Vad kostar det att betäcka?

Ireland

Trådstartare
Undrar lite, ni som tagit föl på era ston, vad har summan hamnat på? Nu funderar jag mest på halvblodsaveln.
Om man säger att stoet tar sig första gången och allt går som det ska?

Sv: Vad kostar det att betäcka?

Det beror helt på vad du väljer för hingst. Men räkna mellan 10 och 30 000 kr. Det hänger på veterinäravgifter, stationsavgifter, språngavgifter, fraktkostnader osv.

Min veterinärräkning förra året gick på ca 5.000:- ink stationsavgift, uppstallning och skick. Då var hon där två brunster, sköljdes, sprutades och bakt prov togs men ingen behandling behövdes. Lägg sen till hingstens avgifter och kom ihåg att momsen i princip aldrig står med på faktabladen!

Mitt ena sto som gick till tyskstationerad hingst:

Stationsavgift: 2400 kr inkl moms (kör stoet till vet som har station hemma)
Betäckningsavgift: 800 Euro inkl moms
Frakt: 90 Euro inkl moms

Dvs ca 11 000 kr totalt!

Det andra stoet som gick till svenskstationerad hingst för att jag var osäker på dräktigheten kostade nog tre gånger så mycket och blev aldrig dräktigt...

Det är det luriga med avel, svårt att veta hur det går innan man sätter igång, så det gäller att vara beredd och kunna betala för absolut värsta scenario!

Det beror också på om du väljer en hingst som står på naturlig betäckning eller en som står på semin.

Jag hade mitt sto på seminstationen i två veckor i somras, och fick en räkning på 7500 kr. Utöver detta sedan kostnaden för själva hingsten, har för mig att det blev runt 10 500 till hingstägaren. Och sen under dräktigheten så har jag valt att vaccinera mot abortvirus, tre sprutor ska de ha på runt 300 kr st. Så runt 20 000 får man räkna med om man tar en "normaldyr" hingst.

Mitt ena sto som gick till tyskstationerad hingst:

Stationsavgift: 2400 kr inkl moms (kör stoet till vet som har station hemma)
Betäckningsavgift: 800 Euro inkl moms
Frakt: 90 Euro inkl moms

Dvs ca 11 000 kr totalt!

Det andra stoet som gick till svenskstationerad hingst för att jag var osäker på dräktigheten kostade nog tre gånger så mycket och blev aldrig dräktigt...

Det är det luriga med avel, svårt att veta hur det går innan man sätter igång, så det gäller att vara beredd och kunna betala för absolut värsta scenario!

Oj, det var billigt för den första!

Många tror det är dyrt med de utländska hingstarna, men kolla bara på de som Flyinge tar in på i år från Celle. Har du tur och det tar sig på ett skick så har du garanterat en fölunge för ca 10 000 kr!

Det var billiga abortvirussprutor! Här har jag och stallägaren tagit ut distriktaren för att vaccinera våra. Trots att vi har delat på körersättning osv har det kostat mig ca 700:-/spruta... Helt galet dyrt att ta ut distriktare!

Ja, de ska ju ha betalt för inställelseavgift, bilavgift, serviceavgift, timersättning, milersättning osv.. så mycket onödiga grejor så man blir ju tokig. Har en annan veterinär som jag tar ut. Distriktsveterinärena ringer jag bara om jag inte får tag på min veterinär. Min veterinär tar bara betalt för resan och så själva jobbet, inga andra skitgrejor.

Det låter intressant. Men det är ju det med semin och uppstallningskostnader också.... svårt att komma billigt undan där tycker jag, oavsett hingst. Men det är kanske jag som använder mig av fel metod :p

Ja, det beror ju helt på förutsättningarna även där. Jag hade ett fertilt sto och min veterinär som seminerar hemma, nackdelen är att man inte kan lämna stoet även om man vill. Nu har jag bara fem minuter dit och väldigt åkvana ston, men annars kan det bli mkt körning och stress för stoet.

Mitt billigaste föl hittills har kostat ca 13.000kr. Det var med frys sperma och rätt många dygn...
Dyraste gick på ca 24.000kr pga hingstbyte.

Jag brukar räkna runt 5000kr i avgifter till seminstation vid färsk sperma och ca 10000kr vid fryst. Sen tillkommer så klart hingstens avgifter och skick.

Jag hade några i mitt förra stall som betäckte sitt c-ponny sto med en halvblods hingst, dom fick betäcka henne tre gånger och det kostade ca 10 000 samanlagt. Det är nog väldigt olika, dom betäckte med flyinges hingst 2 gånger och sedan en annan hingst

Jag kan ha fel men jag har fö mig dom sa så och jag vet inte :crazy:

Dom gånger jag har betäckt har det kostat runt 20.000 det är nog vad man kan räkna med och då har jag haft sån tur att dom blivit dräktiga på första semineringen. Första gången använde jag mig av Tullstorp hingst och andra gången av Flyingehingst.

Mitt billigaste föl hittills har kostat ca 13.000kr. Det var med frys sperma och rätt många dygn...
Dyraste gick på ca 24.000kr pga hingstbyte.

Jag brukar räkna runt 5000kr i avgifter till seminstation vid färsk sperma och ca 10000kr vid fryst. Sen tillkommer så klart hingstens avgifter och skick.

Tillägg; Jag avlar halvblod... ;)

De flesta som svarat hittills har ju bra koll på kostnaderna så där har jag inget att tillägga. Det som ofta glöms bort i fölets "produktionskostnad" är de pengar man lägger ut på stoet under minst 1 1/2 år (från betäckning till avvänjning). Räkna med minst 10 000 kr/år förutsatt egenproducerat foder, eget stall, hyfsat billig hovslagare och förhoppningsvis inga veterinärkostnader.

Fast det är ju inte betäckningskostnader om man ska vara petig. Med betäckningskostnader så räknar jag allt det ha kostat tills stoet är dräktigt.
Alla kostnader under dräktighet och till avvänjning, registrering och annat är ju vad själva fölet kostar. Betäckningen är ju ofta bara hälften av summan.

Men jag håller med dig, de flesta räknar bara själva tillverkningskostnaderna, sen klagar de på att fölungarna och unghästarna är dyra att köpa när det är så billigt att betäcka.... :grin:

måste bara fråga, era prisuppgifter är det inräknat vad själva sperman kostar eller är det bara vet avgifter????

I mitt första inlägg nämner jag summorna 13 resp 24 tusen, detta är vad det kostat att få stona dräktiga. Inkl avgifter till stationen, skick, hingstavgifter, doser etc.
Jag brukar, som jag skrev ovan, räkna med att betala runt 5000kr till seminstationen för AI/TAI och drygt 10 tusen om det är FAI. I det räknar jag seminavgift, stationsavgift, lite dygn och sen avrundar jag uppåt för att täcka in ev. bakt prov och behandlingar.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring