Vad kostar det att betäcka?

Sv: Vad kostar det att betäcka?

beror väl på vad man använder för hingstar och hur duktig veterinären är. Jag har inte använt några direkta skit hingstar heller

Den på 13.000 var ju dessutom på fryst!

kl

Jag brukar också räkna 5000:- (inkl moms) per sto till stationen. Då är det några dagars uppstallning på varje (oftast med föl vid sidan). Sen väljer jag helst hingstar som inte kostar mer än 10 000:- totalt (+ moms) vilket gör ca 20 000:- per föl (inkl moms).

Sen räknar jag 5000:- per sto och år i kostnad. Då har vi eget stall och foder men jag räknar 2500:- + moms i foderkostnad eftersom alternativet är att sälja fodret. Därutöver försäkring, vaccinationer. Verkar avelsstona gör jag själv.

Sen kostar ungen 5000:- till innan den är säljbar (chip, id, pass, försäkring) så totalt sett har den kostat 30 000:- när den är "klar". Om allt går som det ska! Och det gör det ju nästan aldrig ;).

Jag håller delvis med. Särskilt själva avgiften till stationen, 5000 låter billigt tycker jag.

Det beror väl på hur länge man låter stona stå på stationen, min står bara där i brunst och hämtas hem fortast möjligt när de är seminerade.

Har för mig att stationen jag ska använda i år kostar 1000kr i stationsavgift, 1700kr i veterinär/seminavgift och sen 80kr/dygn. Priser exkl moms.

Jag brukar räkna i snitt på ca 10dygn/sto och sen några extra hundra för PG, pregnyl, baktprov etc.

När jag använde FAI så kostade seminavgiften istället 4000kr + moms. Resten blir ju ungefär detsamma.

beror ju på hingst! men gör en budget så du inte får överraskningar räkna då med 2 språng och sen avgift
tippar att från man bestämmer sig till fölet är fött har man spenderat runt 50 000:- allt som allt
föl -3 år räknar jag ca 100 000:-
därför är det trist med alla som dumpar priserna på hbl hästar!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka