Vad köpa?

Ajda

Trådstartare
Nu när det börjar dra ihop sig någorlunda mot BF (2,5 månad kvar) tänkte jag skriva en lista där allt man behöver köpa hem tills dess att bebisen kommer står. Så man kan bocka av allt eftersom.

Såå, vad behöver man? :D :o

Vagn har vi beställt i dagarna.
Lite kläder är inhandlat (2 body, 1 pyjamas, 3 par strumpor och 4 par byxor). Hur mycket kläder ska man ha? Storleken vi köpt än så länge är 50.
Spjälskydd och påslakarnset är inhandlat, även täcke och inplastade frotéhandukar.

Sv: Vad köpa?

Jag är ju knappt halvvägs och har hittills bara köpt 2 bodys och en skötbädd som jag nu har provlagt på tvättmaskinen inne på toan. Ser så bra ut så! :D Tar fram papper & penna och följer tråden.

Nu är det så varmt så det behövs inga kläder! Rasmus har bara kläder på sig ute om han är direkt i solen annars är de näck i skuggan som gäller, på natten sover han i bara blöja + byxor för att inte ta av sig blöjan själv ;)

Bilbarnstol
Amningskupor
Bindor
Nappflaskor + nappar
Isbitsgrej man har i frysen (häller i brsötmjölk och fryser)
Mjölkuppsamlare (Rund plastsak man har över bröstet man inte ammar ur så samlas mjölken upp där så kan man spara)
Xylocain (stavas?) salva för att underlätta ens toabesök, går även att ha på bröstvårtorna men måste tvättas bort innan man ammar.
Tunna bomullsmössor, solhatt
Haklappar i frotte
Termometer
Skötbädd
Blöjor
Torra tvättlappar
Våtservetter (typ de enda som funkar att få bort de första bajset med!!)
Babyskum-tvål (från apoteket, jätte bra att tvätta bort bajs med tillsammans med en uppblött torr tvättlapp)

Jag vet inte hur många par strumpor jag har som aldrig blivit använda för de köper alla för de är så gulligt ;)

Jag hann inte ens använda alla klädesplagg som jag köpte! Jag tror jag köpt typ 4-5 plagg till Rasmus! De var för jag fick hem rabattkuponger ;)

Man behöver inte speciellt mycket kläder. Jag är jätteförtjust i kortärmade bodysar, de är super. Vet du inte hur stor din bebbe kommer bli (eller ja vem vet det? :D) så köp inte för mycket i 50. Bättre för stort än för litet och det är rätt lätt att skicka ut pappan och handla mer om det skulle behövas.
Min vagga fick jag gratis och tur var väl det för den användes i va 2 veckor, under halva nätterna ungefär. Sen dess bor Sam i sängen mellan mamma och pappa, nära till tutten :D

Ha bara basics hemma, så kan ni fixa resten sen. babyskydd kan du förresten åka och köpa imorrn, för det måste du ha om du ska åka bil. Man behöver inte så herrans mycket egentligen, det mesta löser sej efteråt. Har du bärsjal eller sele? Absolut kanon om du frågar mej, det var enda sättet jag kom utanför huset på de första tre veckorna. Himla bekvämt också, Sam somnade direkt alltid.

Å det var så ROLIGT att handla till bebis :love:
Jag tyckte jag köpt ALLT men fick ändå handla en massa när hon kom ut :D. Jag trodde jag skulle få en stor bebis så 56 var det minsta jag hade - och när hon kom var storlek 45 för stort :eek:

Jag tänkte såhär - vad behöver bebisen när den ska
-sova
-äta
-bytas blöja
-läggas nånstans
-bäras
-åka vagn/bil

typ. Sen om man köper sele eller sjal och om man har filtar eller inte är ju upp till var och en. Men mina BEBISFILTAR skulle jag inte klara mig utan, jag har säkert 10-15 bomullsfiltar som används flitigt. När det är varmt använder jag dem som solskydd, skydd mot drag och för att ha mellan oss så att det inte blir hud-mot-hud-svettigt och klibbigt. Super att bädda med i vagn och så så man kan lägga till/ta bort vartefter man går och temperaturen/vindstyrkan ändrar sig.

Åååå lycka till vad spännande :bump:

Behövs inte så mkt grejer alls innan bebis kommer.
Det jag hade innan mitt första barn föddes var:

2 bodies + 2 par sparkbyxor
1 pyamas
1 hjälmmössa
säng, vagn, bilstol
babyolja
skötbord
blöjor + tvättlappar
3 fleecefiltar
bindor + amningskupor till mig

Klarade mig alldeles utmärkt med dessa saker ;)

Och...stl 50 växer ungarna ur på bara någon/några veckor, så köp hellre stl 56 eller iaf dubbelstl 50/56 ;) (mitt andra barn kunde öht inte ha stl 50, det var för smått redan från dag 1)

*KL*

En sak till, låna amnings bh:ar eller köp de när bebisen är ca 1 vecka gammal. Brösten förändras en hel del när bebisen är ute.

Själv avskydde jag (mina bröst) amnings bhar, både med och utan bygel, jag hade de bara om vi var iväg så jag var tvungen att amma diskret (t.ex. affären, möten)

Resten av tiden använde jag mig av toppar som de här

Fick av min mamma som köpte de på sjukhuset, hade de flersa i stl. M och en i stl. L som var JÄTTE för liten när mjölken rann till vid 3e dagen. Skön att sova i och lätt att amma, bara att dra upp tröjan och toppen och amma för när jag amma kom de mjölk överallt typ.

Det barnet behöver är dig och dina bröst!!
En bärsjal/bärsele är såååå mycket värt för barnet. Du kan bära och bära och bära hur mycket som helst och ge ditt barn tröst och trygghet och närkontakt. Du kan göra allt med ditt barn i en sele på magen (vänd mot dig det första året) Barnet behöver inget annat än dig!! Så var beredd på att det första åren ge och ge och ge till ditt barn så får du en trygg individ.

Några småsaker kan ju ändå vara bra att ha....
Jag köpte bara en omgång kläder och en hjälmmössa från minimundus. (jättebra babykläder i rena naturmaterial!!)
Bilbarnstol fick jag låna på BB i sex månader
Amningskupor köpte jag på ovan nämda affär i bommullsfleece som var jättesköna, apotekets hade jag i reserv.
Bindor behöver du förståss
Xylocain för att underlätta ens toabesök
(bäbisar ska inte var i solljus, alltid i skuggan)
Haklappar/drägellappar
Skötbädd där du når vattnet utan att ta handen från bäbisen
Blöjor
Tvättlappar i bomull finns på minimundus, man behöver många
Våtservetter undviks så långt det går då de alltid innehåller en massa kemikalier. Vatten och barnolja (tex. weledas utan mineraloljor!!) fungerar utmärkt till tvätt av barnrumpor.
Tvålar och andra "tvättmedel" som många affärer säljer till barn innehåller skadliga kemikalier som kan ge allergier och hudbesvär.
Less is more....
Jag köpte spjälsäng men den sov hon aldrig i, vagn köpte jag begagnat (hon föredrog sele/sjal)
Lycka till!!!

Våtservetter undviks så långt det går då de alltid innehåller en massa kemikalier. Vatten och barnolja (tex. weledas utan mineraloljor!!) fungerar utmärkt till tvätt av barnrumpor.
Tvålar och andra "tvättmedel" som många affärer säljer till barn innehåller skadliga kemikalier som kan ge allergier och hudbesvär.
Less is more....

Eller så använder man vanlig oliv eller rapsolja som man köper för typ 20kr för 1 liter ;) Jätte bra mot mjölkskorv dessutom.

resa:
bilbarnstol
vagn
solskydd till bilstolen
bärsele om man känner för det

sova:
säng / madrass
madrasskydd
spjälskydd
kudde/täcke + 2 set påslakan/örngott/lakan
ev sängmobil

sköta:
skötbädd
blöjhink om man vill ha det, jag tyckte det var toppen, 10 l med lock
blöjor
tvättlappar våta och torra
lite olja till bad
inotyl för röda rumpor
temp tops idomin nagelsax! puder lactacydtvål bomullstussar
massa frotte handdukar!!
nässug koksaltlösning
badbalja

mamma:
amningskupor
bindor
sköna bhar
bröstpump tyckte jag var toppen, då jag pumpade ur o åkte en stund till stalllet :)

övrigt:
babysitter ( jätte skönt o ha som avlastning när barnet sover, leker osv och man kan flytta med sig till dusch, kök osv)
bra filt till golvet
mysfilt till vagn
mobil till vagn ( min grabb började gilla o titta på den vid 2 mån ålder)
nappflaska
(napp)
första året bok

kläder:
4-6 bodysar kortärm ( beror på vad man har för tvättmöjlighet)
2-3 byxor
2-3 långärmade tröjor
solhatt
några strumpor
pyjamas om man vill ha det, (vi behövde det inte, varm bebis)

hmmm det var väl det jag kom på så här på rak arm,:p har nog kvar en bra lista där hemma :banana:

Absolut! Jag tycker det luktar för mycket MAT bara...en smaksak.

Kommenterar rakt i pmm:s inlägg här vad jag tycker man kan avvara.

Bilbarnstol
Amningskupor Köps i efterhand om man läcker. Alla gör det inte!
Bindor
Nappflaskor + nappar Köp högst en av varje. Alla bebisar accepterar inte napp/flaska
Isbitsgrej man har i frysen (häller i brsötmjölk och fryser) Är onödigt om barnet inte tar flaska. Men kan användas till att frysa in puréer sen
Mjölkuppsamlare (Rund plastsak man har över bröstet man inte ammar ur så samlas mjölken upp där så kan man spara) Köp bara om behov uppstår. Jag läckte aldrig på andra bröstet som inte ammades!
Xylocain (stavas?) salva för att underlätta ens toabesök, går även att ha på bröstvårtorna men måste tvättas bort innan man ammar.
Tunna bomullsmössor, solhatt
Haklappar i frotte Skulle vara till flaskätare då?
Termometer
Skötbädd
Blöjor
Torra tvättlappar
Våtservetter (typ de enda som funkar att få bort de första bajset med!!)
Babyskum-tvål (från apoteket, jätte bra att tvätta bort bajs med tillsammans med en uppblött torr tvättlapp)

Jag vet inte hur många par strumpor jag har som aldrig blivit använda för de köper alla för de är så gulligt ;)
Ja, strumpor använde vi nog 1-2 par och då är ändå dottern född i februari...

kl

mjölkuppsamlare köpte jag när jag hade fått första dottern, men de användes bara några gånger. Jag kom på att det smidigaste sättet att slippa läcka var att hålla tryck mot bröstvårtan på det bröst som inte ammades, så slutade man läcka (det räckte att hålla i bara ca 5-10 sekunder, max) ;)

BRÖSTVÅRTKRÄM klarar inte jag mig utan. och amningsinlägg av engångmodell plus att jag har ett par från minimundus i ull som jag alltid har i BH:n annars får jag mjölkstockning.

Sjal rekomenderar jag också... önskar att jag hade haft en tidigare, så Alice hade vant sig snabbare... nu har hon ju en väldans egen vilja.. :angel:

Om barnet föds på vintern (vilket inte erat barn gör) så inte kortärmade bodys... Vår kille fick jättemånga i vintras och vi gav bort dem oanvända. En hade han en gång med en tjocktröja över. Han var jättekall och hade blåa händer så inte kunde han gå sommarklädd. Så man får ju tänka efter vilken årstid som barnet föds på...

Vi fick också höra att 50 var onödigt. Det var ju roligt när man fick en skrutt på 47 cm och axlarna kom upp genom huvudhålet på alla tröjor ;) Som tur var så kunde vi skänka dessa små kläder vidare till hans kusin som också var 47 cm vid födseln och hennes mamma hade också bara stora kläder *fniss*

Jag gillar inte att man ska köpa allt sen. Vi var iaf jätteuppbokade de två veckorna som min sambo var hemma. Besök, BVC osv. Sen utöver det så skulle han åka runt och köpa allt "som man inte behövde köpa innan" Det tog ju banne mig två veckor innan han var klar och då skulle han börja jobba igen. Vi hade hellre suttit hemma tillsammans och njutit!!

Blir det fler barn ska allt vara klart innan vecka 30...

Jag fick framförallt skicka sambon och handla massor av amningsprylar på längden och på tvären eftersom att jag fick sår osv. Jag hade hellre haft dem hemma och gett bort dem om det inte strulat och de blev oanvända... (Amningsnapp, bröstvårtsskydd osv.)

Vår kille byter fortfarande ca fyra tröjor om dagen... När vi kom hem och bara hade ett fåtal bodysar så fick jag tvätta varje dag eftersom att han kräktes så mycket!!

Det är super att kunna låna små kläder för då kan man ösa på i storlek 50 och sen lämna igen när de veckorna är förbi :) Vi har lånat av flera kompisar och de dagar när allt bara kräks ned så är det guld att ha!!

Jag haller med dig!! Battre att vara organiserad sa kan man bara njuta av bebisen. Jag behovde inte kopa en enda grej de forsta tre manaderna, urskont!, och faktum ar att det ar forst nu efter fem manader som jag maste ge mig ut och shoppa pa allvar igen (Tripp Trapp stol mm).

Brostpumpen hade jag inte klarat mig utan. Och darmed nappflaskor ;). Men daremot lackte jag aldrig, och fick aldrig heller tillrackligt med mjolk over att frysa in :(

Har en BabyBjorn babysitter som varit/ar ovarderlig, likasa barselen av samma marke. Farskinn ar mysiga och bra till lite allt mojligt - jag har flera stycken - pa golvet, i vagnen, i soffan...

En rumstermometer har ocksa varit bra att ha, sarskilt i borjan innan man vet exakt hur man ska kla sina sma (mina foddes pa vintern). Men har aldrig kant behov av att tempa badvattnet (mina badar varmt, inte ljummet, och de alskar det :D).

En videokamera ar ocksa en superinvestering om du inte redan har en!!

Vad kul att shoppa for bebis, ar riktigt avundsjuk :bump:

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 481
Senast: Mia_R
·
Gravid - 1år Tänkte börja shoppa lite kläder/filtar o dyl till bebis nu, mest för att inte alla kostnader ska komma på en gång. Större saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 744
Senast: carrin
·
Gravid - 1år nu har jag börjat med att packa BB väskan :bump: Eller, jag började för några dagar sen men tänkte göra klart ikväll ;) Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
2 983
Senast: Nisse
·
Övr. Barn Sitter och kollar in en massa bebiskläder på olika sidor på nätet :D Funderar dock på storlekarna, förstår att det skiljer nog en del...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 466
Senast: squirlett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar