eller plast? Eller pottränad från födseln. Många tusenlappar som skiljer i dom metoderna.
Bor du så du får skjutsa till alla aktiviteter?
Blir det en fotbollsunge (billig sport men tar tid), scout, eller motocross? Ponny?
Dator- egen speldator eller använda familjens? Kommer du att säga ja eller nej till ny telefon var tredje månad? Dyra märkeskläder?
Våra ungar har inte haft dyra klädvanor alls men behövt bra datorer, dom har bara fått ha en aktivitet att bli skjutsad till, vi hann inte mer.
Nu går den store på naturbruksgymnasie inriktning Jakt. Inackoderingstilläget räcker inte långt, och bara hagelbössan kostade massor, studsare får han vänta med.
Vi har sparat undan till körkort åt dom och lite köpa möbler pengar. Sen har vi sparat i fonder varje månad men det är verkligen bara småpengar.
Den store har alltid ätit som en häst, den lille knappt alls. Nu har dock lilleman börjat äta ordentligt. Syntes direkt på matkostnaderna.

Hur långt är ett snöre? :D :p :angel:

Nej men nu har jag bara yngre barn, 2 och 4 år gamla, så än så länge har det ju gått att hålla kostnaderna nere.

Hittills har jag nog gått plus minus noll på kläder, bilstolar, sängar, barnvagnar och sånt. Köper på rea eller begagnat och säljer till ungefär samma pris :)
Något som kostar är blöjor (men där går det ju att köra med tygblöjor som man köpt beg och sen säljer igen för att få ner kostnaden) och mat.
Eventuell sjukdom kostar också, vår son har haft lite diffusa andningsproblem och ev förkylningsastma och bara något så simpelt har nog sammanlagt kostat oss åtskilliga tusen.
Leksaker behöver inte vara dyrt, det beror ju på en själv vad man vill köpa etc.
Men man kanske behöver byta bil för att få plats med bilstol?

Sen är det ju om man vill spara något?
Dagis? kostar oss 2100 kr i månaden för två barn. Barnbidraget täcker ganska precis förskoleplatsernas kostnad för oss.
Barnförsäkringar kostar oss ett par hundra i månaden.

etc etc :p

Edit. Vi kommer behöva bygga ut huset om något år. Det kostar också en hel del, men visst, det är inget måste i och med att det fungerar även idag men det är trångt.

Vardagskostnader går inte att räkna på ens lite innan man är där.
Om man får ett födoämnesallergiskt barn eller ett som vägrar äta något annat än potatis till exempel.
Jag förstår men det skulle ändå hjälpa att få ett gäng svar från personer som har barn med olika förutsättningar.
Ang försäkringar, försäkra under graviditet i ett bolag du gillar. Aktuell kostnad finns ju där.
Jag har inget favoritbolag och åsikter om vilka bolag som bukefalister föredrar vore till hjälp.
Sen beror det på vad du tycker är ok. Begagnad barnvagn eller superdyraste dito. Består ditt umgänge i att sippa kaffe på dyraste cafét med vännerna som också är barnlediga? Eller ställer du barnvagnen i en tom box och mockar bajs när barnet sover.
Det med barnvagnen hade varit superintressant att höra hur andra har tänkt om och vad de lösningarna har kostat. :) Är helt med på att våra egna intressen spelar roll men jag tänker mig att ingen extra kostnad uppstår specifikt för bebisen varken på kafét eller i boxen.
Tygblöjor eller plast? Eller pottränad från födseln. Många tusenlappar som skiljer i dom metoderna.
Också en intressant sak att höra hur andra har resonerat om. (Visste f.ö. inte att pottränad från födseln var en grej, men det kanske bara är ett skämt?)
Bor du så du får skjutsa till alla aktiviteter?
Blir det en fotbollsunge (billig sport men tar tid), scout, eller motocross? Ponny?
Dator- egen speldator eller använda familjens? Kommer du att säga ja eller nej till ny telefon var tredje månad? Dyra märkeskläder?
Våra ungar har inte haft dyra klädvanor alls men behövt bra datorer, dom har bara fått ha en aktivitet att bli skjutsad till, vi hann inte mer.
Nu går den store på naturbruksgymnasie inriktning Jakt. Inackoderingstilläget räcker inte långt, och bara hagelbössan kostade massor, studsare får han vänta med.
Vi har sparat undan till körkort åt dom och lite köpa möbler pengar. Sen har vi sparat i fonder varje månad men det är verkligen bara småpengar.
Den store har alltid ätit som en häst, den lille knappt alls. Nu har dock lilleman börjat äta ordentligt. Syntes direkt på matkostnaderna.
Så fort de börjar bli stora nog att ha hobbies som kostar mer än en symbolisk summa och eventuellt behöver skjutsas till så förstår jag att det kan skilja sig extra mycket. I vilken ålder skulle du säga att det inträffar? Runt skolstart? Vi skulle ju kunna dra gränsen för vad som är meningsfullt att lägga fokus på i tråden ungefär där.

Hur långt är ett snöre? :D :p :angel:

Nej men nu har jag bara yngre barn, 2 och 4 år gamla, så än så länge har det ju gått att hålla kostnaderna nere.

Hittills har jag nog gått plus minus noll på kläder, bilstolar, sängar, barnvagnar och sånt. Köper på rea eller begagnat och säljer till ungefär samma pris :)
Något som kostar är blöjor (men där går det ju att köra med tygblöjor som man köpt beg och sen säljer igen för att få ner kostnaden) och mat.
Eventuell sjukdom kostar också, vår son har haft lite diffusa andningsproblem och ev förkylningsastma och bara något så simpelt har nog sammanlagt kostat oss åtskilliga tusen.
Leksaker behöver inte vara dyrt, det beror ju på en själv vad man vill köpa etc.
Men man kanske behöver byta bil för att få plats med bilstol?

Sen är det ju om man vill spara något?
Dagis? kostar oss 2100 kr i månaden för två barn. Barnbidraget täcker ganska precis förskoleplatsernas kostnad för oss.
Barnförsäkringar kostar oss ett par hundra i månaden.

etc etc :p

Edit. Vi kommer behöva bygga ut huset om något år. Det kostar också en hel del, men visst, det är inget måste i och med att det fungerar även idag men det är trångt.
Tack så mycket för många bra upplysningar! :)

Har du någon uppfattning om vad blöjorna har kostat per barn i olika perioder? Jag kan ju också gå och titta på paketen i affären men vet inte i vilken takt de går åt. :p

"Som en Porsche" har man ju hört upprepade gånger men som ekonom som troligen förr eller senare kommer att vilja ha barn så är jag mer intresserad av detaljer. Det vore praktiskt att ha en prognos som underlag för sparbeslut. :)

Så, vad har era barn kostat i olika åldrar? Jag menar allt från mat till kläder, försäkringar och bilbarnstolar, dvs vi kan hålla oss till inköp som ni har gjort för dem. Utebliven arbetsinkomst är helt okej att utelämna, det får vi nog räkna på själva. Vill ni dessutom berätta hur ni har tänkt när ni har prioriterat inköpen så blir jag extra glad!
Graviditet
Gravidförsäkring 1800kr
Förlossning 2100kr

År 0-1
Vagn 12000kr
Åkpåse 1000kr
Babyskydd 2500kr
Bakåtvänd bilbarnstol 7000kr
Andningslarm 2000kr
Försäkring 1800kr
Kläder ~10000kr
Spjälsäng 1000kr
Babynest 700kr
Filtar 1000kr
Flaskor 600kr
Ersättning 1200kr
Nappar 500kr
Blöjor 6000kr
Födelsedagskalas 3000kr

År 2-5 (per år)
Framåtvänd bilbarnstol 5000kr (1ggr)
Avgift förskola 10000kr
Försäkring 1800kr
Skor 3000kr
Kläder 15000kr
Aktivitet 8000kr
Blöjor 3000kr
Receptbelagd specialkost 1200kr
Födelsedagskalas 3000kr

År 6-7
Avgift fritids 10000kr
Försäkring 1800kr
Skor 4000kr
Kläder 15000kr
Aktivitet 8000kr
Sänglarm 1500kr (1ggr)
Lakan på recept 300kr
Födelsedagskalas 5000kr

Sen kan man nog klara det på en fjärdedel av kostnaden eller ta allt gånger 4. Detta är vad vår stora kostat i nödvändiga grejer. Sen har vi spenderat 10 tusentals mer pengar på diverse grejer och upplevelser.

Mvh Miks

Jag förstår men det skulle ändå hjälpa att få ett gäng svar från personer som har barn med olika förutsättningar.
Jo man känner sig taskig som inte kan svara.

Jag har inget favoritbolag och åsikter om vilka bolag som bukefalister föredrar vore till hjälp.
Vi har Trygg Hansa, Trygga barn. 2253 kr/år och barn. Har aldrig behövt nyttja den men det känns bra. Autogiro varje månad så det känns inte alls.

Det med barnvagnen hade varit superintressant att höra hur andra har tänkt om och vad de lösningarna har kostat. :) Är helt med på att våra egna intressen spelar roll men jag tänker mig att ingen extra kostnad uppstår specifikt för bebisen varken på kafét eller i boxen.
Vi köpte begagnad för 1500:-. (1998) jättefin och den funkade för bägge barnen. men har man den i stallet så behöver man kanske två. För lukten. Däremot köpte vi en ny dyr britax bilbarnstol som dom kunde sitta i från nyfödd till bortåt året. Säkerheten är viktig. Plast mattas ut så där är begagnad lite lurigt.

Också en intressant sak att höra hur andra har resonerat om. (Visste f.ö. inte att pottränad från födseln var en grej, men det kanske bara är ett skämt?)
Jodå, nu pottränas det på BB. Sparar ju massor med pengar, blöjor är svindyrt. Och antalet blöjor är totalt omöjligt att ange - från fem till 15 st/dag beroende på barn. Jag köpte tygblöjor till första - använde dom väl knappt så jag fick ihop till inköpspriset i sparade plastblöjor. Men min kompis som fick dom sen var överlycklig.

Så fort de börjar bli stora nog att ha hobbies som kostar mer än en symbolisk summa och eventuellt behöver skjutsas till så förstår jag att det kan skilja sig extra mycket. I vilken ålder skulle du säga att det inträffar? Runt skolstart?
Har med föräldrarnas ambitioner att göra. Det finns barndans o barngympa från två-tre år. Det kostar 1200:- för 9 ggr, sen ska man väl gå på avslutningsuppvisningen som förälder också. Kostar 150-200 kr/vuxen.
Vi skulle ju kunna dra gränsen för vad som är meningsfullt att lägga fokus på i tråden ungefär där.

Så fort de börjar bli stora nog att ha hobbies som kostar mer än en symbolisk summa och eventuellt behöver skjutsas till så förstår jag att det kan skilja sig extra mycket. I vilken ålder skulle du säga att det inträffar? Runt skolstart? Vi skulle ju kunna dra gränsen för vad som är meningsfullt att lägga fokus på i tråden ungefär där.
Eftersom vi bor på landet med mycket lera så satsade vi inte på en ny barnvagn. Köpte en begagnad Emmaljunga med både ligg och sittdel för 250e. Kan med gott samvete sätta en unge med hästluktande kläder i den. Sen kanske inte bebisen trivs i vagn,sover hellre inne eller i sele.

Babyskyddet fick vi av svägerskan gratis. De har en dotter som är 2 år äldre än vår så det kändes ok att använda. Bilstolen vi har nu är ny. Kostade runt 230e,var på rea.

Angående mat så kunde jag bara amma 5v,sen åt an vanlig ersättning till 4mån ålder. Bytte till specialersättning sen pga mjölkproteinallergi. En burk kostade oss 35e och räckte knappt 1v. Drack den (plus mat) till 1år då vi började med havremjölk. Har inte vågat räkna på hur mycket som gått i mjölkkostnader. Tål inte barnet gluten kostar glutenfritt mycket mer än vanligt.

Vi köpte begangnad vagn för 1500. Den har levt ett hårt liv i stallet men duger nog åt ett till barn.

Babyskydd kändes viktigt att det var nytt, det tror jag gick på mellan 1500-2000. Bilbarnstol för 2000.

Vi har ärvt enormt mycket kläder och även köpt på Tradera.

I vår butik får man gratis blöjor om man handlar för en viss summa så vi har knappt lagt nåt alls för blöjor.

Vårt barn är nu 1,5 år och vi jobbar samtidigt som hon är hemma så ännu inga förskolekostnader.

Det går att hålla ner kostnaderna mycket, iaf än så länge :).

Det som varit tuffast ekonomiskt var att vara föräldraledig. Det innebar ett stort inkomstbortfall.
Sen är det drygt när skor blir urvuxna precis när man just köpt massa andra vinterkläder, fritidsaktiviteter kostar, vab är svindyrt.

Har du någon uppfattning om vad blöjorna har kostat per barn i olika perioder? Jag kan ju också gå och titta på paketen i affären men vet inte i vilken takt de går åt. :p

Just nu går det åt runt 5 blöjor /dag till vår tvååring. Men det är ju väldigt individuellt. Kusinen byter nog det dubbla varje dag ;)

Jag brukar passa på och köpa blöjor vid extrapris, ex tre paket pampers för 140 kr. Det blir ca 1,20:- per blöja = 6 kr per dag = ca 200:- / månad.
Annars brukar blöjor ligga på ca 1.5-3:-/st.
Finns även billigare blöjmärken som fungerar lika bra som de dyrare märkena.
Men det kan också vara individuellt, vissa barn passar inte alla blöjor :)

Köpa vinterkläder inför nästa säsong när de reas ut är också bra om man vill hålla klädkostnaderna nere.
I våras köpte jag ett ursnyggt vinterset från Reima för under 400:- på 75% rea . Min plan är att tvååringen kommer kunna ha det i vinter och sen kommer jag kunna sälja det för minst samma pris som jag köpte det för.

Jag köpte även nya vinteroveraller för 250:- på samma rea som barnen ska få ha på dagis nu i vinter :)

Jag har inte barn än, hen ligger i magen än men jag känner inte alls igen priserna som tex miks raddar upp. Vi har köpt beg, nästan ny dock, vagn för 5500kr, beg spjälsäng för 300kr (är en troll så inget "skit"), kläder har hittills kostat oss 350kr ca, då behöver vi bara kompletteta med någon tjocktröja, vi har kläder i 50-62 plus lite i 68. Kläderna också beg, vi kommer ju behöva köpa större storlekar under året men ja, du kanske förstått vår röda tråd med begagnat ;) finns så himla mkt fint och fräscht för inte alls mkt pengar! Åkpåse ska vi få en av en kompis, mina föräldrar är med och sponsrar lite (för att dom vill) osv så vi räknar inte med några gastronomiska summor! Och mammas kompis syr babynest'et! Vi är inga "fattiglappar" men anser att det inte är värt att köpa allt nytt. Det enda vi vill köp nytt är babyskydd, pga säkerheten!

Här hos oss anordnas det storloppisar för barnprylar och kläder, där har jag fyndat jättefina barnkläder i nyskick för småpengar. Tröjor, byxor, etc för en tia - tjuga styck.

Brukar komma hem med en Ikeapåse full med kläder för totalt någon hundralapp.

Jag har köpt barnvagn från 500:- till 2000:-

Den för 2000:- var begagnad men i finaste nyskick. Den använde vi frekvent till båda barnen. Kanske får vi en tusenlapp för den om vi skulle sälja.

Graviditet
Gravidförsäkring 1800kr
Förlossning 2100kr

År 0-1
Vagn 12000kr
Åkpåse 1000kr
Babyskydd 2500kr
Bakåtvänd bilbarnstol 7000kr
Andningslarm 2000kr
Försäkring 1800kr
Kläder ~10000kr
Spjälsäng 1000kr
Babynest 700kr
Filtar 1000kr
Flaskor 600kr
Ersättning 1200kr
Nappar 500kr
Blöjor 6000kr
Födelsedagskalas 3000kr

År 2-5 (per år)
Framåtvänd bilbarnstol 5000kr (1ggr)
Avgift förskola 10000kr
Försäkring 1800kr
Skor 3000kr
Kläder 15000kr
Aktivitet 8000kr
Blöjor 3000kr
Receptbelagd specialkost 1200kr
Födelsedagskalas 3000kr

År 6-7
Avgift fritids 10000kr
Försäkring 1800kr
Skor 4000kr
Kläder 15000kr
Aktivitet 8000kr
Sänglarm 1500kr (1ggr)
Lakan på recept 300kr
Födelsedagskalas 5000kr

Sen kan man nog klara det på en fjärdedel av kostnaden eller ta allt gånger 4. Detta är vad vår stora kostat i nödvändiga grejer. Sen har vi spenderat 10 tusentals mer pengar på diverse grejer och upplevelser.

Mvh Miks
TACK! :heart

Gravidförsäkring, förlossningsförsäkring, andningslarm, sänglarm :eek: Jösses vad glad jag är för att jag fick barn för 20 år sedan. Verkar ju helt crazy att man måste försäkra sig på dessa sätt. Stackars er!
Jag köpte ett andningslarm också eftersom han hade andningssvårigheter. Det var helt och hållet för min skull för att kunna slappna av lite och försöka sova trots att han lät så illa :cry::heart

Den sålde jag såklart efteråt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka